Tillväxtförhandlingarna -Projekt om åtgärder för att påskynda den ekonomiska tillväxten

VNK024:00/2024 Projekt

Suomen tarvitsema talouden kasvu syntyy yrityssektorilla hyvin toimivilla markkinoilla. Tehokkailla markkinoilla tuotantopanokset siirtyvät tehokkaasti, eikä perusteetonta kilpailuetua pääse syntymään. Toimivat pääomamarkkinat tarjoavat rahoitusta yrityksen elinkaaren kaikkiin vaiheisiin ja erilaisiin käyttöpääoma- ja investointitarpeisiin. Erityisesti työllisyyden kannalta pienten ja keskisuurten yritysten kasvumahdollisuudet ja -halukkuus ovat tärkeitä. Valtion rooli on toimia kasvun mahdollistajana. Kestävässä kasvussa myös ympäristölliset ja sosiaaliset tekijät on riittävästi huomioitu.

Euroopan unionilla on tärkeä rooli Euroopan heikon kilpailukyvyn parantamisessa, ja sen kasvutoimien muotoutuminen ja niiden hyödyntäminen uuden komission työn pohjalta vaikuttaa huomattavasti myös Suomen kasvupolitiikan sisältöön.

Hallitusohjelma sisältää merkittäviä kasvua edistäviä toimenpiteitä liittyen mm. T&K-panostuksiin, työmarkkinoiden toimintaan, verotukseen, ...

Projektets basuppgifter Pågår

Projektets nummer VNK024:00/2024

Ärendenummer VN/26587/2024

Projektets arrangör statsrådets kansli

Mandattid 26.9.2024 – 28.2.2025

Datum för tillsättande 26.9.2024

Förhållande till regeringsprogrammet

Orpo

Luku 1 Hållbara offentliga finanser

Alaluku 1.1 Ekonomisk politik

Kontaktperson
Saara Tamminen, Johtava asiantuntija
tel. +358 295 160 895
[email protected]

Mål och resultat

Valtioneuvoston kanslia käynnistää hankkeen kasvua edistävien toimenpiteiden tunnistamiseksi. Tavoitteena on tuottaa hallituksen puoliväliriiheen konkreettisia ratkaisuehdotuksia, joilla hallitus voi vauhdittaa yksityisen yrityssektorin kasvua.

Laajaa valmistelutyötä vaativien reformien lisäksi tarvitaan ehdotuksia nopeista ja pienemmistä mikrotason ratkaisuista. Hankkeen tavoitteena on myös katalysoida keskustelua talouskasvusta sekä luoda positiivista ilmapiiriä ja uskoa Suomen talouden mahdollisuuksiin. Ehdotettavat ratkaisut voivat koskea sääntelyä, valtion omaisuutta, organisaatiota, toimintatapoja, verotusta, talousarvion määrärahoja tai muuta valtion vaikutusvallan piirissä olevaa toimintaa. Julkisen talouden vähäinen liikkumavara huomioon ottaen etusijalle on asetettava toimenpiteet, jotka eivät vaadi välittömiä julkisten menojen lisäyksiä tai ovat toteutettavissa kustannusneutraalisti.

Hankkeeseen nimitettävä valmisteluryhmä kokoaa laajasti eri tahojen ja toimijoiden ehdotuksia kasvun vauhdittamiseksi. Työssä hyödynnetään aihepiiristä viime vuosina tuotettuja selvityksiä ja raportteja. Valmisteluryhmä voi tehdä myös kokonaan uusia avauksia. Valmistelussa hyödynnetään erilaisia keskustelufoorumeita, kuten esimerkiksi pääministerin johtamaa talousneuvostoa. Valmisteluryhmä määrittelee tarkemmin valmisteluprosessin, jolla ehdotukset kootaan ja arvioidaan. Valmisteluryhmän loppuraportti tulee valmistua 28.2.2025 mennessä.

Utgångspunkter

Suomen talous kärsii kroonisesti hitaasta kasvusta. Talouskasvu on finanssikriisistä lähtien ollut keskimäärin hyvin hidasta ja Suomen suhteellinen elintaso on alentunut sekä suhteessa perinteisiin verrokkimaihin että myös EU:n keskiarvoon. Bruttokansantuote kasvoi vain viisi prosenttia vuodesta 2008 vuoteen 2023. Talouden suhdanneluonteisesta piristymisestä huolimatta ennusteet talouden lähivuosien kasvusta ovat melko vaisuja.

Hidas kasvu on yksi keskeinen syy julkisen talouden ongelmiin. Hallitus on päättänyt mittavista julkisen talouden sopeutustoimista, joilla julkisen velkasuhteen kasvu pyritään taittamaan hallituskauden loppuun mennessä. Ikäsidonnaisten menojen näköpiirissä oleva nousu merkitsee kuitenkin, että hyvinvointiyhteiskunnan rahoittaminen edellyttää tulevaisuudessa ennakoitua nopeampaa talouskasvua. Ilman talouden kasvua, joudutaan merkittäviä julkisen talouden sopeutustoimia jatkamaan tulevinakin vuosina.

Ytterligare uppgifter

Mer om ämnet