Ändringar som träder i kraft vid årsskiftet inom finansministeriets förvaltningsområde

Utgivningsdatum 22.12.2025 14.01
Typ:Pressmeddelande
Kuvituskuva.

Beskattningen av arbete lättas och den högsta marginalskatten sjunker till 52 procent. Punktbeskattningen och mervärdesbeskattningen samt arvs- och gåvobeskattningen ändras också. Det nya riksomfattande Tillstånds- och tillsynsverket inleder sin verksamhet som en del av reformen av statens regionförvaltning.

Beskattningen av arbete lindras

Beskattningen av arbete lindras sammanlagt med ungefär en miljard euro 2026. Beskattningen av låg- och medelinkomsttagare lindras med cirka 620 miljoner euro genom att arbetsinkomstavdraget höjs. Dessutom höjs barnförhöjningen i arbetsinkomstavdraget med cirka 100 miljoner euro.
 
Den högsta marginalskattesatsen sänks till cirka 52 procent. För att kompensera förlusten av skatteintäkter till följd av detta görs ingen indexjustering av förvärvsinkomstbeskattningen på de inkomstnivåer som sänkningen av de högsta marginalskatterna gäller. På övriga inkomstnivåer görs indexjusteringen till fullt belopp. Den skärpning av beskattningen av pensionsinkomst som följer av det tekniska sättet att lindra beskattningen av arbete lindras genom att tilläggsskatten på pensionsinkomst lättas. 

Skattebasen stärks

Skattebasen stärks för att finansiera skattelättnaderna genom att avdraget för medlemsavgifter till arbetsmarknadsorganisationer slopas för både arbetstagarna och arbetsgivarna. Dessutom slopas löntagarnas avdrag för arbetsrum, och skattefriheten för tjänstecykelförmånen slopas i fråga om nya avtal som ingåtts efter ramförhandlingarna våren 2025. Förmåner som överenskommits före våren 2025 förblir skattefria till utgången av övergångsperioden.

Statens inkomstskatteskala 2026

Statens inkomstskatteskala 2026
Beskattningsbar förvärvsinkomst,
euro
Skatt vid nedre gränsen, euro Skatt på den del av inkomsten som överskrider den nedre gränsen, %
0–22 000 0,00 12,64
22 000–32 600 2 780,80 19,00
32 600–40 100 4 794,80 30,25
40 100–52 100 7 063,55 33,25
52 100– 11 053,55 37,50

Skattefri juridisk rådgivning till arbetstagare

Arbetsgivaren kan på vissa villkor bekosta sin arbetstagare juridisk rådgivning skattefritt. Ett villkor för skattefrihet är bland annat att kostnaderna har uppkommit i samband med utfört arbete.

Den skattemässiga behandlingen av tilläggsköpesumma ändras

Överlåtelsevinst- och överlåtelsebeskattningen av villkorlig tilläggsköpesumma ändras. Om tilläggsköpesumman fastställs efter året för affären, beskattas överlåtelsevinsten för tilläggsköpesummans del det skatteår då grunden för och beloppet av den villkorliga tilläggsköpesumman fastställs. Överlåtelseskatt betalas undantagsvis på tilläggsvederlaget först inom två månader från det att grunden för och beloppet av tilläggsvederlaget fastställs, om tilläggsvederlaget fastställs efter den föreskrivna tiden för betalning av överlåtelseskatt.

Beskattningen av kundbonus inom finansbranschen ändras

Kundbonus, kundgottgörelse eller någon annan motsvarande förmån som grundar sig på kundförhållande är i fortsättningen skattepliktig kapitalinkomst, om förmånen inflyter på basis av beloppet eller värdet av privata hushålls krediter, insättningar eller placeringar. 

Förmånen utgör dock skattefri inkomst då den används eller riktas till tjänster, serviceavgifter eller krediträntor som hänför sig till ovan nämnda poster, och om förmånen inte betalas i pengar eller på något därmed jämförbart sätt. Dessutom förutsätter skattefriheten att kunden inte kan påverka användningsändamålet för förmånen. Till exempel de bonusar som influtit av lån kan inte längre användas skattefritt för betalning av försäkringspremier. 

Ändringen gäller endast bonusar inom finansbranschen. Till exempel bonusar, rabatter och gottgörelser som fås från detaljhandeln på basis av privata hushålls köp förblir även i fortsättningen skattefria.

