Hoppa till innehåll

Arbetsgrupp har lagt fram förslag till rekommendation om statsförvaltningens kommunikation

statsrådets kommunikationsavdelning
Utgivningsdatum 8.6.2023 11.46 | Publicerad på svenska 8.6.2023 kl. 12.26
Pressmeddelande

Den arbetsgrupp som berett uppdateringen av rekommendationen om statsförvaltningens kommunikation har lagt fram sitt förslag till ny rekommendation. Kommentarer om förslaget tas emot i tjänsten utlåtande.fi fram till den 28 juni 2023.

Den föregående rekommendationen om statsförvaltningens kommunikation är från 2016. De snabba förändringarna i kommunikationsmiljön och erfarenheterna av de senaste årens kriser har gett anledning att uppdatera rekommendationen.

Vid bedömningen av arbetets omfattning har man beaktat att lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet revideras som bäst. Avsikten är att rekommendationen om statsförvaltningens kommunikation ska ses över mer ingående efter att den nya lagen har trätt i kraft.

I rekommendationen om statsförvaltningens kommunikation redogörs för förändringarna i kommunikationsmiljön och deras konsekvenser, för de värderingar som styr kommunikationen och deras betydelse och för verksamhetsmodellen för statsförvaltningens kommunikation.

Rekommendationen utgör en grund för de kommunikationsstrategier och andra kommunikationsanvisningar som organisationerna inom statsförvaltningen själva upprättar och som ska omsätta principerna i rekommendationen i handling.

Ytterligare information: arbetsgruppens ordförande Jyri Rantala, statsrådets biträdande kommunikationsdirektör, tfn 050 563 3029, och arbetsgruppens vice ordförande Aapo Riihimäki, specialsakkunnig i kommunikation, tfn 050 471 3020, statsrådets kansli