Hoppa till innehåll

Vårens kampanj mot grå ekonomi nådde nästan två tredjedelar av befolkningen

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 16.6.2014 13.18
Nyhet

Den kampanj mot grå ekonomi som genomfördes våren 2014 nådde t.o.m. 61 procent av befolkningen i åldern 15 - 64. Personer i åldern 25 - 34 och 45 - 54 (ca 65 procent) kom bäst ihåg att ha sett reklam för kampanjen. Resultaten är rekordhöga i jämförelse med den föregående kampanjens siffror. Enkäten, som genomfördes efter kampanjen, besvarades av drygt 1 000 personer på panelen hos Suomen Online Tutkimus Oy.

Kampanjen fick i regel mycket positiv respons för synlighet och provocering samt för att den väckte uppmärksamhet och tankar. Kampanjen har uppmärksammats bra i medierna och den har väckt diskussion. Också ungdomar har gett god respons.

Kampanjen fick kritik av Företagarna i Finland för motsättningar och en negativ företagarbild. Det rådde delade meningar om informationsinslaget om säkerheten i arbete och det upplevdes t.o.m. som brutalt.

Radioreklamerna en succé

Radioreklamerna uppmärksammades stort, t.o.m. 58 procent av de tillfrågade kom ihåg att ha hört åtminstone en radioreklam för kampanjen. Man tyckte om radioreklamerna (76 procent av de tillfrågade) eftersom de ansågs vara sakliga och budskapet kom fram tydligt och genom humor.

I genomförandet av informationskampanjen mot grå ekonomi deltog 23 olika aktörer. Kampanjen genomfördes våren 2014 under veckorna 16 - 20 och den omfattade fyra olika informationsinslag i radio, TV2 och biografer.

De unga fortfarande en viktig målgrupp

Det upplevdes att kampanjen erbjöd de unga bra information och det ansågs vara viktigt att effekterna av den grå ekonomin lyftes fram. Av de tillfrågade upplevde 39 procent (32 procent av ungdomar) att kampanjen påverkade deras beteende. Denna siffra är större än våren 2013.

Attityderna till den grå ekonomin är fortfarande på god nivå eller har t.o.m. förbättrats i och med flera års kampanjföring. De unga är fortfarande en viktig målgrupp eftersom det är i deras attityder det finns mest att förbättra. Det positiva är att allt fler ungdomar upplever att användningen av svart arbetskraft tar mer än den ger. Trots det kan nästan 30 procent av de unga tänka sig att jobba svart.

Länk till kampanjens webbplats:
www.mustatulevaisuus.fi/se/

Ytterligare information:
polisinspektör Antti Simanainen, tfn 0295 488 577