Utredaren Erkki Virtanen ger 11 rekommendationer för att lösa problemen med statligt finansierat byggande
Erkki Virtanen kallades av statsminister Juha Sipilä för att utreda effektiviteten i planeringen och genomförandet av statligt finansierade byggprojekt samt problemen med tidsplanerna och kostnaderna för projekten. Utredningen avslöjade att byggprojekt som staten delvis finansierar i regel ser ut att misslyckas. Därför ska maximibeloppet för den statliga finansieringen i fortsättningen alltid fastställas såväl i euro som i procent.
Dessutom ska spelreglerna för statens deltagande i projektstyrningen förtydligas och statens möjligheter att påverka ökas. Virtanen föreslår också att man i trafikledspolitiken i Finland ska följa samma praxis som Sverige och Norge. Dessa länder utarbetar parlamentariskt för varje valperiod en långsiktig trafikledsplan.
Det förutsattes att utredaren lämnar tydliga rekommendationer till statsrådet för att minska problemen i kommande och om möjligt även i pågående projekt. För att de byggprojekt som staten delvis finansierar ska bli effektivare rekommenderar Virtanen att man alltid i gemensamma projekt fastställer ett maximibelopp såväl i euro som i procent för den statliga finansieringen. Till byggprojektens ledande organ ska också utses statliga företrädare som har tillräckliga befogenheter och sakkunskap om ekonomi och byggande. Till stöd för dessa behövs det också nya beslut och riktlinjer som gäller tillämpningen av bestämmelserna om jäv i förvaltningslagen. Vid behov ska staten också ges rätt att avbryta finansieringen om projektet oskäligt och utan grund avviker från den ursprungliga planen.
I fråga om trafikleder föreslår Virtanen att varje regering tillsätter ett parlamentariskt organ som bereder en plan för trafikledspolitiken för de tre följande valperioderna. Utifrån denna plan ska den nya regeringen i samband med sitt första rambeslut utarbeta ett omfattande trafikledsprogram för regeringsperioden. Virtanen rekommenderar också att beslut om att inleda trafikledsprojekt inte ska fattas i tilläggsbudgetarna. I fråga om budgeteringen föreslås det att man övergår till ett femårigt reservationsanslag när det gäller utvecklingen av trafikledsnät.
Virtanen rekommenderar att man i statens krävande byggprojekt i huvudsak ska tillämpa alliansmodellen. Staten ska i regel kräva att alliansmodellen tillämpas även i de byggprojekt som staten delvis finansierar. Enligt utredaren ska staten med hjälp av Senatfastigheter starkt främja tillämpningen av allians-livscykelmodellen i offentligt byggande. Detta kan i fortsättningen vara en möjlig lösning för att förebygga och motverka fukt- och mögelproblem.
I fråga om statligt ägda fastigheter föreslås det att Senatfastigheter och förvaltningsområdena under ledning av ministerierna tillsammans på basis av sin tidigare investeringsplan ska utarbeta ett utvecklingsprogram för fastigheterna och deras arbetsmiljöer. På så sätt kan bland annat Senatfastigheter uppnå sitt mål om att minska hyresutgifterna med 100 miljoner euro.
Värdet av statens bebyggda egendom är ca 25 miljarder euro. Av denna summa upptar det trafikledsnät som Trafikverket ansvarar för ca 20 miljarder euro och det byggnadsbestånd som Senatfastigheter i huvudsak ansvarar för ca 5 miljarder euro.
Utredningen Valtion rahoittaman rakentamisen ongelmat
Erkki Virtanens presentation vid presskonferensen (på finska)
Ytterligare information: Erkki Virtanen, utredare, tfn 040 548 2080