Lagstiftningsprojektet för reformering av statens regionförvaltning

VM114:00/2023 Lagstiftningsprojekt

Projektet har till uppgift att bereda lagstiftningsändringar i enlighet med regeringsprogrammet om organiseringen av Valviras, regionförvaltningsverkens, NTM-centralernas och Statens ämbetsverks på Åland uppgifter och förvaltning till det nya riksomfattande ämbetsverket, Livskraftcentraler och Statens ämbetsverk på Åland.

Projektets basuppgifter Pågår

Projektets nummer VM114:00/2023

Ärendenummer VN/25102/2023

Projektets arrangör finansministeriet

Uppgiftsklass Regeringens proposition bereds

Mandattid 22.9.2023 – 30.6.2026

Datum för tillsättande 22.9.2023

Förhållande till regeringsprogrammet

Orpo

Kapitel 2 Ett fungerande och hållbart välfärdssamhälle

Underkapitel 2.6 Ordnande av social- och hälsovårdstjänster

Kapitel 3 Kommuner, städer och statens regionförvaltning

Underkapitel 3.2 Statens regionförvaltning

Kapitel 7 Ett Finland med ren energi

Underkapitel 7.3 En smidig tillståndsprocess som en konkurrensfördel för Finland

Lagberedning

RP med förslag till lagstiftning om regionförvaltningsreformen

  • 1

    Under beredning

    Godkänd i planen för sessionsperioden 11.2.2025
  • 2

    Uppskattad föredragningsvecka

    Original uppskatting av föredragningsvecka 7/2025
    Uppskattning av ny föredragningsvecka 11/2025
  • 3

    Nuvarande nivå: Överlämnad till riksdagen

  • 4

    Författningen har antagits

Riksdagens svar EV 74/2025

Målet med reformen av statens regionförvaltning är att stärka en enhetlig tillstånds- och tillsyns-praxis oberoende av region och göra tillståndsprocesserna smidigare. Huvudprincipen för utvecklingen är sektorsövergripande. I första hand innebär detta att tillstånds-, styrnings- och tillsynsuppgifterna koncentreras till ett nytt sektorsövergripande ämbetsverk som ska inrättas och till vilket fogas Valvira, Regionförvaltningsverken samt ändamålsenliga uppgifter inom NTM-centralernas ansvarsområde för miljöfrågor. Verket har riksomfattande behörighet. Utgångspunkten för den förvaltning som ordnas inom ramen för närings-, trafik- och miljöcentralerna är den sektorsövergripande statliga regionförvaltningen, som koncentreras till områden som är starkare än för närvarande till livskraftscentralerna.

Ansvarig ministerKommun- och regionminister Ikonen

Ytterligare uppgifter

  • Behandling: Rådet för bedömning av lagstiftningen

Lagstiftningsplan för vårsessionen 2025

Kontaktperson
Janne Öberg, Finanssineuvos
tel. +358 295 530 473
[email protected]

Projektets framskridande

Mål och resultat

Syftet med lagstiftningsprojektet är att bereda ändringar i lagstiftningen i enlighet med riktlinjerna i regeringsprogrammet så att de nya myndigheterna kan inleda sin verksamhet senast 2026 utan att äventyra de pågående processernas smidighet. Målet är att stärka en enhetlig tillstånds- och tillsynspraxis oberoende av område och göra tillståndsprocesserna smidigare. Huvudprincipen för utvecklingen är sektorsövergripande.

Lagstiftningsprojektet har till uppgift att
1. Bereda lagstiftningsändringar i enlighet med regeringsprogrammet inklusive konsekvensbedömningar i form av en regeringsproposition om organiseringen av Valviras, regionförvaltningsverkens, NTM-centralernas och Statens på Åland uppgifter och förvaltning i det nya riksomfattande ämbetsverket, Livskraftcentraler och Statens ämbetsverk på Åland.
2. Identifiera eventuella överlappningar i uppgifterna för det nya riksomfattande ämbetsverket och andra ämbetsverk inom centralförvaltningen till följd av riktlinjerna i regeringsprogrammet samt bereda lösningar för att undanröja överlappningarna som en del av regeringspropositionen.
3. Lägga fram förslag till behövliga åtgärder för den fortsatta beredningen av ärendet, inklusive tillsättande av ett genomförandeprojekt och resurser för det.

Regeringspropositionen ska sändas på remiss före sommarsemesterperioden 2024 och lämnas till riksdagen under vårsessionen 2025.

