Budjettikehysdirektiivin ja budjettisuunnitelmien ennakkovalvonta-asetuksen kansallista täytäntöönpanoa valmisteleva ryhmä
VM123:00/2012 Projekt
Ryhmän tehtävänä on selvittää, miltä osin jo voimassa oleva sääntely ja menettelyt täyttävät direktiivin vaatimukset, ja arvioida EU:n finanssipoliittisen sääntelyn kansallisen täytäntöönpanon vielä edellyttämät lainsäädäntö- ja muut toimenpiteet. Tässä tehtävässä erityisesti:
1. Selvittää ja tehdä ehdotus mahdollisesti tarvittaviksi lainsäädäntömuutoksiksi koskien direktiivin 3.2 artiklan vaatimuksia.
2. Tehdä ehdotus talousennusteiden laatimista ja laatimisjärjestelyjä koskevan direktiivin 4 artiklan mahdollisesti edellyttämiksi lainsäädäntö-muutoksiksi (ml. valtiovarainministeriön työjärjestys).
3. Valmistella ehdotus direktiivin 911 ja 14 artiklan täytäntöönpanemiseksi tarvittavaksi valtioneuvoston asetukseksi (mm. julkisen talouden monivuotinen kehysasiakirja, sen sisältö ja yhteys nykyisin laadittaviin finanssipoliittisiin asiakirjoihin, kuten valtiontalouden kehykseen, Suo-men vakausohjelmaan, peruspalveluohjelmaan ja valtion tilinpäätöskertomukseen).
4. Arvioida, onko ...
Projektets basuppgifter Avslutat
Projektets nummer VM123:00/2012
Ärendenummer 1935/00.01.00.01/2012
Projektets arrangör finansministeriet
Mandattid 13.11.2012 – 31.10.2013
Datum för tillsättande 13.11.2012
Utgångspunkter
EU:n piirissä on viimeisen vuoden aikana hyväksytty tai valmisteltu kolme eri säädöstä tai säädöspakettia, joilla on vaikutusta kansallisen finanssipolitiikan sääntelyyn tai valmisteluun:
1. Marraskuussa 2011 hyväksyttyyn EU:n ja euroalueen talouspolitiikan koordinaation tehostamista koskevaan ns. six pack -lainsäädäntöpakettiin sisältyy jäsenvaltioiden julkisen talouden kehyksiä koskevista vaatimuksista annettu neuvoston direktiivi (2011/85/EU) eli ns. budjettikehysdirektiivi.
2. EU:n 25 jäsenvaltiota tekivät 2.3.2012 ns. finanssipoliittisen sopimuksen, joka koskee mm. rakenteellista rahoitusasemaa koskevan keskipitkän aikavälin tavoitteen asettamista sekä sitä koskevaa korjausmekanismia. Mainituista vaatimuksista tulee säätää kansallisessa laissa.
3. EU:ssa on vireillä ns. two pack -asetusten valmistelu. Toinen asetusehdotus (KOM(2011) 821 lopullinen; 23.11.2011) koskee mm. jäsenvaltioiden budjettisuunnitelmien ennakkovalvontaa.
Hallitus on antanut eduskunnalle 8.11.2012 esityksen (HE 155/2012 vp), joka koskee finanssipoliittisen sopimuksen hyväksymistä ja kansallista täytäntöönpanoa . Koska budjettikehysdirektiivin vähimmäisvaatimukset ovat osittain päällekkäiset finanssipoliittisen sopimuksen kanssa, voidaan myös budjettikehysdirektiivi panna osin täytäntöön finanssipoliittisen sopimuksen voimaansaattamislain säännöksillä. Tämän lisäksi voimaansaattamislakiehdotukseen sisältyy asetuksenantovaltuus valtioneuvostolle budjettikehysdirektiivin eräiden muiden vaatimusten kansalliseksi täytäntöönpanemiseksi.
Edellä mainituista EU-säännöksistä on siten täytäntöönpanematta vielä osa budjettikehysdirektiivin vaatimuksista sekä vielä EU:ssa valmisteltavana olevan budjettisuunnitelmien ennakkovalvonta-asetuksen edellyttämät käytännön toimenpiteet ja mahdolliset lainsääntömuutokset.
Budjettikehysdirektiivi
Budjettikehysdirektiivi koskee mm. seuraavia asioita:
- julkisyhteisöjen kirjanpito ja sen valvonta (3.1 artikla);
- julkisyhteisöjen taloutta koskevien eräiden tietojen saatavuus ja julkaiseminen (3.2 artikla);
- talousennusteiden laatiminen ja sitä koskevat menettelyt (4 artikla);
- finanssipoliittiset säännöt (57 artikla);
- julkisen talouden monivuotinen kehys (911 artikla);
- julkisyhteisöjen talouden avoimuus ja em. kehysten kattavuus (1214 artikla).
