Hoppa till innehåll

Konkurrensen om EU-finansiering skärptes – 39,11 miljoner euro för Finlands trafikprojekt

kommunikationsministeriet
Utgivningsdatum 16.7.2024 15.05 | Publicerad på svenska 17.7.2024 kl. 9.52
Pressmeddelande
Etualalla juna sillalla ja taustalla maantiesilta sekä vesistöä
Bild: Markus Pentikäinen, Keksi/LVM

Europeiska kommissionen beviljade 39,11 miljoner euro i finansiering för 11 projekt i Finland från fonden för ett sammanlänkat Europa. Fem statens projekt fick sammanlagt 20,16 miljoner euro och sex privata aktörers projekt sammanlagt 18,96 miljoner euro i finansiering.

Kommittén för trafikprogrammet för fonden för ett sammanlänkat Europa (Connecting Europe Facility, CEF) förordade finansieringen av projekten 16.7.2024. Sammanlagt beviljades 7,01 miljarder euro i finansiering för 134 projekt. Under utlysningen lämnades in över 400 ansökningar i vilka man ansökte om över 22 miljarder euro i finansiering. Europeiska kommissionen strävar efter att finansiera projekt vars planerings- och genomförandegrad är hög.

- Konkurrensen om EU-finansieringen är hård, och det är viktigt att Finland satsar på EU:s finansieringsutlysningar, utvecklar sina ansökningsprocesser och analyserar resultaten efter varje utlysning. Utgående från resultatet från denna utlysning verkar det så att även EU litar på de infrastrukturprojekt som Trafikledsverket genomför och deras finansiering. Dessutom ska man beakta att ändringar i EU:s fokusområden mot säkerhet verkar ha påverkat utdelningen av pengar, säger kommunikationsminister Lulu Ranne.

Finland ansökte om finansiering för 21 projekt totalt 325,13 miljoner euro. Projekt som inte fick CEF-finansiering är till exempel Västbanan och Flygbanan. Västbanan Ab ansökte om 176,28 miljoner euro i finansiering för utvecklingen av Västbanan och Flygbanan Ab 4,7 miljoner euro i finansiering för planeringen av Flygbanan. 

- Finland har lyckats utmärkt till exempel i utlysningen om militär rörlighet och vi satsar på denna även i fortsättningen. Vad gäller traditionella projekt ska man dock kunna lyckas bättre. Byggandet av järnvägarna i öst-västlig riktning och nord-sydlig riktning samt kontrollerad övergång till den europeiska spårvidden är säkerhet och strategiska val som förstärker vår ekonomi som vi ska fokusera mer på även när vi ansöker om EU-finansiering, fortsätter minister Ranne.

CEF-trafikprogrammet stöder trafikprojekt för det allmäneuropeiska TEN-T-transportnätet. TEN-T förenar järnvägar, inre vattenvägar, vägar samt knutpunkter, terminaler för sjö- och flygtrafiken samt stadsknutpunkter till ett trafiknät. Finansiering beviljades för projekt för stomnätet och det övergripande nätet i Finland. Genomförandet av TEN-T-nätverket finansieras från trafikprogrammet i enlighet med CEF- och TEN-T-förordningarna.

Staten fick EU-finansiering för spårvägar och intelligent trafik

CEF-finansiering beviljades sammanlagt 20,16 miljoner euro för statens projekt. Finansieringen beviljades för följande projekt:

1. Planering av banan mellan Riihimäki och Tammerfors 

Det beviljades 1,75 miljoner euro i finansiering för planeringen av banan mellan Riihimäki och Tammerfors. Inom projektet utarbetas ban- och byggplaner för sex mötesplatser som gör trafiken smidigare och förbättrar bansträckans förmåga att tåla störningar.

2. Planering av Karelenbanan mellan Imatra och Joensuu 

För planeringen av Karelenbanan mellan Imatra och Joensuu beviljades 3,00 miljoner euro. Inom projektet utarbetas sex banplaner. Syftet med projektet är att planera kostnadseffektiva åtgärder som förbättrar ruttens hastighet, kapacitet, servicenivå, säkerhet och förmåga att tåla störningar.

3. Planering av ökad kapacitet och hastighet på Savolaxbanan

För planeringen av ökad kapacitet och hastighet på Savolaxbanan beviljades 2,25 miljoner euro i finansiering. Inom projektet planeras ökad kapacitet och hastighet på bansträckorna mellan Kouvola och Kuopio och Idensalmi och Kontiomäki.