Beredningen av en utvidgning av donationsavdraget fortsätter

Beredningen av en utvidgning av donationsavdraget fortsätter och ikraftträdandet av ändringarna skjuts upp till beskattningen för 2027. Avsikten är att man i samband med reformen av avdraget tryggar den nuvarande sporrande effekten av donationsavdraget för universitet och högskolor.   
 
Mer information:
Timo Annala, lagstiftningsråd, tfn 0295 530 318, timo.annala(at)gov.fi 
Filip Kjellberg, finansråd, tfn 0295 530 123, filip.kjellberg(at)gov.fi

De nedre gränserna för arvs- och gåvobeskattningen höjs

Vid arvsbeskattningen stiger den nedre gränsen från 20 000 euro till 30 000 euro och gränsen för skattefrihet för gåvoskatt från 5 000 euro till 7 500 euro. Räntemarginalen för arvsskattens dröjsmålsränta är den referensränta som fastställs av Finlands Bank utökad med två procentenheter.

Mer information: 
Esa-Pekka Saari, specialsakkunnig, tfn 0295 530 032, esa-pekka.saari(at)gov.fi

Reducerade mervärdesskattesatsen sänks

Den skattesats på 14 procent som tillämpas på livsmedel, restaurang- och cateringtjänster, läkemedel, persontransporter och andra varor sänks till 13,5 procent.  Den reducerade skattesatsen på 13,5 procent tillämpas även på rundradioverksamheten.

Mer information:
Marja Niiranen, konsultativ tjänsteman, tfn 0295 530 238, marja.niiranen(at)gov.fi

Punktskatterna på alkohol och tobak skärps 

Skatten på vätskor för elektroniska cigaretter och nikotinpåsar stiger med cirka 37 procent, och skatten utvidgas till att omfatta starka vätskor som används i elektroniska cigaretter.  Snus och nikotinpåsar kan i fortsättningen importeras från ett annat EU-land som skattefri resandeinförsel till ett värde av högst 1 000 gram. 

Alkoholskatten på vin och andra genom jäsning tillverkade alkoholdrycker, till exempel cider, höjs med ca nio procent, och alkoholdryckers punktskatt indexeras. 

Mer information: 
Pia Kivimies, lagstiftningsråd, tfn 0295 530 183, pia.kivimies(at)gov.fi

Beskattningen av drivmedel lättas

Punktskatten på motorbensin och ersättande biobränslen lindras från ingången av 2026 och 2027 sammanlagt i genomsnitt 2,7 cent per liter. Skatten på diesel och ersättande biobränslen sjunker ungefär med 2,4 cent per liter. 

Elskatten för gruvdrift höjs

Skatten på el som används i gruvdrift höjs med 2,19 cent per kilowattimme. Beskattningen överförs från den lägre elskatteklassen II till den allmänna elskatteklassen I, där skatten är 2,24 cent per kilowattimme. I den lägre skatteklassen är skatten 0,05 cent per kilowattimme.

Mer information:
Merja Sandell, regeringsråd, tfn 0295 530 191, merja.sandell at)gov.fi
Jussi Kiviluoto, finansexpert, tfn 0295 530 331, jussi.kiviluoto(at)gov.fi

Höjningar i skatten på gruvmineral

Skatten på metalliska gruvmineral höjs från 0,6 procent till 2,5 procent av beskattningsvärdet för gruvmineral som fastställs årligen av Skatteförvaltningen. Skatten på övriga gruvmineral höjs från 0,20 euro till 0,60 euro per ton uppfodrad malm. 

I fortsättningen betalas skatt endast på sådana gruvmineral som gruvan producerar. Staten får fortsättningen 70 procent och de kommuner där gruvorna är belägna 30 procent av intäkterna från gruvmineralskatten. 

Mer information:
Suvi Soppi, skatteexpert, tfn 0295 530 104, suvi.soppi(at)gov.fi 

Regleringen av aktiebytesarrangemang förhindrar missbruk

Aktier som byts vid aktiebyte värderas till det matematiska värdet före bytet i stället för till gängse värde. Nettoförmögenheten och beloppet av lättare beskattad utdelning från bolaget kan således inte ökas på konstgjord väg. Lagen gäller aktiebyten mellan parter i intressegemenskap.

