Undervisningsminister Li Andersson: Inga barn eller unga ska behöva gå hungriga på grund av coronaepidemin
Enligt de uppgifter som undervisnings- och kulturministeriet och regionförvaltningsverken har samlat in av kommunerna erbjuder cirka hälften av kommunerna under undantagsförhållandena skolmat till alla de som vill ha det. Ungefär en fjärdedel av kommunerna erbjuder till exempel behovsbaserat skolmat till en del av de elever och studerande som får distansundervisning. Enligt enkäten till kommunerna är läget således rätt bra i många kommuner, men trots detta vill jag poängtera att det är viktigt att också de kommuner som ännu inte gör detta kommer igång med utdelningen av skolmat till de barn och unga som behöver skolmat när de studerar på distans. Inga barn eller unga ska behöva gå hungriga på grund av coronaepidemin.
De exceptionella arrangemangen för undervisningen fortsätter ännu i många veckor. Enligt den gällande förordningen är kommunerna skyldiga att i den omfattning som det är möjligt och på sådana sätt som med tanke på omständigheterna är möjligt ordna skolmat också för de som inte får närundervisning. Som undervisningsminister rekommenderar jag starkt att alla kommuner kartlägger behovet av skolmat hos de barn som studerar hemma och att kommunerna ser till att på ett sätt som är ändamålsenligt för kommunen ordna skolmat för de barn som behöver det.
Alla barn har rätt till skolmat, och skolmaten bidrar också i betydande grad till att alla barn kan växa och blir behandlade på lika villkor. Skolmaten är också viktig med tanke på familjernas vardag nu när den ekonomiska situationen är svår i många familjer. För barns och ungas välbefinnande är det ytterst viktigt att alla kommuner kan ordna skolmaten så att inte ett enda barn och inte en enda ung person behöver gå hungrig på grund av coronaepidemin.
Ordnandet av skolmaten under de undantagsförhållanden som nu råder på grund av coronaviruset väcker naturligtvis många frågor. Att kunna erbjuda en varm måltid gratis under skoldagen är en av de saker som utmärker vårt välfärdssamhälle och en av grundpelarna för ett jämlikt utbildningssystem.
För närvarande är vi i ett läge där skolorna i Finland har mindre än 10 procent av eleverna på plats. För de elever som får närundervisning ordnas skolmaten normalt, men genom att iaktta hygienen särskilt noggrant. För de elever som får distansundervisning måste skolmaten däremot ordnas i den omfattning som det är möjligt och på sådana sätt som med tanke på omständigheterna är möjligt.
Vad innebär detta i praktiken? Att kommunerna har en skyldighet att ordna skolmaten på ett sätt som är ändamålsenligt för omständigheterna i kommunen. När skolmaten ordnas är det viktigt att beakta syftet med undantagstillståndet, dvs. att effektivt bekämpa coronavirusepidemin. Om måltiderna skulle ordnas som normalt för alla barn skulle det betyda att närkontakterna skulle öka avsevärt, och därför har man i detta läge infört undantagsarrangemang. Det betyder dock inte att de elever som får distansundervisning ska bli utan skolmat helt och hållet, utan varje kommun måste nu hitta ett eget lämpligt sätt för att ordna och dela ut skolmat.
För en del kan skolmaten vara dagens enda varma måltid, och om den uteblir från de dagliga rutinerna kan det ha negativa effekter för barnets välbefinnande. Därför är det viktigt att utbildningsanordnaren till exempel i samarbete med elevvården letar upp de elever för vilka en daglig skolmåltid är ytterst viktig och ordnar måltider för dessa elever också i de situationer där man för att undvika närkontakt är tvungen att begränsa måltidsverksamheten avsevärt. På det sättet kan man garantera en skolmåltid för de elever som annars kanske skulle få för lite mat. Att utreda föräldrarnas inkomster är inte ett sakligt sätt att kartlägga behovet av skolmat, och detta är inte heller möjligt enligt lagen.
Eftersom det finns stora geografiska och tidsmässiga variationer i spridningen av coronaviruset är det inte ändamålsenligt att ge en allmängiltig anvisning om hur måltiderna ska ordnas. Utbildningsanordnaren måste ordna skolmaten enligt de rådande förhållandena.
De flesta kommuner och skolor har anpassat verksamheten till undantagsförhållandena utmärkt. Det finns redan nu många bra exempel på hur skolmaten kan ordnas också under undantagsförhållanden. Till exempel i en kommun har man kartlagt familjernas behov och önskan om att få skolmat under distansundervisningen genom en enkät. De som har meddelat sitt intresse har erbjudits möjligheten att få skolmat. I en annan kommun har man delat ut matpaket till alla familjer. Därför tror jag och förväntar jag mig att varje kommun kan hitta en bra lösning för att ordna skolmat för alla de som behöver det.
Regeringen tar de konsekvenser som undantagsförhållandena har för barn och unga på allvar, och vi har under ramförhandlingarna fattat beslut om ett omfattande stödpaket för barn och unga i tilläggsbudgeten i maj för att minska de negativa konsekvenser som den här exceptionella våren kan få för barns och ungas liv. Vi kommer att klara den här krisen, och efter krisen är det viktigare än någonsin att satsa på barns och ungas välbefinnande och på att trygga jämlik utbildning.
Undervisningsminister
Li Andersson