4. Digirata 1 – utrustning med det europeiska trafikstyrningssystemet för tåg 

För projektet Digirata 1 beviljades 12,83 miljoner euro i finansiering. Syftet med projektet är att utrusta bansträckan mellan Tammerfors och Björneborg med det europeiska trafikstyrningssystemet för tåg (European Rail Traffic Management System, ERTMS). Det är en del av det riksomfattande projektet Digirata där järnvägsnätet i Finland kommer att utrustas med ERTMS-systemet 2024–2040. ERTMS-systemet gör det möjligt att öka järnvägstrafikens kapacitet och samtidigt förbättra trafikens punktlighet och servicenivå. Projektet är en förutsättning för införandet av det nya systemet och digitaliseringen av Finlands järnvägstrafik

5. C-Roads Extended, Finlands andel 

För projektet C-Roads Extended beviljades 331 500 euro i finansiering för Finland. Inom det gemensamma ruttprojektet för flera länder fortsätter man att fastställa genomförandesätt för tjänster i de europeiska interaktiva intelligenta trafiksystemen (Cooperative Intelligent Transport Systems, C-ITS). Med projektet säkerställs att trådlösa radionättekniker även i fortsättningen utnyttjas i den intelligenta trafiken som parallellalternativ till wifi-teknik.

Finansiering även för hamnar och smidigare sjöfart

De privata aktörerna beviljades sammanlagt 18,96 miljoner euro i CEF-finansiering för följande projekt:

1. Byggande av landströmssystem och solkraftverk i Björneborgs hamn

Till Björneborgs Hamn Ab beviljades 1,89 miljoner euro i finansiering för byggande av landströmssystem och solkraftverk i Björneborgs hamn. Projektet främjar utsläppsminskningar inom sjöfarten och utvecklar hamnens infrastruktur och säkerhet. 

2. Byggande av landströmssystem i Kemi hamn

Till Kemin Satama Oy beviljades 1,34 miljoner euro i finansiering för byggande av landströmssystem i Kemi hamn. Projektet främjar utsläppsminskningar inom sjöfarten.

3. Förbättring av infrastrukturen i Brahestads hamn för havsbaserad vindkraft

Till Raahen Satama Oy beviljades 7,99 miljoner euro i finansiering för förbättring av infrastrukturen i Brahestads hamn för havsbaserad vindkraft. Inom projektet byggs en ny tunglyftskaj med djupgång på 12 meter samt förbättras hamnfältet som är byggt nära kajen. 

4. Projekt för utveckling av hamnarna i Helsingfors och Tallinn

Till Helsingin Satama Oy beviljades 5,2 miljoner euro i finansiering. Till hamnarna i Helsingfors och Tallinn beviljades finansiering för utvecklingsprojekten för Nordsjö hamn i Helsingfors och Muuga hamn i Tallinn. Finansieringen beviljades för hamnarnas landsströmprojekt.

5. En europeisk kontaktpunkt för sjöfart 

Till Fintraffic Sjötrafikledning Ab beviljades 424 900 euro i finansiering för genomförandet av en europeisk kontaktpunkt för sjöfart. Inom det gemensamma projektet för flera länder främjas införandet av en ny servicemiljö och stöds anpassningen av de nationella datasystemen till EU:s krav. 

6. Utvidgning av elektronisk godstransportinformation för att försnabba informationsgången

Till Kouvola Innovation, Vediafi Oy och Ahola Group beviljades 2,12 miljoner euro i finansiering för utvidgningen av elektronisk godstransportinformation för att försnabba godtransportinformationen. Inom det gemensamma projektet för flera länder främjas ett mer omfattande införande av elektronisk transportinformation (Electronic Freight Transport Information, eFTI).

En del av Finlands projekt fick ingen finansiering

Trots goda utvärderingar fick ett par av Finlands projekt ingen finansiering. Kommissionen fick rikligt med ansökningar jämfört med budgeten. Det lämnades in sammanlagt 408 ansökningar under finansieringsutlysningen. 

Statens projekt som inte fick finansiering är byggande av Tammerfors personbangård, fas 2, byggande av Esbo stadsbana, förbättring av huvudbanan mellan Hyvinge och Riihimäki, planering av fas 2 av banan Tammerfors–Jyväskylä, flera länders gemensamma projekt för intelligenta transporttjänster i Europa, intelligenta farledstjänster, Västbanan Ab:s utveckling av Västbanan mellan Helsingfors och Åbo och Flygbanan Ab:s planering av Flygbanan.

Vad händer härnäst?

Europeiska kommissionen ingår avtal om utbetalningen av bidragen med varje sökande senast före november. Kommissionen öppnar CEF-finansieringsutlysningen 2024 i slutet av september 2024.

Mer information:

Maaria Wallin, ministerns specialmedarbetare, tfn 0295 342 236, [email protected] 

Marjukka Vihavainen-Pitkänen, trafikråd, tfn 040 825 1255, [email protected]