Utgångspunkter

I regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpos regering ”ett starkt och förmedlande Finland” dras följande riktlinjer upp för statens regionförvaltning:
Målet med reformen av statens regionförvaltning är att stärka en enhetlig tillstånds- och tillsynspraxis oberoende av region och göra tillståndsprocesserna smidigare. Huvudprincipen för utvecklingen är sektorsövergripande.
I första hand innebär detta att tillstånds-, styrnings- och tillsynsuppgifterna koncentreras till ett nytt sektorsövergripande ämbetsverk som ska inrättas och till vilket fogas Valvira, Regionförvaltningsverken samt ändamålsenliga uppgifter inom NTM-centralernas ansvarsområde för miljöfrågor. Vid det nya ämbetsverket bildar tillstånds- och tillsynsuppgifterna i anslutning till miljön en enhetlig helhet.
Ämbetsverkets huvudsakliga styrningsansvar anvisas finansministeriet. Verket har riksomfattande behörighet. Den regionala närvaron och funktionsförmågan tryggas utifrån välfärdsområdenas samarbetsområden. Verket kan dock ha ett mer omfattande nätverk av verksamhetsställen. Reformen säkerställer att de språkliga rättigheterna tillgodoses. Särskild uppmärksamhet fästs vid ett fullständigt genomförande av beredskapsansvaret och vid samarbetet med de regionala myndigheterna.
Utgångspunkten för den förvaltning som ordnas inom ramen för närings-, trafik- och miljöcentralerna är den sektorsövergripande statliga regionförvaltningen, som koncentreras till områden som är starkare än för närvarande till livskraftscentralerna. I reformen beaktas den pågående arbets- och näringsreformen. Livskraftscentralerna och deras områden bildas utifrån de nuvarande närings-, trafik- och miljöcentralerna med full service och möjliggör vid behov ett högre antal verksamhetsställen. Antalet livskraftscentraler kan ökas med högst ett livskraftscenter för att trygga tjänsterna på båda nationalspråken. Dessutom möjliggörs specialisering och inbördes arbetsfördelning mellan livskraftscentralerna.
När det gäller reformen av statens regionförvaltning görs beredningen så att den statliga regionförvaltning som ordnats enligt den nya modellen i princip inleder sin verksamhet 2025, men senast vid ingången av 2026. Det säkerställs att förändringsfasen inte äventyrar de pågående processernas smidighet. I reformen beaktas statsförvaltningens produktivitetsprogram och behovet av att anpassa omkostnaderna.

I regeringsprogrammet fastställs dessutom följande riktlinjer för tillsynen över social- och hälsovården och utvecklandet av miljörelaterade förfaranden, direkt kopplade till ämbetsverksstrukturen:
Tillsynen över social- och hälsovårdstjänsterna förenhetligas. Tillstånds-, styrnings- och tillsynsuppgifterna koncentreras till ett enda ämbetsverk. Det säkerställs att tillsynen och tillståndspraxis är jämlika för både den offentliga och den privata tjänsteproduktionen.

För att främja investeringar går man vidare mot en modell med ett enda serviceställe där uträttandet av ärenden och ansökan om tillstånd sker centraliserat och digitalt genom en enda, fungerande och användarorienterad tillståndsprocess. En myndighet ansvarar för att tillståndsprocessen framskrider och samordnas med behövliga utredningar. Denna myndighet svarar också för att den som ansöker om tillstånd har möjlighet att på förhand diskutera skyldigheter, utredningsbehov och ramvillkor i anslutning till tillståndet. Målet är att man genom gott samarbete och god framförhållning ska kunna minska överraskande begäranden om tilläggsutredning och komplettering. Målet är också att tillståndshelheten ska genomföras parallellt genom samarbete mellan myndigheter och projektaktörer och inte i separata på varandra följande bitar.
Det finns ett behov av att på ett mångsidigare sätt använda specialkunnandet hos myndigheterna för behandling av miljötillstånd vid tillstånd för investeringar på olika håll i Finland. För närvarande försvårar gränserna för statens ämbetsverk (regionförvaltningsverken, NTM-centralerna) en effektiv verksamhet. Behandlingen av miljötillstånd (tillstånds-, tillsyns- och styrningsuppgifter) samlas juridiskt till en riksomfattande helhet som fungerar som en enda myndighet och där möjligheterna till multilokalt arbete utnyttjas. Det finns även i fortsättningen verksamhetsställen som behandlar miljötillstånd på ett heltäckande sätt på olika håll i Finland, och tillsynsuppgifternas oberoende säkerställs.
En smidig tillståndsgivning samt en ren omställning och ekonomisk tillväxt till följd av den säkerställs genom att man sörjer för tillståndsmyndigheternas och förvaltningsdomstolarnas goda kundserviceförmåga och ledning, fungerande digitala system och tillräckliga resurser.

Ytterligare uppgifter

Lagberedning och utveckling i statsrådet

Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.

Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats valtioneuvosto.fi/sv/projekt