Hoppa till innehåll

Regeringen vill förtydliga vem som har rätt till tjänsterna i lagen om funktionshinderservice 

social- och hälsovårdsministeriet
Utgivningsdatum 23.9.2024 15.05
Pressmeddelande

Regeringen föreslår att tillämpningsområdet för den nya lagen om funktionshinderservice ska preciseras.  Syftet med ändringen är att definiera tydligt vem som kan beviljas de tjänster som avses i lagen om funktionshinderservice. Innehållet i tjänsterna i den nya lagen ändras inte.  

Lagen om funktionshinderservice reformerades i sin helhet 2023. Avsikten med regeringspropositionen är inte att ändra principen i den godkända lagen om funktionshinderservice, som bestämmer vem som har rätt till funktionshinderservice enligt den nya lagen. Definitionen har bara förtydligats. I regeringens proposition föreslås inte heller några besparingar i fråga om funktionshinderservicen.

Det preciserade tillämpningsområdet ska träda i kraft den 1 januari 2025 samtidigt som nya lagen om funktionshinderservice. 

Regeringen föreslår att samtliga villkor ska uppfyllas för att ha rätt till funktionshinderservice: 

  • personen med funktionsnedsättning har på grund av en långvarig fysisk, kognitiv, psykisk, social eller sensorisk begränsning i funktionsförmågan som orsakas av en funktionsnedsättning eller sjukdom ett nödvändigt behov av hjälp eller stöd för att klara en normal livsföring
  • behovet av hjälp och stöd avviker från vad som är normalt i det livsskede personen befinner sig i 
  • service enligt den primära lagstiftningen inte är lämplig eller tillräcklig (den primära lagstiftningen innefattar bland annat socialvårdslagen, lagen om småbarnspedagogik, lagen om grundläggande utbildning och hälso- och sjukvårdslagen). 

Funktionshinderservice beviljas alltid på grundval av en behovsprövning. Förutom villkoren i fråga om tillämpningsområdet ska personen också uppfylla de servicespecifika förutsättningarna för beviljande som anges i lagen om funktionshinderservice. 

I och med att den nya lagen om funktionshinderservice träder i kraft kommer tillämpningsområdet också att gälla vissa grupper som enligt den tidigare lagstiftningen varit missgynnade, bland annat personer med neuropsykiatriska störningar såsom autism. När det gäller det här föreslås det inga ändringar i förslaget om preciseringen av tillämpningsområdet. 

Regeringen föreslår också en ny bestämmelse i lagen (s.k. skyddsbestämmelse) om sådana specialsituationer där social- och hälsovården ska vara avgiftsfri eller där avgifterna ska sänkas på grund av att avgiften kan leda till att personen med funktionsnedsättning inte använder tjänsten.  

Regeringens proposition innehåller inga förslag om besparingar i funktionshinderservicen 

Målet för preciseringarna av tillämpningsområdet i lagen om funktionshinderservice är att den nya lagen om funktionshinderservice fortfarande ska vara en speciallag med syftet att uppnå likabehandling, delaktighet och deltagande i samhället för personer med funktionsnedsättning, att förebygga och undanröja hinder för dessa och att stödja förmågan att leva självständigt och självbestämmanderätten för personer med funktionsnedsättning.  

Genom att precisera tillämpningsområdet vill man också säkerställa att alla tillämpar lagen på samma sätt och iakttar skyldigheten att ordna tjänster på lika villkor i alla regioner och trygga tillgången till tjänsterna och välfärdsområdenas förutsättningar att finansiera reformen.  

Förslagen om tillämpningsområdet i lagen om funktionshinderservice innebär ingen stor förändring i antalet kunder som har rätt till funktionshinderservice jämfört med den bedömning som gjordes vid totalreformen av lagen om funktionshinderservice (2023). Preciseringen av tillämpningsområdet inverkar således inte på de kostnader som lagen om funktionshinderservice föranleder.  

Genom regeringsprogrammet har man förberett sig på att preciseringen av tillämpningsområdet kommer att leda till att antalet personer som har rätt till funktionshinderservice ökar mera än vad som planerades vid beredningen av den nya lagen om funktionshinderservice, och det gällde således också de totala kostnaderna för tjänsterna. Men det kommer inte att ske, och därför behövs inte heller den tilläggsfinansiering som nämns i regeringsprogrammet. Ändringarna kommer inte att inverka på mängden funktionshinderservice som enskilda kunder får. 

Under remisstiden 12.4—31.5.2024 kom det in 143 utlåtanden om regeringens proposition. Sammandraget om utlåtandena kan läsas på social- och hälsovårdsministeriets webbplats.

I början av år 2025 ordnar social- och hälsovårdsministeriet webbinarier om tillämpningsområdet för lagen om funktionshinderservice för myndigheter och civilsamhällesorganisationer.  

På vår webb ger vi svar på vanliga frågor om ändringarna i lagen om funktionshinderservice.  

Regeringen lämnade regeringspropositionen till riksdagen den 23 september 2024. Propositionen hänför sig till budgetpropositionen för 2025. De föreslagna lagarna ska träda i kraft den 1 januari 2025.

Mer information:

Terhi Karaus, jurist, tfn 0295 163 245
Kaarina Tuokko, specialsakkunnig, tfn 0295 163 340
E-postadresserna har formen [email protected].

Ett fungerande och hållbart välfärdssamhälle Orpos regeringsprogram