Hoppa till innehåll

Planerna på nya gemensamma serviceställen och lösningar för distans- och tolktjänster framskrider

finansministeriet
Utgivningsdatum 19.12.2024 7.14
Pressmeddelande
Yhteinen palvelupiste.

I och med de regionala planerna öppnar man gemensamma serviceställen för den offentliga förvaltningen under 2020-talet i Södra Savolax, Mellersta Finland, Birkaland och Satakunta. Under 2025 genomförs ett pilotförsök med en riksomfattande lösning för distans- och tolkningstjänster som gör det möjligt att uträtta ärenden hos den offentliga förvaltningen också i glest bebyggda områden.

Gemensamma kundserviceställen planeras inom ett service- och lokalnätverksprojekt som syftar till att förbättra och förenhetliga den offentliga förvaltningens kundservice genom att koncentrera dem till gemensamma serviceställen före 2030. De gemensamma arbetsmiljöerna effektiviserar också användningen av statens lokaler, och genomförandet av reformen syftar till en besparing på sammanlagt 50 miljoner euro per år. 

I de regionala planer för fyra landskap, som styrgruppen för service- och lokalnätsprojektet godkände den 18 december, har man utrett var gemensamma serviceställen kunde placeras. Björneborg har haft en gemensam arbetsmiljö i bruk sedan slutet av 2023, och i Tammerfors, S:t Michel och Jyväskylä har man redan inlett projekt för gemensamma arbetsmiljöer. 

Den regionala planeringen fortsätter 2025 i sex nya landskap och planeringen slutförs i hela landet 2026. Därefter går man ännu igenom de regionala planerna på ett landskapsöverskridande sätt och i enlighet med riktlinjerna i den riksomfattande plan som statsrådet godkänt.

Distans- och tolktjänstlösningen förbättrar tillgången till tjänster och tjänsternas tillgänglighet 

Offentliga tjänster tillhandahålls elektroniskt, per telefon och vid kundbesök. Myndigheterna bedömer ordnandet av service och servicenätet med beaktande av statens sparmål och de bestämmelser som gäller tillgången till myndighetstjänster. 

Ett gemensamt kundserviceställe ska i regel vara inom högst en timmes färd och omges av ett tillräckligt antal människor för att garantera högklassig service. Lättare servicelösningar gör det lättare att erbjuda tjänster även i glesbygden.

En lättare servicelösning innebär i första hand en lösning för distansservice som utvecklas inom projektet och som också innebär att myndighetstjänster i större utsträckning än tidigare kan tillhandahållas på flera språk. Varje tjänsteproducent beslutar själv om tjänsten tillhandahålls genom personliga besök eller som distansservice. Avsikten är att tjänsten pilottestas 2025.

Regionförvaltningsverken, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, närings-, trafik- och miljöcentralerna, Migrationsverket, Lantmäteriverket, rättshjälpen och intressebevakningstjänsterna, polisens tillståndsförvaltning, Brottspåföljdsmyndighetens byråer för samhällspåföljder, arbets- och näringsbyråerna, Utsökningsmyndigheten och Skatteförvaltningen deltar i service- och lokalnätsreformen. Folkpensionsanstalten deltar också i kundserviceställena, och avsikten är att man samarbetar i så stor utsträckning som möjligt också med kommunerna och välfärdsområdena.

Mer information: 

Marko Puttonen, utvecklingsdirektör, tfn 029 553 0271, marko.puttonen(at)gov.fi
Jaana Salmi, konsultativ tjänsteman, tfn 029 553 0286, Jaana. salmi (at) gov.fi