Främjande av större järnvägsprojekt
LVM031:00/2019 Projekt
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats
För planeringen av Finlandsbanan och entimmeståget till Åbo grundades i december 2020 Finlandsbanan Ab (Suomi-rata Oy) och Entimmeståget till Åbo Ab (Turun Tunnin Juna Oy). Finska statens andel av bolagen är 51 procent. Statsrådet beslutade den 28 oktober 2021 att bemyndiga kommunikationsministeriet bilda det delvis statsägda aktiebolaget för Östbanan (Itärata).
Projektets framskridande
Alustava selvitys
1.8.2018 Annan etapp
Ministeriö on julkaissut aikaisempia alustavia selvityksiä hankeyhtiöistä. Alustavat selvitykset ovat valmistuneet pääosin vuonna 2018.
Dokument
-
Alustava selvitys_2019-02-17_LVM_Turun_juna PDF
17.2.2019
-
Alustava selvitys_Hankeyhtiö - Herkkyysmalli - 25.1.2019 XLSM
25.1.2019
-
Alustava selvitys_Herkkyysmallin liite 10.12.2018 PDF
10.12.2018
-
Alustava selvitys_Hankeyhtiöselvitys - Loppuraporttiluonnos 31.10.2018 PDF
31.10.2018
Osakassopimusneuvottelut
10.9.2019 Annan etapp
Dokument
-
14.2.2020
-
Suomi-rata Q & A PDF
14.2.2020
-
Finland Railway as a joint project between the state and municipalities - Q&A PDF
14.2.2020
-
Entimmeståget till Åbo – ett samprojekt mellan staten och kommunerna Frågor och svar PDF
14.2.2020
-
Finlandsbanan – ett samprojekt mellan staten och kommunerna PDF
14.2.2020
-
Neuvottelumuistio Turun Tunnin juna 14.2.2020 PDF
13.2.2020
-
Neuvottelumuistio Suomi-rata 14.2.2020 PDF
13.2.2020
-
13.2.2020
-
Delägaravtal Turun tunnin juna PDF
13.2.2020
-
Muistio; Eteneminen suurissa raideliikennehankkeissa PDF
10.9.2019
Projektets basuppgifter Avslutat
Projektets nummer LVM031:00/2019
Ärendenummer LVM/235/01/2019 , VN/7618/2019
Projektets arrangör kommunikationsministeriet
Mandattid 10.9.2019 – 31.12.2021
Datum för tillsättande 10.9.2019
Förhållande till regeringsprogrammet
Marin
Strategiset kokonaisuudet Ett livskraftigt Finland
Strategiset kokonaisuudet Utvecklingen av transportnätet
Metod Finansierings- och investeringsmöjligheter för stora banprojekt utreds
Mål och resultat
Bolaget Finlandsbanan Ab (Suomi-rata Oy) har som uppgift att planera spårtrafikinfrastrukturen i anslutning till spårförbindelsen mellan Helsingfors och Tammerfors via Helsingfors-Vanda flygplats fram till byggstarten. Entimmeståget till Åbo Ab (Turun Tunnin Juna Oy) har till uppgift att planera spårtrafikinfrastrukturen i anslutning till den snabba tågförbindelsen Helsingfors–Åbo fram till byggstarten. The uppgifter av projektbolaget för Östbanan omfattar planeringen av det spårprojekt som gäller linjen Flygbanan-Borgå-Kouvola.
Sammandrag
För planeringen av Finlandsbanan och entimmeståget till Åbo grundades i december 2020 Finlandsbanan Ab (Suomi-rata Oy) och Entimmeståget till Åbo Ab (Turun Tunnin Juna Oy). Finska statens andel av bolagen är 51 procent. Statsrådet beslutade den 28 oktober 2021 att bemyndiga kommunikationsministeriet bilda det delvis statsägda aktiebolaget för Östbanan (Itärata).
