Arbetsgrupp för uppdatering av JIT-villkoren

VM047:00/2024 Projekt

Arbetsgruppens målsättning är att uppdatera den offentliga sektorns IT-anskaffningsvillkor (JIT-villkoren) så att de motsvarar gällande rätt, planera och föreslå en modell för att upprätthålla och förvalta samt sprida information om JIT-villkoren och anteckna större ändringsbehov.

Aktuella händelser

Projektets basuppgifter Pågår

Projektets nummer VM047:00/2024

Ärendenummer VN/7854/2024

Projektets arrangör finansministeriet

Mandattid 11.3.2024 – 31.12.2024

Datum för tillsättande 8.3.2024

Projektets framskridande

Mål och resultat

Arbetsgruppen har följande uppgifter:
- Förverkliga nödvändiga ändringar i JIT-villkoren och dess bilagor.
- Planera och föreslå en modell för att upprätthålla och förvalta JIT-villkoren
- Föreslå ytterligare ändrigar eller nya bilagor som anses nödvändiga inför ett fortsatt revisionsuppdrag
- Planera och föreslå publicering av JIT-villkoren och informera om dem.

Utgångspunkter

JIT-villkoren uppdaterades senast år 2018, och det är till vissa delar innehållsmässigt föråldrade. JHS-systems upphörde i början av år 2020, då informationsförvaltningslagen (906/2019) trädde ikraft, varvid också upprätthållandet av JIT-villkoren (JHS 166) upphörde. Som ett minimikrav ska JIT-villkoren uppdateras för att motsvara gällande rätt, särskilt informationsförvaltninslagen, persondatalagstiftningen och sanktionsbestämmelser.
Därutöver har b.a. EU-lagstiftningen och anvädningen av molntjänster medfört omständigheter som borde beaktas då avtalsvillkoren ändras.

Lagberedning och utveckling i statsrådet

Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.

Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats valtioneuvosto.fi/sv/projekt