Ändring av reglementet för statsrådet och statsrådets förordning om statsrådets kansli

VNK024:00/2023 Lagstiftningsprojekt

Projektets framskridande

Projektets basuppgifter Avslutat

Projektets nummer VNK024:00/2023

Ärendenummer VN/28924/2023

Projektets arrangör statsrådets kansli

Uppgiftsklass Förordning utfärdas

Mandattid 20.10.2023 – 14.12.2023

Datum för tillsättande

Förhållande till regeringsprogrammet

Orpo

Luku 9 Europeiska unionen: mot strategisk konkurrenskraft

Alaluku 9.4 Finlands röst hörs i Europeiska unionen

Luku Statsrådets ledning och kommunikation

Kontaktperson
Piritta Sirvio, Hallitusneuvos
tel. +358 295 160 744
fornamn.efternamn@gov.fi

Mål och resultat

Enligt regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpo ska beredningen av EU-domstolsärenden överförs till statsrådets kansli. I regeringsprogrammet konstateras det dessutom att ministrarnas, statssekreterarnas och specialmedarbetarnas sekreterare koncentreras till statsrådets kansli från och med början 2024 för att åstadkomma en flexibel användning av resurser och enhetliga tjänster. Behövliga ändringar har gjorts i reglementet för statsrådet och i statsrådets förordning om statsrådets kansli.

I reglementet för statsrådet har dessutom gjorts vissa andra ändringar som hänför sig till statsrådets kanslis, utrikesministeriets, inrikesministeriets och finansministeriets ansvarsområde och som baserar sig på upptäckta behov av precisering och ministeriernas initiativ till precisering av regleringen. I fråga om miljöministeriets ansvarsområde är ärendet under fortsatt beredning.

I statsrådets kanslis uppgifter enligt statsrådets förordning har dessutom gjorts vissa andra tillägg och preciseringar. Det föreslås att till uppgiftsförteckningen fogas ärenden som gäller Europeiska kompetenscentret för motverkande av hybridhot, medborgarkommunikation om EU-ärenden samt beviljande av omkostnader för statsrådets och ministeriernas gemensamma verksamhet och projekt. Dessutom har gjorts vissa preciseringar av teknisk natur i uppgiftsförteckningen.