Remissbehandling: Den europeiska mediefrihetsförordningen kompletteras med nationell lagstiftning
Kommunikationsministeriet ber om utlåtanden om ett regeringspropositionsutkast som gäller lagstiftning som ska komplettera den europeiska mediefrihetsförordningen. Utlåtanden kan lämnas fram till den 14 februari 2025.
Den europeiska mediefrihetsförordningen utfärdades den 11 april 2024. Syftet med förordningen är att trygga medietjänsternas pluralism och oberoende i EU samt att fastställa gemensamma regler för hur den inre marknaden för medietjänster ska fungera.
Mediefrihetsförordningen är i huvudsak direkt tillämplig rätt i EU-medlemsländerna. Avsikten med den regeringsproposition som nu sänds på remiss är att göra de nationella lagändringar som förordningen förutsätter.
Förordningen förutsätter att det nationellt utfärdas bestämmelser som gör det möjligt att bedöma konsekvenserna av företagsförvärv inom mediebranschen för mediernas mångfald och redaktionella oberoende.
Förordningen ålägger myndigheter och offentliga aktörer, såsom kommuner, samt bolag som ägs av dessa en skyldighet att uppge sina reklam- och annonsutgifter. På motsvarande sätt ska också leverantörer av medietjänster uppge sina inkomster genom statlig reklam. Bestämmelser om tillsynen över vissa skyldigheter enligt förordningen och om myndigheternas befogenheter ska också utfärdas nationellt.
Förordningen förutsätter att det utfärdas nationell lagstiftning även om förfarandena och kriterierna för val och uppsägning av ledande befattningshavare i rundradiobolag. Detta genomförs i ett separat lagstiftningsprojekt som gäller ändring av Rundradiolagen. Genom projektet görs de lagstiftningsändringar som den parlamentariska Rundradioarbetsgruppen fastställt.
Ny lag om tillsyn över mediemarknaden
I den regeringsproposition som är på remiss föreslås det att det stiftas en ny lag om tillsyn över mediemarknaden. Genom lagen ska Transport- och kommunikationsverket ges i uppgift att bedöma hur sådana på mediemarknaden genomförda företagsförvärv, vars värde överstiger de övre gränserna för omsättning enligt konkurrenslagen, påverkar mediernas mångfald och redaktionella oberoende. Bedömningen ska dock inte hindra att företagsförvärven genomförs. Enligt uppskattning kommer Transport- och kommunikationsverket att årligen behöva bedöma endast enstaka företagsförvärv.
Transport- och kommunikationsverket ska föreskrivas ha till uppgift att övervaka att skyldigheterna enligt förordningen fullgörs i Finland. Som en del av tillsynen ska Transport- och kommunikationsverket få i uppgift att inrätta en nationell, öppen databas med uppgifter om medieinnehav. Myndigheter, offentliga aktörer och leverantörer av medietjänster föreslås bli skyldiga att underrätta Transport- och kommunikationsverket när uppgifter om statlig reklam har publicerats.
Enligt förslaget ska mediefrihetsförordningen genomföras enligt en miniminivå och så att det nationella handlingsutrymmet utnyttjas fullt ut.
Vad händer nu?
Utlåtanden om utkastet till regeringsproposition kan lämnas av alla medborgare och organisationer på utlåtande.fi Utlåtanden kan lämnas fram till den 14 februari 2025. Efter remissbehandlingen fortsätter beredningen som tjänsteuppdrag.
Mediefrihetsförordningen börjar i huvudsak tillämpas den 8 augusti 2025, då också de nationella bestämmelserna ska vara i kraft. Avsikten är att regeringspropositionen lämnas till riksdagen våren 2025.
Mer information:
Eero Salojärvi, specialsakkunnig, tfn 0295 342 123, [email protected]
Roosa Patrakka, specialsakkunnig, tfn 0295 342 192, [email protected]
Statsrådets projektportal: Regeringens proposition med förslag till lagstiftning som kompletterar den europeiska förordningen om mediefrihet (LVM033:00/2024)
Pressmeddelande 3.10.2024: Lagstiftningsprojekt: Beredningen av lagstiftning som kompletterar EU:s mediefrihetsakt inleds