Rådet för bedömning av lagstiftningen
Samarbetslagen: Vilka slags arbetstagare har ändringen konsekvenser för?
Rådet för bedömning av lagstiftningen har lämnat ett utlåtande till arbets- och näringsministeriet om en proposition om ändring av samarbetslagen. Propositionen ger en relativt god bild av förslagets konsekvenser. Av propositionsutkastet framgår dock inte vilka slags arbetstagare förslaget har konsekvenser för.
I propositionen föreslås att tillämpningsområdet för samarbetslagen ska ändras, så att den i fortsättningen tillämpas på arbetsgivare med minst 50 anställda, och att arbetsgivare med 20–49 anställda i fortsättningen ska använda sig av förenklad dialog. Arbetsgivare ska skapa rutiner för kontinuerlig dialog på arbetsplatsen. Om en arbetsgivare planerar att säga upp minst tio arbetstagare av produktionsorsaker eller av ekonomiska orsaker, ska arbetsavtalet för en arbetstagare som sagts upp av sådana orsaker inte få upphöra förrän 30 dagar har förflutit från det att förhandlingsframställningen lämnades till arbetskraftsmyndigheten. Det föreslås att förhandlingstiderna för omställningsförhandlingar som gäller minskning av anlitandet av arbetskraft ska förkortas med hälften.
Propositionen ger en uppfattning om nuläget, målsättningarna och de viktigaste förslagen samt om målgruppen för lagen. I propositionsutkastet hänvisas det till relevanta forskningsresultat, som ger en bakgrund till ärendet som helhet. Förslaget innehåller kvantitativa bedömningar, till exempel har konsekvenserna för företagen sammanställts i en särskild tabell, som ger en allmän uppfattning om de belopp som kan sparas. I propositionen har det även bedömts vilka konsekvenser förkortade förhandlingstider har för arbetstagarnas lönebelopp.
Enligt propositionsutkastet gäller ändringarna främst arbetsgivare med 20–49 anställda. I propositionen bör det på ett allmänt plan beskrivas vilka slags arbetstagare de föreslagna ändringarna har konsekvenser för, till exempel i vilka uppgifter och inom vilka branscher de arbetstagarna vanligtvis arbetar och om konsekvenserna är olika för mansdominerade respektive kvinnodominerade branscher.
Enligt en annan proposition, som innehåller lagförslag för att främja lokala avtal, ska det vara möjligt att ingå lokala avtal även för icke-organiserade arbetsgivare. De är ofta små företag. I propositionen bör de sammantagna konsekvenserna av dessa båda propositioner bedömas.
Utlåtandet av rådet för bedömning av lagstiftningen har lämnats om den regeringsproposition med förslag till lag om ändring av samarbetslagen (projektnummer: TEM121:00/2023) som arbets- och näringsministeriet sände till rådet per e-post den 8 oktober 2024. Utlåtandet är offentligt.
Rådet för bedömning av lagstiftningen anser att utkastet till regeringens proposition uppfyller kraven i anvisningarna om konsekvensbedömning vid lagberedning väl. Rådet rekommenderar att utkastet till proposition kompletteras i enlighet med rådets utlåtande innan propositionen lämnas till riksdagen.
Mer information: Leila Kostiainen, ordförande för rådet för bedömning av lagstiftningen, tfn 0400 805 417, och Meri Virolainen, bedömningsråd, generalsekreterare för rådet för bedömning av lagstiftningen, tfn 0295 160 202
Rådet för bedömning av lagstiftningen är ett självständigt och oberoende organ som lämnar utlåtanden om utkast till regeringens propositioner och om konsekvensbedömningarna i dem.