Regeringens förslag till kommunikationsministeriets budget uppgår till nästan 3,6 miljarder euro
Regeringen föreslår ett anslag på nästan 3,6 miljarder euro för kommunikationsministeriets förvaltningsområde för 2024.
Enligt förslaget föreslås cirka 2 miljarder euro till transport- och kommunikationsnäten, cirka 835 miljoner euro till tjänster inom området för trafik, transport och kommunikation och cirka 711 miljoner euro till förvaltning och verksamhetsområdets gemensamma utgifter.
För basunderhållet av transportinfrastrukturen föreslås 1,5 miljarder euro
Av anslagen för transport- och kommunikationsnäten ska merparten eller cirka 1,5 miljarder euro gå till basunderhåll av vägar, banor och vattenleder.
I trafikledshållningen prioriteras åtgärder för att säkerställa den dagliga framkomligheten i trafiknätet, kvaliteten på högtrafikerade och för näringslivet viktiga delar av trafiknätet samt trafiksäkerheten och de möjligheter som digitaliseringen medför.
Genom investeringsprogrammet för trafik och transport åtgärdas det eftersatta underhållet och inleds nya projekt
Regeringen genomför under valperioden ett trafik- och transportinvesteringsprogram på nästan tre miljarder euro. Programmet ska i huvudsak finansieras genom försäljning av statens egendom. Investeringsprogrammet för trafik och transport är en del av regeringsprogrammet för statsminister Orpos regering. Det är också en del av regeringens plan för de offentliga finanserna 2024–2027 till den del beslut fattades vid budgetförhandlingarna.
För åtgärdande av det eftersatta underhållet föreslås 250 miljoner euro som en del av regeringens investeringsprogram.
Regeringen föreslår att följande nya trafikledsprojekt ska inledas:
- riksväg 4 norr om Leivonmäki, Joutsa, 14 miljoner euro
- riksväg 4 Oravasaari planskilda anslutning, Jyväskylä, 7 miljoner euro
- riksväg 9 vid Lievestuori, 30 miljoner euro
- stamväg 68 Edsevö—Jakobstad, fas 3, 7,5 miljoner euro
- planering av elektrifieringen av banavsnittet Torneå-Kolari, 7,5 miljoner euro
- bangården för persontrafik i Tammerfors, 163 miljoner euro
- Savolaxbanan sträckan Kouvola—Kuopio för planering för högre hastigheter och förbätt-rad kapacitet, 3 miljoner euro
- planeringen av Sydbottenbanan, 5 miljoner euro
Dessutom föreslås det att fullmakten för det tidigare beslutade projektet, kapacitetsökning på banavsnittet Helsingfors-Riihimäki fas 2, justeras så att den inklusive de tidigare ingångna avtalen får medföra utgifter för staten till ett belopp av högst 383 miljoner euro.
De regionala flygningarna tryggas för viss tid
För upphandling och utveckling av tjänster inom den offentliga persontrafiken föreslås ett anslag på 102 miljoner euro. Anslaget ska användas för köp av tågtrafik, upphandling och utveckling av regionala och lokala trafiktjänster, för stöd av offentlig persontrafik i stora och medelstora stadsregioner, upphandling av flygtrafik, utvecklingsprojekt och mobilitetsstyrning.
Det visstidsavtal för köp av flygtrafiktjänster på rutterna mellan Helsingfors-Vanda flygplats och flygplatserna i Joensuu, Jyväskylä, Kajaana, Kemi-Torneå och Karleby-Jakobstad som inleddes 2021 har konkurrensutsatts till och med den 28 april 2024. Staten fortsätter att bedriva trafik med hjälp av köpta tjänster för viss tid för att trygga landskapens flygförbindelser, och flygtrafiken konkurrensutsätts på nytt för perioden 29.4.2024—31.3.2026.
Finansieringen av flygtrafiken till Nyslott fortsätter i enlighet med planen för de offentliga finanserna. I budgetförhandlingarna hösten 2023 överenskoms dessutom att staten i samband med en eventuell ny konkurrensutsättning reserverar finansiering enligt Nyslottmodellen för ordnande av flygtrafik i Björneborg 2025.
För upphandling och utveckling av trafik- och förbindelsefartygstjänster i skärgården föreslås ett anslag på 20 miljoner euro.
Det föreslås ett anslag på 89 miljoner euro för att förbättra konkurrenskraften för fartyg som används för sjötransport.
För tjänsterna inom trafik, transporter och kommunikation föreslås sammanlagt 29 miljoner euro.
Vad händer nu?
Riksdagsbehandlingen inleds med en remissdebatt i plenum. Riksdagsbehandlingen av budgeten tar cirka tre månader.
Ytterligare information:
Mikko Nygård, ekonomi- och förvaltningsdirektör, tfn 050 341 1548, [email protected]
Statsrådets allmänna sammanträde 9.10.2023
Pressmeddelande 20.9.2023: Minister Ranne: Ökningen av det eftersatta underhållet ska hejdas och infrastrukturprojekt startas i hela Finland
Pressmeddelande 28.8.2023: Kommunikationsministeriet deltar i spartalkot