Genom att utveckla interoperabiliteten hos EU:s informationssystem förbättras unionens inre säkerhet
De informationssystem som de brottsbekämpande myndigheterna i EU-länderna använder ska utvecklas så att de blir mer interoperabla. Målet är att säkerställa att slutanvändarna av systemen (t.ex. polis- eller gränsmyndigheter) har snabb och kontrollerad tillgång till den information som de behöver för att kunna utföra sina uppgifter.
Inrikesministeriet har tillsatt ett lagstiftningsprojekt för att bereda de ändringar i den nationella lagstiftningen som EU-förordningarna förutsätter. Europeiska kommissionen lade den 12 december 2017 fram förslag till Europaparlamentets och rådets förordningar. Förordningarna trädde i kraft den 9 juni 2019. Förordningarnas allmänna syfte är att förbättra förvaltningen av Schengens yttre gränser och unionens inre säkerhet.
Interoperabla system gör det exempelvis möjligt att avslöja olika identiteter som är kopplade till samma biometriska uppgifter och på så sätt avslöja missbruk av en annan persons identitet. Det blir också lättare att kontrollera tredjelandsmedborgares identitet.
Målet är också att påskynda och förenkla de brottsbekämpande myndigheternas tillgång till andra system än sådana som inrättats för brottsbekämpande ändamål, om detta är nödvändigt för att förebygga eller avslöja allvarlig brottslighet och terrorism eller för överlämnande till åtalsprövning.
Projektets mandatperiod är 26.3.2020–31.12.2020.
Ytterligare information:
Hannele Taavila, polisdirektör, arbetsgruppens ordförande, 0295 488 568, [email protected]
Elina Rantakokko, specialsakkunnig, arbetsgruppens sekreterare, 0295 488 611, [email protected]