Hoppa till innehåll

Rekommendationen gällande omsorgsassistenters arbete har reviderats

social- och hälsovårdsministeriet
Utgivningsdatum 22.5.2024 8.54
Pressmeddelande

Rekommendationen gällande utbildningen, kompetenskraven och arbetsbeskrivningen för omsorgsassistenter har uppdaterats. Utbildningen för omsorgsassistenter har intresserat studerande och därigenom har man fått ny personal till branschen. Många fortsätter också studierna till närvårdare. Omsorgsassistenterna arbetar inom äldreomsorgen.

Rekommendationen har uppdaterats för att man i utbildningskraven för omsorgsassistenter ska kunna beakta de förnyade grunderna för grundexamen inom social- och hälsovården som träder i kraft den 1 augusti 2024. I rekommendationen beskrivs dessutom bland annat omsorgsassistenternas arbetsuppgifter inom hemvården och omsorgsassistentens roll inom den medicinska vården.

Utbildningskraven för omsorgsassistenter har ändrats

Utbildningen för omsorgsassistenter ger grundläggande färdigheter i vård och omsorg samt upprätthållande av funktionsförmågan med särskild betoning på äldre klienter. Utbildningen är inte en examen utan den består av tre delar av grundexamen inom social- och hälsovården som måste avläggas för att en person permanent ska kunna arbeta som omsorgsassistent. I och med reformen av grundexamen inom social- och hälsovården förnyas också studiehelheten för omsorgsassistenter från och med den 1 augusti 2024. De examensdelar som motsvarar kompetenskraven för omsorgsassistentens uppgifter inom det direkta klientarbetet är i fortsättningen: 

  • Att möta och handleda klienten 
  • Att främja välbefinnande och funktionsförmåga 
  • Att stärka klientens funktionsförmåga. 

Utbildningen omfattar sammanlagt 60 studiepoäng. Omsorgsassistenter som utbildat sig enligt de tidigare kraven behöver inte utbilda sig på nytt.

Omsorgsassistentens uppgifter inom hemvården och läkemedelsbehandlingen

Omsorgsassistenterna har i huvudsak arbetat vid enheter för heldygnsvård. I den nya rekommendationen beskrivs det hurdana uppgifter omsorgsassistenten kan utföra också vid hembesök inom hemvården. Omsorgsassistentens kompetens kan även lämpa sig för hemvård när det gäller assistans med att tvätta sig, klä på sig, äta och vistas utomhus. Om det samtidigt behövs två arbetstagare vid ett hembesök, kan den ena av dem i vissa fall vara en omsorgsassistent. I rekommendationen betonas vikten av att när omsorgsassistenter tilldelas arbetsuppgifter ska de få gedigen introduktion och handledning av yrkesutbildade personer.

I rekommendationen beskrivs också under vilka förutsättningar omsorgsassistenten kan delta i genomförande av läkemedelsbehandling. Omsorgsassistenterna deltar dock i regel inte i genomförandet av läkemedelsbehandling.

Omsorgsassistenterna löser bristen på arbetskraft inom vården och omsorgen

Omsorgsassistenternas arbetsuppgifter i det direkta klientarbetet handlar om att sörja för klienternas grundläggande behov och assistera i dem. Det kan handla till exempel om assistans med att tvätta sig, klä på sig, äta, röra på sig, vistas utomhus eller med att upprätthålla funktionsförmågan eller främja socialt umgänge. Det direkta klientarbete som utförs av omsorgsassistenter räknas in i personaldimensioneringen vid enheterna för heldygnsvård. Omsorgsassistentens arbetsbeskrivning har utarbetats för att lösa bristen på arbetskraft inom branschen. När omsorgsassistenterna arbetar med assisterande uppgifter inom vård och omsorg kan de yrkesutbildade personer som avlagt examen koncentrera sig på uppgifter som kräver yrkeskompetens. Utbildningen för omsorgsassistenter har också konstaterats vara en bra introduktionsutbildning för branschen.

Välfärdsområdena övervakar social- och hälsovårdstjänsterna för äldre inom sitt område och varje tjänsteproducent ansvarar för att tjänsterna är ändamålsenliga, vilket också inbegriper kvaliteten på arbetet. Arbetsgivaren ansvarar alltid också för att arbetstagarna har tillräcklig kompetens för sina arbetsuppgifter.

Social- och hälsovårdsministeriet utfärdade den första rekommendationen om omsorgsassistenters uppgifter och utbildning hösten 2020.

Mer information:

Satu Karppanen, konsultativ tjänsteman, [email protected]