Projektet Cyber Citizen utvecklar européernas cybersäkerhetsfärdigheter genom spel
Aalto-universitetet och kommunikationsministeriet har genomfört det omfattande projektet Cyber Citizen, där man för EU:s medlemsländer skapat en gemensam inlärningsmodell för medborgarfärdigheter inom cybersäkerhet, en cybersäkerhetsportal och ett mobilspel. Målet med projektet är att utveckla vardagskompetensen i fråga om cybersäkerhetsfärdigheter inom Europeiska unionen. Finland har fått fem miljoner euro som treåriga projektpengar ur EU:s återhämtningsinstrument.
Projektet förbättrar säkerheten på individnivå, företagsnivå och samhällsnivå samt skapar konkurrensfördelar i fråga om cybersäkerheten
Målet är att européerna ska kunna utnyttja digitala tjänster och digital utrustning på ett säkert sätt i sin vardag. En förbättrad cybersäkerhetskompetens hos européerna främjar skyddet av samhällets infrastruktur och minskar riskerna i större skala.
När arbetstagarna lär sig att identifiera olika cyberhot och tänka på säkerheten på ett mer övergripande sätt, förbättras också företagens säkerhetsnivå. En trygg verksamhetsmiljö och kunniga arbetstagare förbättrar å sin sida Europas konkurrenskraft i en värld där digitala tjänster spelar en allt viktigare roll.
– Cyberbrottsligheten känner inga gränser. Om cyberbrottsligheten var en stat skulle den vara världens tredje största ekonomi med genomslag överallt. För att åtgärda hoten är det viktigt att förbättra alla européers kunskaper och färdigheter i cybersäkerhet. Projektet Cyber Citizen är ett fint exempel både på Finlands pionjärskap och på vikten av EU-omfattande samarbete för att främja cybersäkerheten, säger kommunikations- och inrikesminister Lulu Ranne.
Spel som lär ut cyberfärdigheter inspirerar också yngre målgrupper
De viktigaste resultaten av projektet är SecPort-inlärningsportalen och cybersäkerhetsspelet Cyber City Tycoon. De blir tillgängliga i Finland den 31 oktober 2024 och inom EU-området i stort i november 2024.
Ett gratis spel som kan spelas med mobila enheter eller via portalen hjälper användarna att identifiera cyberhot på ett underhållande sätt. Spelmekaniken i underhållningsspel utnyttjas i spelet för att öka medvetenheten om cybersäkerhet, och det lämpar sig också för yngre spelare. Spelet uppmuntrar till att i större utsträckning sätta sig in i cybersäkerhet till exempel via SecPort-portalen.
Portalen erbjuder mångsidiga cybersäkerhetsverktyg, såsom webbkurser, artiklar, videor, anvisningar och en ordlista. Den underlättar förståendet av centrala cyberhot och erbjuder material för att skydda sig mot dem. Portalens innehåll består av material som producerats inom projektet samt material som samlats in eller producerats i samarbete med cybersäkerhetsaktörer i olika EU-länder.
– Vi är ett av världens mest digitaliserade samhällen och därför måste vi kunna agera tryggt och följa trafikreglerna i webbvärlden. Jag hoppas att spelet och utbildningsportalen kommer att utnyttjas i stor utsträckning till exempel i skolundervisningen, säger Rauli Paananen, statens cybersäkerhetsdirektör.
– I projektet har vi förenat kompetens ur den privata, offentliga och tredje sektorn samt den akademiska världen för att utveckla de grundläggande färdigheterna inom cybersäkerhet. Portalen och spelet är en god början på det arbete som fortfarande pågår. Portalen för cybersäkerhet närmare människorna och erbjuder heltäckande information och hjälp enligt principen om ett enda serviceställe till nytta för såväl individer som organisationer, berättar projektchef Marianne Lindroth.
Vad händer nu?
Portalens innehåll uppdateras och utvecklas aktivt så att det hålls uppdaterat när cyberhoten utvecklas. Det transeuropeiska samarbetsnätverk som projektet byggt upp spelar en viktig roll i detta arbete. Alla aktörer som är intresserade av att utveckla cybersäkerhetsfärdigheter är välkomna med i nätverket.
Den 31 oktober 2024 klockan 13.30 ordnar kommunikationsministeriet en presskonferens om projektet. Presskonferensen kan följas direkt via länken nedan.
Mer information:
Rauli Paananen, statens cybersäkerhetsdirektör, [email protected], tfn 0295 342 212
Marianne Lindroth, projektchef, Aalto-universitetet, [email protected], tfn 040 410 8383
Kati Korhola, kommunikationsexpert, Aalto-universitetet, [email protected]
Cyber Citizen: Euroopan unionin laajuinen kyberkansalaistaitohanke (på finska)
CyberCitizen: SecPort -cybersäkerhetsportal
Cyber Citizen: Cyber City Tycoon -cybersäkerhetsspelet