Mer information: 
Miina Lehtonen, specialsakkunnig, tfn 02955 30273, miina.lehtonen(at)gov.fi

Skogsavdragets maximibelopp höjs

Skogsägaren kan i beskattningen som skogsavdrag dra av högst 75 procent av kapitalinkomsten av skattepliktigt skogsbruk från skog som berättigar till skogsavdrag. Skogsavdragets maximibelopp är 75 procent av de sammanräknade anskaffningsutgifterna för skogsfastigheter.

Mer information: 
Antti Sinkman, specialsakkunnig, tfn 0295 530 817, antti.sinkman(at)gov.fi  

Källskatten för nyckelpersoner lindras och tillämpningsområdet utvidgas

Källskatten för nyckelpersoner sänks till 25 procent och det gäller även finska medborgare som återvänder till Finland. 

Mer information:  
Kaisa Tuominen, specialsakkunnig, tfn 02955 30484, kaisa.tuominen(at)gov.fi

Skattekontrollen av kryptotillgångar effektiviseras

Leverantörer av kryptotillgångstjänster förpliktas i fortsättningen att till Skatteförvaltningen lämna upplysningar om den sammanlagda årssumman av transaktioner för byte och överföring av kryptotillgångar som utförs av personer och företag.  Dessutom åläggs finländska leverantörer av kryptotillgångstjänster en mer omfattande skyldighet än i direktivet att till Skatteförvaltningen lämna sådana uppgifter som behövs vid beskattningen av överlåtelsevinst.

Mer information:
Antti Kurikka, konsultativ tjänsteman, tfn 02955 30535, antti.kurikka(at)gov.fi 

Anmälningsskyldigheten för aktörer inom digital plattformsekonomi utvidgas

Aktörerna inom den digitala plattformsekonomin är i fortsättningen skyldiga att lämna Skatteförvaltningen uppgifter också om försäljnings- och hyresinkomster som personer och företag som bor utanför EU får via plattformen.

Mer information: 
Antti Kurikka, konsultativ tjänsteman, tfn 02955 30535, antti.kurikka(at)gov.fi

Statens regionförvaltning förnyas – Tillstånds- och tillsynsverket inleder sin verksamhet

Tillstånds- och tillsynsverket är en riksomfattande, branschöverskridande myndighet dit man koncentrerar alla Valviras uppgifter och den största delen av regionförvaltningsverkens tillstånds-, styrnings- och tillsynsuppgifter och en stor del av närings-, trafik- och miljöcentralernas miljöuppgifter. 
Det nya verket har 18 verksamhetsställen, det huvudsakliga verksamhetsstället är Tammerfors. Ämbetsverket har närmare 2 000 anställda.
Inrättandet av Tillstånds- och tillsynsverket är en del av reformen av statens regionförvaltning, där syftet är att förenhetliga och göra tillstånds- och tillsynspraxis smidigare på riksnivå. Utöver Tillstånds- och tillsynsverket inleder 10 livskraftscentraler sin verksamhet vid ingången av 2026.

Mer information:
Mikko Saarinen, projektdirektör, tfn 02955 30045, mikko.saarinen(at)gov.fi

Ansvaret för Finlandsdiskarna överförs till Tillstånds- och tillsynsverket

Staten håller på att koncentrera sina tjänster till Finlandsdiskarna. Målet är att man på ett heltäckande sätt ska kunna tillhandahåller statliga ämbetsverks samt FPAs, kommunernas och välfärdsområdenas tjänster på ett och samma ställe. Ansvaret för planeringen, utvecklingen och uppföljningen av den gemensamma modellen för statens kundservice och nätverket av Finlandsdiskar överförs till Tillstånds- och tillsynsverket under 2026 och 2027.  

Mer information:
Marko Puttonen, utvecklingsdirektör, tfn 0295 530 271 marko.puttonen gov.fi

Tillstånds- och tillsynsverkets avgifter

Statsrådets förordning om Tillstånds- och tillsynsverkets avgifter för 2026 träder i kraft vid årsskiftet. Prestationsavgifterna utgår från de nuvarande regionförvaltningsverkens, närings-, trafik- och miljöcentralernas och Valviras avgifter.

Avgifterna inom miljösektorn prissätts i fortsättningen, med undantag för prestationer enligt naturvårdslagen, så att de motsvarar de kostnader som behandlingen medför för staten. För en del prestationer som tidigare varit avgiftsfria tas det i fortsättningen också ut en avgift. En privatperson eller ett allmännyttigt samfund som till exempel ansöker om tillstånd för annan än ekonomisk verksamhet får en rabatt på 25 procent på avgifterna.
Registreringsavgifterna för tjänsteproducenter och serviceenheter inom social- och hälsovården reformeras så att ändringen medför en höjning av avgiften för en del kunder och en lägre avgift än tidigare för en del.

