EU:s miljöministrar sammanträder i Bryssel den 17 december
EU:s miljöministrar försöker hitta en gemensam syn på minskningen av mikroplastföroreningar genom förebyggande av förluster av plastpellets. Ministrarna ska också diskutera förordningen om cirkulär ekonomi för fordon och EU:s klimatmål för 2040. Statssekreterare Mika Nykänen representerar Finland vid mötet.
Förordningen om plastpellets ska minska mikroplastföroreningarna
Kommissionen lade fram sitt förslag om förebyggande av förluster av plastpellets i syfte att minska mikroplastförorening i oktober 2023. Syftet med förslaget till förordning är att säkerställa att alla aktörer som hanterar plastpellets strävar efter att minska spill och förluster av plastpellets. Finland anser att kommissionens mål att minska mängden mikroplastföroreningar som släpps ut i miljön är viktigt och stöder medlemsstaternas gemensamma vision om att förhindra förluster av plastpellets i alla skeden av leveranskedjan.
Sjöfarten omfattades inte av kommissionens ursprungliga förslag, men detta har varit det viktigaste temat i rådets förhandlingar. Miljörådet har diskuterat frågan i mars och juni 2024. Som en kompromiss har det ungerska ordförandeskapet föreslagit att sjöfarten ska ingå i förordningen i enlighet med rekommendationerna från Internationella sjöfartsorganisationen (IMO). För Finland har det varit viktigt att regleringen motsvarar Internationella sjöfartsorganisationen IMO:s linje.
Plastpellets är den tredje största källan till oavsiktliga utsläpp av mikroplast i EU, efter färger och bildäck. Plastpellets används vid tillverkningen av nästan alla plasttyper. Kommissionen uppskattar att 52 000–184 000 ton pellets läcker ut eller försvinner i miljön varje år. Den största orsaken till utsläpp är felaktig hantering av pellets i leveranskedjan. De försiktighetsåtgärder som föreslås kan minska förlusterna av pellets med upp till 74 procent.
Finland anser att förordningen om cirkulär ekonomi för fordon är viktig
Kommissionen lade fram ett förslag till förordning om cirkulär ekonomi för fordon i juli 2023. Finland anser att det är viktigt att främja cirkulär ekonomi för fordon. Bilindustrin förbrukar mycket naturresurser och energi, vilket orsakar växthusgasutsläpp. Övergången till en cirkulär ekonomi främjar en hållbar användning av naturresurser, minskar miljöolägenheterna vid utvinningen och bearbetningen av dem och bidrar till att trygga tillgången till kritiska råvaror. Den föreslagna förordningen ökar också affärsverksamheten i anslutning till återanvändning och materialåtervinning av delar från uttjänta fordon. Finland är dock bekymrat över den börda som ägarna, tillverkarna och importörerna av fordon orsakas, det extra arbete som myndigheterna får och förordningens konsekvenser för hobby- och affärsverksamheten i anslutning till gamla fordon. Finland anser att man vid de fortsatta förhandlingarna särskilt bör diskutera bestämmelserna om producentansvar, ägarbyten av begagnade fordon samt på vilka grunder ett fordon kan betraktas som ett uttjänt fordon.
Vidare kommer ministrarna att behandla EU:s klimatmål för 2040 utifrån ordförandens förhandsfrågor. Finland understöder kommissionens rekommendation att EU ska sträva efter att minska nettoutsläppen med 90 procent före 2040 och har understrukit att kostnadseffektiva utsläppsminskningar bör betonas i genomförandet. Dessutom har Finland bland annat betonat att det i EU-lagstiftningen bör skapas incitament för tekniska sänkor.
Mer information
Merja Saarnilehto (plastpellets)
miljöråd
[email protected]
tfn 0295 250 259
Eini Lemmelä (förordningen om cirkulär ekonomi för fordon)
specialsakkunnig
[email protected]
tfn 0295 250 032
Laura Aho (EU:s klimatmål för 2040)
konsultativ tjänsteman
[email protected]
tfn 0295 250 135