Utgångspunkter
Finlands järnvägssektor utsätts för många slags förändringstryck. Till exempel den ökande miljömedvetenheten, kraven på hållbar utveckling och bekämpningen av klimatförändringen förutsätter att mobilitet och logistik ändras på ett övergripande sätt. Regionernas och områdenas tillgänglighet är också viktig med tanke på Finlands konkurrenskraft och framgång. Stora banprojekt, såsom entimmeståget till Åbo, Finlandsbanan och Östbanan, förenar landskapen och är strategiska projekt för hela Finland.
De projektbolag som bildas för att främja spårinvesteringar gör det möjligt att genomföra fler projekt än tidigare. Till denna slutsats kom såväl en parlamentarisk arbetsgrupp som utvärderat finansieringen av trafiken (slutrapport 28.2.2018) som finansministeriets arbetsgrupp som utrett genomförandet av infra-projekt enligt bolagsmodellen (slutrapport, 20.12.2018). Riksdagens finansutskott anser vidare att projektbolagsmodellen är ett möjligt genomförandealternativ, eftersom de planerade banprojekten är så omfattande att det inte är lätt att genomföra dem enbart inom budgetramen och de inte heller kan genomföras enbart med användaravgifter och biljettinkomster (utskottets betänkande FiUB 39/2018 rd ─ RP 323/2018 rd, RP 324/2018 rd s. 2).
Ytterligare uppgifter
- PRESSMEDDELANDE 10.09.2019: Förhandlingarna om de stora spårtrafikprojekten inleddes
- Tiedote 30.09.2019: Suurten raidehankkeiden edistämistä koskevat neuvottelut alkuun lokakuussa
- PRESSMEDDELANDE 15.10.2019: Förhandlingsgrupper ska driva de två stora spårprojekten
- PRESSMEDDELANDE 14.02.2020: Staten och kommunerna har träffat avtal om stora spårprojekt
- PRESSMEDDELANDE 20.02.2020: Finland ansöker om EU-finansiering för planering av Entimmeståget till Åbo och Finlandsbanan
- PRESSMEDDELANDE 03.03.2020: Enligt finanspolitiska ministerutskottet kan de stora spårtrafikprojekten inledas
- PRESSMEDDELANDE 28.05.2020: Minister Harakka: Diskussionerna om ett projektbolag för den nya östra snabbförbindelsen inleds med städerna
- PRESSMEDDELANDE 24.06.2020: Diskussionerna om ett projektbolag för den östliga järnvägsförbindelsen inleds
- PRESSMEDDELANDE 25.06.2020: Statsrådet godkände bildandet av projektbolagen för Finlandsbanan och Entimmeståget till Åbo
- PRESSMEDDELANDE 30.09.2020: Förhandlingarna om ett projektbolag för den östliga förbindelsen fortsätter utifrån Borgå-Kouvola-banan
- PRESSMEDDELANDE 13.10.2020: Kommunikationsministeriet föreslår för finanspolitiska ministerutskottet att förhandlingarna om ett projektbolag för den östliga förbindelsen fortsätter utifrån järnvägsförbindelsen Borgå-Kouvola
- PRESSMEDDELANDE 08.12.2020: Planeringen av Finlandsbanan och Entimmeståget till Åbo kan inledas, handlingar som gäller bildandet av bolag har undertecknats
- PRESSMEDDELANDE 21.01.2021: Finanspolitiska ministerutskottet förordar att den östliga förbindelsen i spårtrafikprojektet framskrider
- Tiedote 11.02.2021: Neuvottelut itäisen suunnan raidehankkeen edistämiseksi alkamassa
- PRESSMEDDELANDE 11.03.2021: Förhandlingar som ska främja den östliga järnvägsförbindelsen pågår
- PRESSMEDDELANDE 21.05.2021: Statens och kommunernas förhandlare enades om att bilda ett projektbolag som främjar planeringen av Östbanan
- PRESSMEDDELANDE 28.09.2021: Finanspolitiska ministerutskottet förordar förslaget att bilda ett projektbolag för Östbanan
- PRESSMEDDELANDE 28.10.2021: Statsrådet godkände bildandet av ett projektbolag för Östbanan
Om projektet genomförs kommer det att göra det möjligt för stora spårtrafikprojekt att framskrida.
