Ambitionen är att välfärdsområdena syns i den reviderade skärgårdslagen
(Nyheter från den arbetsgrupp som reviderar skärgårdslagen, del 2) I samband med reformen av lagen om främjande av skärgårdens utveckling, dvs. skärgårdslagen, granskas utöver de nuvarande paragraferna också behovet av eventuella nya paragrafer. Den arbetsgrupp som bereder reformen av skärgårdslagen anser det vara viktigt att de nya välfärdsområdena syns i den reviderade lagen.
För närvarande får fyra välfärdsområden (Österbotten, Norra Österbotten, Egentliga Finland och Södra Savolax) förhöjd finansiering på grund av deras karaktär av skärgård. Syftet med finansieringen är att ersätta välfärdsområdet för de kostnader som dess skärgårdsförhållanden medför. År 2024 uppgår den kalkylerade kostnaden för finansieringen till 26 miljoner euro.
Skärgårdsförhållanden medför olika utmaningar för välfärdsområdets verksamhet. Exempelvis ett stort antal säsongsboende har en stor inverkan på välfärdsområdets faktiska befolkningsmängd, i synnerhet under de livligaste semestertiderna.
”Avstånden är långa och välfärdsområdet är förberett på att sköta sina uppgifter i skärgården under alla årstider, även i menförestider. Till välfärdsområdets uppgifter hör tjänster som ska tillhandahållas oberoende av personens bostadsort, exempelvis till säsongsboende”, konstaterar arbetsgruppens medlem Annika Korpela, som är jurist vid Välfärdsområdesbolaget Hyvil Ab.
Kriterier för välfärdsområden med karaktär av skärgård
Välfärdsområdena är en ny förvaltningsnivå som för närvarande inte syns i skärgårdslagen. Med stöd av en ny paragraf och en förordning som utfärdas med stöd av den kan det fastställas tydliga kriterier för när ett välfärdsområde ska betraktas som ett välfärdsområde med karaktär av skärgård. Paragrafen och förordningen ska utgöra grunden för den finansiering som beviljas välfärdsområden på grund av karaktär av skärgård.
När det gäller välfärdsområden med karaktär av skärgård har det dryftats på vilket sätt säsongsboende ska beaktas i definitionen. Dessutom har det funderats på om hela välfärdsområdets skärgård ska beaktas i bestämmelsen eller om skärgården ska beaktas genom de kommuner med skärgård som finns i välfärdsområdet. ”Organiseringen av välfärdsområdenas tjänster skiljer sig från kommunernas, så det vore bra om välfärdsområdenas karaktär av skärgård behandlas som en separat helhet”, konstaterar Korpela.
Jord- och skogsbruksministeriets artikelserie följer hur uppdateringen av skärgårdslagen framskrider och tar upp aktuella frågor kring uppdateringen. Skärgårdslagen har varit i kraft sedan 1981 och förpliktar staten och kommunerna att arbeta för att trygga näringarna, servicen, miljön samt trafikförbindelserna och övrig infrastruktur i skärgården. Uppdateringen av skärgårdslagen ingår i regeringsprogrammet och beredningen av denna uppdatering inleddes vid jord- och skogsbruksministeriet i början av 2024.
Läs mer:
Nyheter från den arbetsgrupp som reviderar skärgårdslagen, del 1 (mmm.fi)
Mer information:
Elina Auri, ledande sakkunnig, jord- och skogsbruksministeriet, tfn 0295 162 041, [email protected]