Hoppa till innehåll

Sparad tid och gångjärnsolja – pass och identitetskort via polisens e-tjänst redan i 10 år

Utgivningsdatum 16.12.2024 15.42
Nyhet
Servicedesk och polisupprullning, där det står gå rakt utan att gå igenom polisstationen.
År 2018 marknadsfördes elektroniska tjänster på polisstationerna med sloganen "Resa i väg utan att passera polisstationen".

Polisens elektroniska ansökan för pass och identitetskort fyller 10 år. Digitaliseringen har minskat de personliga kundbesöken på polisstationer avsevärt. Genom tjänsten har redan gjorts flera miljoner ansökningar och enbart under 2024 förväntas över en miljon ansökningar.  

I början av december 2014 lanserades möjligheten att ansöka om pass och identitetskort på nätet via polisens elektroniska tjänst, med stark autentisering. Samtidigt infördes även ett så kallat förenklat förfarande för passansökningar, vilket innebar att ansökningar kunde behandlas utan att man behövde besöka en polisstation. För identitetskort infördes förfarandet i början av 2017 när nödvändiga förändringar gjordes i lagstiftningen.
 
– Polisen har varit pionjär på den tiden och fortsätter att sträva efter att ligga i framkant av utvecklingen av elektroniska tjänster riktade till medborgarna. På senare tid har polisen också varit en aktiv aktör i utvecklingen av digitala resehandlingar och digitala identitetsbevis både nationellt och internationellt, säger Hanna Piipponen, chef för tillståndsförvaltningen. 
  En man går i flygplatslobbyn mot disken markerad med en DTC-skylt

Piloten av Finlands digitala resedokument togs också upp i Time Magazines lista över årets innovationer 2023.

Att göra ansökan på nätet påskyndar handläggningen och sparar polisens resurser. När ett besök på polisstationen inte alltid är nödvändigt sparar den elektroniska ansökan förutom personalresurser även annat såsom gångjärnen på polisstationens ytterdörr.
 
Genom förändringen har det uppstått besparingar i både tid och rörelse. Det förenklade förfarandet tillsammans med elektronisk tidsbokning har minskat människors behov av att köa på polisstationerna. Tidigare kunde det ta mycket tid att köa. Tjänsterna var också tidigare starkt bundna till polisstationernas öppettider.
 
– Medborgarna behöver inte längre besöka polisstationen lika ofta som tidigare, och tjänsterna är inte längre bundna till tjänstetid. Ansökan kan göras flexibelt dygnet runt, eftersom det endast krävs en dator eller mobil enhet med internetuppkoppling.  Även behovet av att ta sig till tjänsterna och använda pappersblanketter har minskat. Passansökan kan skickas till polisen till exempel från hemsoffan. Ofta får man det färdiga tillståndet sänt till exempel till närmaste butik, säger Piipponen om utvecklingen av tjänsterna. 

Nyheter Polisstyrelsen Startsidans stor nyhet Tillståndtjänst