Remissbehandling: Reglering ska förbättra verksamhetsförutsättningarna för transportbranschen

kommunikationsministeriet
Utgivningsdatum 9.10.2025 14.45 | Publicerad på svenska 21.10.2025 kl. 10.10
Typ:Pressmeddelande
Mies kuljettaa pakettia kärryillä pakettiautosta asuintalon pihalla.
En man transporterar ett paket. (Bild: Mika Pakarinen, Keksi/LVM)

Kommunikationsministeriet ber om utlåtanden om ett utkast till regeringsproposition genom vilket det ska göras ändringar i lagen om transportservice och i vissa andra lagar. Syftet med propositionsutkastet är att förbättra verksamhetsförutsättningarna för transportsektorn. Utlåtanden kan lämnas fram till den 19 november 2025.

Syftet med regeringspropositionutkastet är att precisera EU-regleringen om cabotage inom vägtrafiken så att det blir lättare att följa och övervaka reglerna. Genom lagändringarna ska man dessutom främja användningen av fordon som drivs med alternativa bränslen och som väger högst 4250 kg.

Ministeriet har våren 2025 gjort en omfattande utvärdering av de regleringsåtgärder som påverkar transportbranschen och genom vilka man kunde förbättra verksamhetsförutsättningarna för transportbranschen.

Ändringar i bestämmelserna om cabotagetransporter och körkortskategorier

Genom utkastet till regeringsproposition ska man ändra bestämmelserna om cabotagetransporter på landsväg i lagen om transportservice och påföljderna för brott mot bestämmelserna. Med cabotage avses transporter som ett i en annan stat etablerat företag utför med ett fordon i en annan stat. Målet är att precisera den nationella lagstiftningen så att efterlevnaden av reglerna är tydlig och tillsynen effektiv.

Genom propositionen ska även bestämmelserna om körkortskategorier i körkortslagen ändras i fråga om framförande av tyngre fordon som drivs med alternativa bränslen. I och med ändringen berättigar ett körkort för personbil till att framföra ett fordon som väger högst 4250 kg, förutsatt att fordonet drivs med ett alternativt bränsle och körkortet för kategori B har beviljats minst två år tidigare. En motsvarande ändring görs också i körkortskategori BE, i fråga om dragbilar som drivs med alternativa bränslen. Det föreslås också att statsrådets förordning om utfärdande av färdskrivarkort och undantag vid användning av färdskrivare ändras i syfte att införa undantag från kör- och vilotider för sådana fordon.

Genom propositionen ändras dessutom kraven för den som tar emot körprov och lagarna om verkställighet av böter. Genom ändringarna kommer tillgången på arbetskraft och förarexamina att främjas under de närmaste åren. Dessutom gör ändringarna det möjligt att påföra nya påföljdsavgifter.

Vad händer nu?

Utlåtanden om regeringens utkast till proposition kan lämnas i tjänsten utlåtande.fi. Remisstiden går ut den 19 november 2025. Responsen från remissbehandlingen beaktas när beredningen av lagen vid kommunikationsministeriet fortsätter.

Projektets mandatperiod upphör i juni 2026. Ikraftträdandet av lagändringarna beror på tidpunkten för godkännandet av det nya körkortsdirektivet.

Mer information:

Veli-Matti Syrjänen, trafikråd, tfn 0295 342 124, [email protected]

Saara Louko, specialsakkunnig, tfn 0294 342 048, [email protected] (körkortsregleringen)