Hoppa till innehåll

Minister Ikonen: När hinder för digitalisering undanröjs blir tjänsterna bättre och informationsgången smidigare

finansministeriet
Utgivningsdatum 1.7.2024 13.22
Pressmeddelande
Handen på pekskärmen

Finansministeriet inleder ett nytt projekt i syfte att underlätta informationsflödet mellan den offentliga förvaltningens olika informationssystem och slopa reglering som förhindrar digitalisering. Samtidigt främjas produktiviteten och tjänsternas verksamhet. Kommun- och regionminister Anna-Kaisa Ikonen tillsatte projektet den 25. juni.

I regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpo har det skrivits in som mål att ny teknik och digitalisering ska kunna utnyttjas fullt ut i den offentliga förvaltningens verksamhet. Syftet med det nya projektet är att genomföra behövliga nationella lagstiftningsändringar som undanröjer hinder för digitalisering och informationsflödet.

”Det är ytterst viktigt att undanröja hindren för digitalisering i denna tid, eftersom digitaliseringen framskrider snabbt i hela samhället och till exempel artificiell intelligens utvecklas i snabb takt. Vi behöver undanröja de hinder som i onödan hindrar utnyttjandet och utvecklingen av digitaliseringen. Digitaliseringens möjligheter att förbättra produktiviteten och tjänsterna inom den offentliga förvaltningen är betydande och de måste kunna utnyttjas så bra som möjligt”, säger kommun- och regionminister Anna-Kaisa Ikonen.

Hinder för digitalisering kartlades genom en enkät

Hindren för digitalisering och informationsflödet utreddes genom en öppen enkät riktad till aktörerna inom den offentliga förvaltningen samt genom bilaterala diskussioner i början av 2024. Enkäten besvarades av över hundra organisationer. Dessutom har förslag för att förbättra digitaliseringen inom den offentliga förvaltningen kommit in via kommunernas avregleringsprogram och enkäten till kommunerna. Utifrån dessa svar och annat bakgrundsmaterial har flera teman valts ut för en noggrannare bedömning. Dessa teman gås igenom med hjälp av olika exempelfall.

De teman som valts ut för granskningen är

  • automatisering i rådgivningen och beslutsfattandet
  • stöd till övergången till molntjänster inom den offentliga förvaltningen
  • föregripande verksamhet på myndighetsinitiativ, där också en myndighet kan inleda ett ärende i stället för en klient
  • informationsutbytet mellan myndigheter
  • bedömning av lagstiftningens digitala mognad.

Avvecklingen av hinder för digitaliseringen är en del av en mer omfattande avreglering

Finansministeriet tillsätter en samordningsgrupp för projektet och underarbetsgrupper för arbetspaketen. Dessutom samlas ett beredningssekretariat av dessa aktörer. Avvecklingsarbetet utförs i brett samarbete med den offentliga förvaltningen och andra intressegrupper. Samordningsgruppen består av företrädare för flera ministerier och Kommunförbundet. I underarbetsgrupperna deltar också företrädare för ämbetsverk, städer och välfärdsområden.

Underarbetsgrupperna inleder sin verksamhet i augusti och lägger fram sina åtgärdsförslag för samordningsgruppen före utgången av 2024. I den andra fasen av projektet samordnar och följer samordningsgruppen hur de åtgärder som inletts framskrider samt samordnar beredningen i anslutning till åtgärderna.

Projektet för att avveckla hinder för digitalisering har samband med kommunernas avregleringsprogram som inletts tidigare. Programmets syfte är att stärka kommunernas verksamhetsförutsättningar samt främja förnyelse i kommunerna och beakta kommunernas olikheter. I båda projekten beaktas också tankar från kommunerna. Avreglering sker också vid arbets- och näringsministeriet, där det pågår ett arbete för att avveckla den alltför stora regleringen för företagen och minska den administrativa bördan. Projektets verksamhetsperiod är 15.8.2024-31.3.2027.

Mer information:

Till och med den 12 juli 2024 Antti Helin, konsultativ tjänsteman, tfn +358295530 609, antti.helin(at)gov.fi

15–26.7.2024 Maarit Huotari, lagstiftningsråd, enhetschef, tfn +358 295 530 518, maarit.huotari(a)gov.fi

Från och med den 7 augusti 2024 Viveca Still, lagstiftningsråd, tfn +358 295 530 558, viveca.still(a)gov.fi

Projektets gemensamma e-postadress: digiesteidenpurku.vm(a)gov.fi.

Förvaltningspolitiken Kommunärenden Offentliga förvaltningens ICT