För planeringen av Finlandsbanan och Entimmeståget till Åbo grundades i december 2020 Finlandsbanan Ab (Suomi-rata Oy) och Entimmeståget till Åbo Ab (Turun Tunnin Juna Oy). Finska statens andel av bolagen är 51 procent. Under 2021 har bolagen organiserat sig och inlett sin verksamhet. Statsrådet beslutade den 28 oktober 2021 att bemyndiga kommunikationsministeriet bilda det delvis statsägda aktiebolaget för Östbanan (Itärata).
Hankkeen toteuttaminen
-
Suomi-rata kysyntäennuste 19.12.2019 PDF
19.12.2019 Kommunikationsministeriet
-
Hankeyhtiöneuvottelut; Suomi-rata 12.12.2019 PDF
13.12.2019 Kommunikationsministeriet
-
Suomi-rata - ratayhteyden kehittäminen - tilannekatsaus 28.11.2019 PDF
28.11.2019 Kommunikationsministeriet
-
Suurten ratahankkeiden edistäminen- Suomi-rata neuvottelutyöryhmä 14.11.2019 PDF
14.11.2019 Kommunikationsministeriet
Övriga dokument och promemorior
-
Esitys Itäsuunta tausta 24.6.2020 PDF
24.6.2020
-
Muistio 3.3.2020; Eteneminen suurissa raidehankkeissa PDF
3.3.2020
-
Turun tunnin juna; osakassopimus liitteineen PDF
25.2.2020
-
Suomi-rata; osakassopimus liitteineen PDF
25.2.2020
-
14.2.2020
-
Suomi-rata Q & A PDF
14.2.2020
-
Finland Railway as a joint project between the state and municipalities - Q&A PDF
14.2.2020
-
One Hour Train to Turku as a joint project of the central government and municipalities - Q&A PDF
14.2.2020
-
Entimmeståget till Åbo – ett samprojekt mellan staten och kommunerna Frågor och svar PDF
14.2.2020
-
Finlandsbanan – ett samprojekt mellan staten och kommunerna PDF
14.2.2020
-
Neuvottelumuistio Turun Tunnin juna 14.2.2020 PDF
13.2.2020
-
Neuvottelumuistio Suomi-rata 14.2.2020 PDF
13.2.2020
-
13.2.2020
-
Delägaravtal Turun tunnin juna PDF
13.2.2020
-
Pääradan vaiheistus 23.1.2020 PPTX
23.1.2020
-
Yleisesittely Turun tunnin juna päivitetty 28.11.2019 PDF
28.11.2019
-
Hankeyhtiöt suurten raideliikenneinvestointien edistäjinä 5.11.2019 PDF
5.11.2019 LVM
Hankeyhtiöneuvotteluiden taustamateriaali 5.11.2019
-
Muistio; Eteneminen suurissa raideliikennehankkeissa PDF
10.9.2019
-
Alustava selvitys_2019-02-17_LVM_Turun_juna PDF
17.2.2019
-
Alustava selvitys_Hankeyhtiö - Herkkyysmalli - 25.1.2019 XLSM
25.1.2019
-
Alustava selvitys_Herkkyysmallin liite 10.12.2018 PDF
10.12.2018
-
Alustava selvitys_Hankeyhtiöselvitys - Loppuraporttiluonnos 31.10.2018 PDF
31.10.2018
Ogrupperade
Person
Roll, Mandattid
Jääskeläinen, Mikko
Erityisasiantuntija
kommunikationsministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
29.6. – 31.12.2021
Ronikonmäki, Niko-Matti
Johtava asiantuntija
kommunikationsministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
10.9.2019 – 28.6.2021
Tiedot tuottaa ministeriöiden Hankeikkuna - valtioneuvoston sisäinen hankehallinnan palvelu. Toivomme palautetta osoitteeseen info.hankeikkuna(at)gov.fi.
Hankeikkunan avoin rajapinta
api.hankeikkuna.fi