Ändringar i miljöskyddslagen för sjöfarten – utsläppsförbuden träder i kraft stegvis från och med nästa år
Republikens president stadfäste den 30 december 2024 ändringarna i miljöskyddslagen för sjöfarten och i lagar som har samband med den. Genom ändringarna genomförs regeringsprogrammet, EU-reglering och Internationella sjöfartsorganisationen IMO:s reglering.
Genom lagändringarna införs ett förbud mot utsläpp av tvättvatten från svavelskrubbrar och restprodukter som separerats i skrubbrarna, behandlat avfallsvatten från toaletter och gråvatten i Finlands territorialvatten. Med gråvatten avses vatten från fartygs duschar, tvättmaskiner och kök.
Förbud mot utsläpp från svavelskrubber träder i kraft samtidigt som motsvarande förbud i Sverige. Från så kallade öppna skrubbrar släpps tvättvattnet ut i vattnet, men från och med den 1 juli 2025 är det förbjudet att släppa ut skrubbervatten. Slutna skrubbrar separerar restprodukter från tvättvattnet. Ett förbud mot att släppa ut tvättvatten och restprodukter i vattnet från slutna skrubbrar kommer att träda i kraft den 1 januari 2029. Förbudet mot utsläpp av gråvatten träder i kraft vid ingången av 2030.
Lagändringarna kompletterar EU-regleringen
Propositionen kompletterar också unionsförordningen om användning av förnybara och koldioxidsnåla bränslen för sjötransport, den så kallade FuelEU Maritime-förordningen. Finland inför ett undantag för öar, vilket innebär att den energi som passagerarfartyg använder på Ålandsrutterna och i hamnarna på Åland inte omfattas av förordningens tillämpningsområde. Finland utnyttjar undantaget för öar fullt ut och undantaget är i kraft till utgången av 2029. Samtidigt införs föreskrifter om påföljder och utnämns en behörig myndighet på det sätt som förordningen kräver.
Hamnarna i TEN-T-nätet ska tillhandahålla landström i enlighet med EU:s förordning om distributionsinfrastruktur, den så kallade AFIR-förordningen, till stora containerfartyg och passagerarfartyg från ingången av 2030. Enligt denna förordning har medlemsländerna skyldighet att tillhandahålla landströmsförsörjning, och genom nationell lagstiftning överförs denna skyldighet till hamnarna. Transport- och kommunikationsverket Traficom övervakar att skyldigheten efterlevs.
Genom lagändringarna ges Traficom också rätt att på sin webbplats publicera kontaktuppgifter till utsedda inspektörer, besiktare och skeppsmätare. Kontaktuppgifterna har också hittills publicerats med personernas samtycke, men till följd av dataskyddslagstiftningens utveckling är det motiverat att lagstifta om publicerandet av uppgifterna.
Internationell reglering sätts i kraft
Genom lagändringarna godkänns och sätts Hongkongkonventionen om återvinning av fartyg i kraft. Finland tillämpar redan EU:s förordning om återvinning av fartyg, och att sätta i kraft konventionen har små effekter för Finland.
Därutöver förbinder sig Finland till de ändringar som gjorts i MARPOL-konventionen om förhindrande av förorening från fartyg som gäller bland annat fartygens koldioxidintensitet och skyldighet att föra avfallsdagbok. MARPOL-konventionens koldioxidintensitetskrav och energikrav för befintliga fartyg börjar gälla finska fartyg. Skyldigheten att föra avfallsdagbok utvidgas till att gälla fartyg på minst 100 bruttoton. I dagsläget rör skyldigheten fartyg på minst 400 bruttoton.
Genom ändringarna godkänns också den ändring av Londonprotokollet som gäller dumpning av avfall i havet. Genom ändringen förbjuds dumpning av avloppsslam i havet internationellt. I Finland är detta redan förbjudet.
Vad händer nu?
Förbuden mot utsläpp från fartyg i Finlands territorialvatten träder i kraft stegvis från och med den 1 juli 2025, när utsläpp av behandlat toalettavfallsvatten och svavelskrubbvatten från öppna kretslopp förbjuds. Utsläpp av svavelskrubbvatten och rester från slutna kretslopp i vattnet förbjuds från och med den 1 januari 2029 och förbudet mot utsläpp av gråvatten träder i kraft vid ingången av 2030.
Hongkongkonventionen om återvinning av fartyg träder i kraft den 26 juni 2025. Samtidigt träder ändringarna i fråga om offentliggörande av kontaktuppgifter för utsedda inspektörer, besiktare och skeppsmätare i kraft.
Övriga ändringar träder i kraft den 1 januari 2025.
Mer information:
Laura Sarlin, konsultativ tjänsteman, tfn 0295 342063, [email protected]
Pressmeddelande 17.10.2024: Regeringen föreslår ändringar i miljöskyddslagen för sjöfarten
Statsrådets projektportal: Ändringar i miljöskyddslagen för sjöfarten