Hoppa till innehåll

Jenni Kiilholma är en specialsakkunnig som går i bräschen för Finlands livsmedelsexport i Sydkorea

jord- och skogsbruksministeriet
Utgivningsdatum 26.11.2024 10.32 | Publicerad på svenska 9.12.2024 kl. 15.01
Nyhet
Jenni Kiilholman toimipaikkana on Etelä-Korean pääkaupunki Soul.

Finländska livsmedel är bland de mest högklassiga och trygga i världen. De har en stor exportpotential i Asien, och denna potential främjas av två specialsakkunniga inom livsmedelsbranschen, Anna-Stiina Antola i Peking och Jenni Kiilholma i Seoul, som förutom Sydkorea också har Japan som verksamhetsområde.

Jenni Kiilholma inledde sitt arbete i Seoul i år. Hon har tidigare erfarenhet av arbete som
jordbruksattaché i Sydafrika. En jordbruksattaché – eller officiellt en specialsakkunnig – är en
tjänsteman vid Finlands ambassad.

”Mina viktigaste uppgifter är att främja och upprätthålla kontakter med lokala myndigheter, följa
förändringarna i lagstiftningen inom sektorn och snabbt hålla det finska jord- och skogsbruksministeriet, Livsmedelsverket och finländska exportföretag informerade för att exporten inte ska avbrytas och för att vi ska kunna öppna marknaden för nya produkter”, säger Jenni Kiilholma.

Dessutom ser livsmedelsattachén till att finländska livsmedel är trygga för koreanska konsumenter på samma sätt som de är för finländare. ”Till mina uppgifter hör också att se till att djursjukdomar inte sprids via livsmedel och råvaror från ett land till ett annat”, säger Kiilholma.

Kiilholma har en bakgrund som stöder såväl exportarbetet som arbetet med livsmedelssäkerhet. Hon har arbetat både med exportfrågor i statliga organisationer och som sakkunnigveterinär vid
Centralförbundet för lant- och skogsbruksproducenter. ”I min tidigare uppgift har jag arbetat för de finländska livsmedelsproducenternas bästa med särskild betoning på produktionsdjurens hälsa och välbefinnande. Dessa faktorer är också exportfördelar för finländsk mat ute i världen.”
 
”Finländsk mat, finländska livsmedelsproducenter och djurens välbefinnande ligger mig varmt om
hjärtat. Till utbildningen är jag veterinär, och jag fick min inspiration till denna utbildningsväg under barndomssomrarna på släktens mjölkgård. Livet för en vidare, och planen att bli koveterinär ändrades med tiden.”
 

Jenni Kiilholma i lokala saluhallen i Soul. 

Djurens välbefinnande och kontakten med naturen är fördelar


Att stödja lokala företag, både i Sydkorea och Japan, är också en viktig del av den sakkunnigas arbete. Det gör Kiilholma i nära samarbete med Business Finland.
 
”Rent allmänt är jag i mitt arbete, och naturligtvis också på fritiden, starkt engagerad i att bygga upp och stärka Finlandsbilden. I Japan och Sydkorea är Finland redan känt, men det finns all orsak att satsa på att göra matkulturen mer känd.”

Kiilholma berättar att hon vid sina tillställningar strävar efter att bjuda på finländsk mat, åtminstone som en del av menyn, och uppmuntrar också sina kollegor att göra det.
Jenni Kiilholma anser att finländsk mat har goda förutsättningar för framgång såväl i Asien som på andra håll i världen.

”I Finland producerar vi mat och föder upp djur för livsmedelsproduktion med fokus på djurens
välbefinnande, hälsan och kontakten med naturen. Livsmedelsproduktionskedjan är transparent och hos oss fungerar också myndighetstillsynen. På så sätt kan vi också som konsumenter njuta av den finländska maten tryggt och med gott samvete. Detta gäller också för konsumenterna ute i världen.”
 
Finländska livsmedelsproducenter har här verkliga trumfkort på hand, man måste bara kunna spela dem rätt. ”Dessa är vinnande kort i Sydkorea och Japan”, säger Kiilholma. ”Därför är det viktigt och
meningsfullt att arbeta för att främja livsmedelsexporten geografiskt just här.”


Tiotals sorter att välja i saluhallen i Soul. 

Utmaningen är att nå konsumentmassorna

Utmaningen i Sydkorea och Japan är hur dessa starka sidor ska synliggöras för den enorma
konsumentmassan. Finland är känt, men konsumenterna är krävande. Produkterna ska kunna
dimensioneras, förpackas och marknadsföras på rätt sätt, och man måste kunna se till att de också till sin konsistens motsvarar kraven inom ett specifikt marknadssegment.
 
Den finländska mjölkproduktionen och förädlingen av mjölkprodukter är i toppklass i världen, och det är också vårt hållbart producerade nötkött. Dessa för finländarna helt vanliga basprodukter kan vara lyxprodukter ute i världen. Ett exempel på detta är den finländska nötbiffen, som fem gånger har vunnit priset för världens bästa biff och till och med vunnit över Japans stolthet, Wagyu-biffen.

”Premiumprodukter inbringar ett bra pris ute i världen, och därför erbjuder exportmarknaden också lösningen på den finländska produktionens lönsamhetsutmaningar”, säger Kiilholma.
 
Sist men inte minst berättar Kiilholma att det absoluta trumfkortet för Finlands export har varit havre, som redan uppmärksammats både i Korea och Japan.

I Korea producerar den lokala livsmedelsjätten av finsk havre en havredryck för kaffe, som bland annat besegrade en stark svensk konkurrent i landets Starbucks-kaféer. På havredryckernas förpackningar står det med framträdande text ”Oats from Finland”.
 
För närvarande väntar man på nya satsningar på livsmedelsexporten i enlighet med
regeringsprogrammet, vilket konkretiseras i organiseringen av exportstödssystemet. ”Jag förväntar mig att den nya organiseringen erbjuder ett viktigt ’verktyg’ och stöd som tidigare erbjöds av
tillväxtprogrammet Food from Finland. I Seoul och Tokyo finns ett nätverk som väntar på och stöder de nya insatserna,” säger Kiilholma.
 

 

 

 

EU och internationella frågor Mat och jordbruk