EU:s förordning om artificiell intelligens: förbuden mot förfaranden i samband med artificiell intelligens träder i kraft den 2 februari 2025
![tekoäly](/documents/1410877/204610056/tekoäly636.jpg/f52b9408-1488-4923-a388-dc2bfb04c476?t=1709552536897&width=1200)
EU:s förordning om artificiell intelligens förbjuder vissa förfaranden i samband med artificiell intelligens från och med den 2 februari 2025. Finland och övriga medlemsstater ska senast den 2 augusti 2025 utse nationella behöriga myndigheter och införa bestämmelser om påföljderna för brott mot förordningen.
Förbuden i förordningen om artificiell intelligens hänför sig bl.a. till användning av artificiell intelligens för att bedöma hur sannolikt det är att en person på basis av sina personliga egenskaper kommer att göra sig skyldig till ett brott, användning av artificiell intelligens för att identifiera känslor vid läroanstalter eller på arbetsplatser, och användning av artificiell intelligens för skadliga manipulativa och vilseledande ändamål. Kommissionen kommer att ge anvisningar om genomförandet av dessa förbud utifrån ett offentligt samråd.
Syftet med EU:s förordning om artificiell intelligens är att säkerställa att de system för artificiell intelligens som släpps ut på marknaden eller tas i bruk inom EU inte äventyrar människors hälsa, säkerhet eller grundläggande fri- och rättigheter. Förordningen skapar enhetliga regler för tillhandahållande, ibruktagande och användning av AI-system inom EU. Lagstiftningen fokuserar särskilt på skadliga fall där artificiell intelligens används. Utöver förbudet mot de farligaste fallen av användning av artificiell intelligens ställs strängare krav på system för artificiell intelligens med hög risk.
Det nationella genomförandet av AI-förordningen är uppdelat i två faser. I den första fasen utfärdas det nationella bestämmelser som hänför sig till de bestämmelser i AI-förordningen som ska tillämpas från och med den 2 augusti 2025. Lagstiftningen i den första fasen gäller bland annat de nationella myndigheternas uppgifter i fråga om marknadskontroll och påföljder för överträdelser av förordningen. Regeringen har som mål att lämna propositionen till riksdagen i april.
I den andra fasen utfärdas det nationella bestämmelser som hänför sig till genomförandet av de övriga bestämmelserna i förordningen. Sådana är till exempel inrättande och registrering av en nationell testmiljö för reglering av artificiell intelligens som stöder innovationer och rättssäkerhet (s.k. sandlåda) i fråga om AI-system med hög risk som hänför sig till säkerhetskomponenter i kritisk infrastruktur. Avsikten är att ett utkast till lag ska sändas på remiss på våren och en regeringsproposition överlämnas till riksdagen på hösten. Avsikten är dessutom att starta ett separat genomförandeprojekt för att skapa en testmiljö för regleringen av artificiell intelligens.
Mer information:
Nathalie Dahl, regeringsråd, arbets- och näringsministeriet, tfn 029 504 7232
Lasse Laitinen, specialsakkunnig, arbets- och näringsministeriet, tfn 029 504 7162