Osa direktiivin vaatimuksista vastaa Suomessa jo voimassa olevaa lainsäädäntöä (esim. vaatimus julkisyhteisön kirjanpidon suoriteperusteisuudesta ja kirjanpidon valvonnasta, 3.1 artikla).
Direktiivin eräiden vaatimusten kansalliseksi täytäntöönpanemiseksi finanssipoliittisen sopimuksen voimaansaattamislakiehdotukseen on sisällytetty asetuksenantovaltuus valtioneuvostolle (6 §). Sen mukaan valtioneuvoston asetuksella voitaisiin säätää valtioneuvoston tekemässä julkisen talouden monivuotisessa suunnittelussa käytettävistä julkisen talouden ja sen alasektoreiden tuloja, menoja, alijäämää, velkaa ja muita vastaavia seikkoja koskevien finanssipoliittisten tavoitteiden asettamisesta, tavoitteiden asettamisessa ja niiden saavuttamisen arvioinnissa käytettävistä ennuste-, tilasto- ja muista tiedoista sekä tavoitteiden saavuttamiseksi tarpeellisten valtioneuvoston toimenpiteiden suunnittelusta. Hallituksen esityksen mukaan asetuksella on tarkoitus säätää direktiivin 9.2 artiklassa tarkoitetuista tavoitteista, ennusteista, kuvauksista ja arvioinneista sekä direktiivin 10, 11 ja 14 artikloissa tarkoitetuista perustelu- ja esittämisvelvollisuuksista koskien niitä seikkoja, joita julkisen talouden monivuotista suunnittelua koskevaan asiakirjaan eli ns. julkisen talouden kehykseen on sisällytettävä. Lisäksi hallituksen esityksessä on katsottu, että asetuksella säädettävällä monivuotisella kehyksellä julkista taloutta voidaan koordinoida direktiivin 13.1 artiklassa tarkoitetulla tavalla. Hallituksen esityksessä katsotaan myös, että finanssipoliittisia sääntöjä koskevat direktiivin 5 ja 6 artiklat tulevat vähimmäissisältöisesti täytäntöönpannuksi jo valtiosopimuksen voimaansaattamislakiin sisällytettävillä, keskipitkän aikavälin tavoitetta ja sen valvontaa koskevilla säännöksillä.
Budjettisuunnitelmien ennakkovalvontaa koskeva asetusehdotus
Budjettisuunnitelmien ennakkovalvontaa koskeva asetusehdotus sisältää säännöksiä, jotka koskevat mm. yhteistä talousarvioaikataulua (3 artikla), tasapainoista rakenteellista rahoitusasemaa koskevaa finanssipoliittista sääntöä (4.1 artikla) ja sääntöjen valvonnasta vastaavaa toimielintä, jota asetusehdotuksessa kutsutaan finanssipoliittiseksi neuvostoksi (4.2 artikla). Asetusehdotus sisältää myös jäsenvaltioiden talousarvioehdotusten sisältöä (5 artikla) ja arviointia (6 artikla) koskevia säännöksiä.
Publikationer och rapporter
-
Valtiovarainministeriö
Julkaisunumero: 29/2013; Julkaisuvuosi: 2013;
-
15.11.2013 Valtiovarainministeriö
-
15.11.2013 Valtiovarainministeriö
Remissbehandlingar och höranden
-
4.12.2013 Suomen Kuntaliitto
-
3.12.2013 Suomen Pankki
-
3.12.2013 Valtiokonttori
-
2.12.2013 Valtiovarainministeriö/valtiovarain controller -toiminto
-
2.12.2013 Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry
-
2.12.2013 Elinkeinoelämän keskusliitto EK
-
2.12.2013 Kunnallisen työmarkkinalaitoksen (KT Kuntatyönantajat)
-
2.12.2013 Palkansaajien tutkimuslaitos
-
30.11.2013 Työeläkevakuuttajat TELA
-
29.11.2013 Sosiaali- ja terveysministeriö
-
29.11.2013 Tilastokeskus
-
27.11.2013 Valtiontalouden tarkastusvirasto
-
26.11.2013 Elinkeinoelämän tutkimuslaitos, ETLA
-
15.11.2013 Valtiovarainministeriö
Övriga dokument och promemorior
-
15.11.2013 Valtiovarainministeriö
Tillsättande och organisering
-
19.11.2012 Valtiovarainministeriö
Lagberedning och utveckling i statsrådet
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats valtioneuvosto.fi/sv/projekt
Tiedot tuottaa ministeriöiden Hankeikkuna - valtioneuvoston sisäinen hankehallinnan palvelu. Toivomme palautetta osoitteeseen info.hankeikkuna(at)gov.fi.
Hankeikkunan avoin rajapinta
api.hankeikkuna.fi