Utredning kartlägger främjandet av användningen av förnybar vätgas inom industrin

arbets- och näringsministeriet
Utgivningsdatum 21.2.2025 14.26
Nyhet

Arbets- och näringsministeriet har publicerat en utredning som ministeriet beställt av AFRY Oy. Utredningen kartlägger metoder för att främja användningen av vätgas och vidareförädlade produkter av vätgas inom industrin i enlighet med EU:s nya direktiv om förnybar energi (RED III). Resultaten av utredningen utnyttjas vid det nationella genomförandet av direktivet.

Direktivet innehåller ett nytt mål för industrin att höja andelen förnybara bränslen av icke-biologiskt ursprung (s.k. RFNBO-bränslen) av den totala användningen av vätgas inom industrin till minst 42 procent fram till 2030 och till 60 procent fram till 2035. 

Utredningen gav information om olika alternativ till stöd för genomförandet av målen för RFNBO-bränslen inom industrin. Den nuvarande användningen av RFNBO-bränslen inom industrin i enlighet med direktivets mål är fortfarande rätt liten i Finland, men det planeras flera nya industriella anläggningar och investeringar där utsläppssnål eller förnybar vätgas har en central roll. Utredningen visar att industrin inte har tillräckliga incitament att övergå till dyrare RFNBO-alternativ, om utsläppsminskningarna kan uppnås mer kostnadseffektivt genom andra sätt.

Förnybar vätgas driver industrin mot klimatmålen – men till vilket pris?

Slutsatsen av scenarioanalyserna i utredningen är att användningen av väte inom industrin kan öka betydligt tack vare nya investeringar, men att användningen av RFNBO-bränslen inom industrin dock inte kommer att genomföras utan politisk styrning. Beroende på scenariot kan betydande styrmedel behövas för att målen ska nås. Som alternativ framträder olika stödmekanismer och skyldigheter samt kombinationer av dessa:

  • Skyldigheter i fråga om andelen för slutanvändning av industriella RFNBO-bränslen: Med hjälp av de obligatoriska målen för andelen skulle man kunna öka användningen av RFNBO-bränslen inom industrin, men den kostnadsökning som skyldigheterna medför kan försämra produkternas konkurrenskraft på den internationella marknaden och styra investeringarna annanstans. Företagen behöver tillräckliga incitament och stödåtgärder för att övergången till RFNBO-bränslen inte ska försvaga konkurrenskraften på den internationella marknaden.
  • Stödmekanismer för användningen av RFNBO-bränslen inom industrin: Till exempel stöd som hänför sig till produktion eller slutanvändning kan sänka kostnaderna för det högre priset på RFNBO-bränslen. Stödinstrumenten bör dock riktas noggrant så att de är tillräckliga för att täcka merkostnaderna inom olika industrisektorer, locka till sig nya investeringar och säkerställa industrins konkurrenskraft. 
  • Samordnade lösningar på EU-nivå: Utredningen rekommenderar att Finlands riktlinjer är konsekventa med andra länders åtgärder. Eventuella mellanstatliga avtal eller handelssystem som inbegriper två distributörer kan stödja uppnåendet av målen, men förutsätter separata förhandlingar.

Enligt utredningen kan de mål för RFNBO-bränslena inom industrin som anges i direktivet uppnås bland annat genom styrmedel som i form av en kombination av skyldigheter som riktar sig till slutanvändning och tillräckligt statligt stöd styr det industriella ibruktagandet av RFNBO-bränslen utan att industrins konkurrenskraft försämras. I utredningen betonas att de ekonomiska konsekvenserna av eventuella styrmedel kan vara betydande. Om användningen av förnybar vätgas stöds genom rätt dimensionerade åtgärder, kan resultatet bli tillväxt inom industrin som baserar sig på nya investeringar i vätgasekonomi och positiva effekter på skatteinkomsterna. Om styrmedlen blir otillräckliga och/eller minskar industrins konkurrenskraft, finns det en risk för att industrin flyttas utomlands.

Utredningen betonar att det fortfarande finns rum för tolkning när det gäller de definitioner och beräkningsgrunder som ingår i direktivets mål för RFNBO-bränslen inom industrin. Vid planeringen av styråtgärderna bör det finnas en uppdaterad syn på dessa tolkningar. När behövliga politiska åtgärder planeras bör också andra åtgärder som främjar målen för industrins RFNBO-bränslen beaktas. Genomförandet av nya investeringsprojekt beror inte bara på de ekonomiska incitamenten utan också i större utsträckning på industrins verksamhetsmiljö, såsom en smidig tillståndsprocess och tillräckliga resurser på elmarknaden. 

AFRY genomförde en enkät- och intervjuundersökning som riktade sig till nuvarande och eventuella nya användare av vätgas samt branschens intresseorganisationer. Rapporten baserar sig dessutom på offentliga källor och synpunkter från AFRY:s expertgrupp. Under arbetets gång har AFRY också hört synpunkter från arbets- och näringsministeriets expertgrupp. Avsikten var att skapa en uppdaterad översikt över användningen av vätgas inom industrin i enlighet med direktivets nya mål och styrmedlens möjligheter som stöd för det nationella genomförandet av direktivet.

Mer information:
Tuula Savola, specialsakkunnig, arbets- och näringsministeriet, tfn 029 504 7133 
Harri Haavisto, specialsakkunnig, arbets- och näringsministeriet, tfn 029 504 7059
Elias Länsisalo, projektchef, AFRY Management Consulting Oy, tfn 040 820 5752