EU:s förordning om förpackningar och förpackningsavfall träder snart i kraft
EU:s nya förordning om förpackningar och förpackningsavfall träder i kraft den 11 februari 2025. Förordningen minskar den mängd förpackningsavfall som uppkommer och främjar materialåtervinningen och återanvändningen av förpackningar.
Förordningen tillämpas från och med den 12 augusti 2026 och samtidigt upphävs det nuvarande direktivet om förpackningar och förpackningsavfall. I förordningen fastställs dock övergångsperioder för vissa skyldigheter.
Förordningen förutsätter att det i medlemsstaterna uppstår 5 procent mindre förpackningsavfall per capita 2030, 10 procent mindre 2035 och 15 procent mindre 2040 jämfört med 2018 års nivå. Förordningen ställer också upp ett bindande mål för medlemsstaterna att minska förbrukningen av plastkassar. Den årliga förbrukningen av dem får från och med 2025 inte överstiga 40 kassar per capita.
Mindre storlek på förpackningarna, förbud mot vissa engångsplastförpackningar
Förpackningarna ska utformas så att de till sin vikt och volym är så små som möjligt. De får till exempel inte ha dubbla väggar, falska bottnar och andra egenskaper som endast syftar till att få produkten att se större ut.
Förordningen förbjuder användningen av vissa slags engångsplastförpackningar. Förbjudna förpackningar är, med vissa undantag, engångsplastförpackningar för färska frukter och grönsaker (mindre än 1,5 kg) samt förpackningar för livsmedel och drycker som används på plats inom hotell- och restaurangsektorn. Även mycket tunna plastbärkassar är förbjudna, med undantag för kassar som behövs av hygieniska skäl eller som tillhandahålls för livsmedel som säljs i lösvikt, när detta bidrar till att förhindra matsvinn. Kommissionen ska inom två år offentliggöra riktlinjer för att förklara vilka förpackningar som omfattas av förbuden och undantagen.
Alla förpackningar ska bli materialåtervinningsbara
För att främja materialåtervinningen förutsätts det att alla förpackningar ska vara materialåtervinningsbara senast 2030. Förpackningar och avfallsbehållare ska dessutom märkas senast om 3,5 år för att underlätta sorteringen. Plastförpackningar ska innehålla en viss minimiandel återvunnen plast från och med 2030. För alla förpackningsmaterial har det också ställts upp ambitiösa materialåtervinningsmål.
Mål gällande återanvändbara förpackningar
För att minska mängden förpackningsavfall fastställs återanvändningsmål för vissa aktörer som använder transportförpackningar, gruppförpackningar eller dryckesbehållare. Skyldigheten att återanvända dryckesbehållare gäller slutliga distributörer (till exempel butiker och restauranger) som säljer dryckesbehållare direkt till konsumenterna. Från och med den 1 januari 2030 ska de till konsumenterna tillhandahålla minst 10 procent av den totala mängden av vissa drycker (till exempel vatten, läskedrycker, juice, öl) i återanvändbara dryckesbehållare. Förordningen förutsätter inga ändringar i Finlands pantbaserade retursystem för dryckesbehållare. Förordningen gör det möjligt att inkludera återanvändbara dryckesbehållare i det befintliga systemet.
Återanvändningsmålet omfattar inte till exempel pappkartonger och förpackningar för transport av farligt gods. Målet för återanvändning av dryckesbehållare gäller inte förpackningar för mjölkprodukter, vinprodukter och starka alkoholdrycker. Även vissa små aktörer och de som släpper ut en liten mängd förpackningar på marknaden kan undantas från återanvändningsskyldigheten.
Efter två år ska konsumenterna ha möjlighet att av aktörer inom hotell- och restaurangsektorn köpa mat och dryck för avhämtning i sin egen behållare och efter tre år i återanvändbara förpackningar. Målet är att minst 10 procent av maten och dryckerna för avhämtning ska säljas i återanvändbara förpackningar 2030.
Under de kommande åren kommer kommissionen att anta ett antal genomförandeakter och delegerade akter samt ta fram riktlinjer för att specificera kraven i förordningen och undantagen från dem.
Även om den nya förordningen om förpackningar och förpackningsavfall är direkt tillämplig lagstiftning, fastställs till exempel myndighetsuppgifterna och påföljderna vid bristande efterlevnad av förordningen i den nationella lagstiftningen. Genomförandet av förordningen förutsätter ändringar både i avfallslagen och i den nationella förordningen om förpackningar och förpackningsavfall. Lagändringarna kommer att göras i flera faser. Bestämmelserna om tillsynsmyndigheterna är mest brådskande. Miljöministeriet fortsätter samarbetet med verksamhetsutövarna vid beredningen av genomförandet av förordningen.
Mer information:
Tarja-Riitta Blauberg
miljöråd
tfn 0295 250 059
[email protected]