Avgifterna för legitimation och skydd av yrkesutbildade personer inom socialvården som utbildats utanför EU/EES-området samt för villkorligt beslut om erkännande, avgifterna för serveringstillstånd för alkohol för kortvariga småskaliga pop-up-tillställningar och avgifterna för miljötillstånd som gäller direktivanläggningar inom djurskyddet sjunker.

De avgifter som tas ut för beslut om och intyg över yrkesutövning inom social- och hälsovården, prestationer enligt tobakslagen och adoptionslagen och prestationer inom arbetarskyddet förblir oförändrade. Alkoholförvaltningens avgifter förblir med vissa undantag oförändrade. 
Övriga avgifter höjs med 2–3 procent på grund av att kostnadsnivån höjts.

Mer information:
Elina Isoksela, lagstiftningsråd, tfn 0295 530 116, elina.isoksela(at)gov.fi

Statsrådets förordning om fastställande av de direkta kostnader som egendomsarrangemangen i samband med reformen av social- och hälsovården och räddningsväsendet medför för kommunen

Lagen om genomförande av reformen av social- och hälsovården och räddningsväsendet och om införande av den lagstiftning som gäller reformen (616/2021) innehåller bestämmelser om kompensation som tryggar kommunens självstyrelse i anslutning till egendomsarrangemang. Kommunen har rätt att på ansökan få ersättning av staten för direkta kostnader i anslutning till sin egendom, om de förutsättningar som anges i lagen uppfylls. I förordningen preciseras definitionen av de kostnader, utgifter och intäkter som ska ersättas och innehållet i de utredningar som ska fogas till kommunens ansökan.     
 
Kommunen ska lämna in ansökan om ersättning till finansministeriet senast före utgången av 2027. Om välfärdsområdet utnyttjat sin rätt att förlänga hyresavtalet under den så kallade övergångsperioden ska kommunen lämna sin ansökan före utgången av 2028.
 
Mer information:
Pasi Leppänen, finansråd, tfn 0295 530 564, pasi.leppanen(at)gov.fi
Mervi Kuittinen, regeringsråd, finansministeriet, tfn 0295 530 445, mervi.kuittinen(at)gov.fi

En del av Nyslotts stad överförs till Enonkoski kommun

Kommunindelningen mellan Nyslotts stad och Enonkoski kommun ändras så att ett område på cirka 31 kvadratkilometer överförs från Nyslotts stad till Enonkoski kommun i enlighet med kommunernas gemensamma framställning.

Mer information:
Anu Hernesmaa, konsultativ tjänsteman, tfn 0295 530 027, anu.hernesmaa(at)gov.fi

Ändringar i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas tjänster

Den allmänna rådgivningstjänsten för medborgarrådgivning läggs ned den 1 januari som en del av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas sparåtgärder. Tyngdpunkten flyttas i fortsättningen till uppgifter inom stöd och rådgivning i användningen av digitala tjänster. Alla myndigheter är fortfarande skyldiga att ge råd om användningen av sina tjänster och hänvisa kunden till rätt myndighet.

Bestämmelserna har ändrats så användningen av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas behörighetstjänst och Suomi.fi-identifieringstjänsten i fortsättningen blir avgiftsbelagd för en del av kundorganisationerna. Avgifter tas emellertid i huvudsak inte ut hos myndigheter, statliga organ, kommuner och vissa organisationer som sköter offentliga förvaltningsuppgifter. Dessutom slopas skyldigheten att använda en servicekanal som hör till stödtjänsterna för e-tjänster. Myndigheterna har dock fortfarande rätt att använda servicekanalen i sin verksamhet, och det rekommenderas också i fortsättningen att den används i informationsutbytet mellan myndigheterna.

Mer information: 
Maarit Huotari, enhetschef, lagstiftningsråd, finansministeriet, tfn 0295 530 518, maarit.huotari(a)gov.fi

Beskattning Finanspolitiken Förvaltningspolitiken Hyvinvointialueet Kommunärenden Ministeriet Offentliga förvaltningens ICT Staten som arbetsgivare