Hoppa till innehåll

Lainsäädännön arviointineuvosto
Utlåtandet av rådet för bedömning av lagstiftningen om terapigarantin för barn och unga: Hur främjar terapigarantin barns och ungas välbefinnande?

statsrådets kommunikationsavdelning
Utgivningsdatum 12.8.2024 13.04 | Publicerad på svenska 20.9.2024 kl. 8.16
Pressmeddelande 355

I lagförslaget om den så kallade terapigarantin behandlas de viktigaste konsekvenserna. I konsekvensbedömningen lyfter man fram många eventuella konsekvenser, men riskerna i anknytning till lagförslaget och riskernas sannolikhet bedöms inte i tillräcklig omfattning. Konsekvenserna för barns och ungas välbefinnande behöver preciseras.

Genom regeringspropositionen verkställs det mål om en terapigaranti för barn och unga som ingår i regeringsprogrammet för Petteri Orpos regering. Propositionens mål är att bättre kunna förebygga och behandla psykiska problem hos barn och unga och att förbättra barns och ungas möjligheter att få stöd för sin psykiska hälsa. Med barn och unga avses personer under 23 år. Genom att fastställa en tid inom vilken barn och unga bör få vård strävar man efter att garantera att mentalvården och stödet för den psykiska hälsan fås i tid.  

Rådet anser att det är bra att barn och unga har fått vara med i beredningen av bestämmelserna. I lagförslaget har konsekvenserna för barn och unga behandlats från många olika synvinklar, men propositionen borde innehålla en grundligare beskrivning av konsekvenserna för barns och ungas välbefinnande. Hur effektiv är den föreslagna metoden när det gäller att främja barns och ungas välbefinnande?

Enligt lagförslaget råder det personalbrist i många yrkesgrupper inom social- och hälsovården. I lagförslaget bedömer man att det kommer att behövas cirka 4000 yrkespersoner med sådan kompetens som krävs för att verkställa terapigarantin. I propositionen finns inte en grundlig beskrivning av de konsekvenser som personalbristen inom social- och hälsovården kan få för verkställandet av terapigarantin med tanke på såväl barn och unga som tjänsteproducenter inom social- och hälsovård. Vad händer om personalen inte räcker till för att tillhandahålla tjänsterna?

När det gäller vissa vårdformer ska unga under 23 år ha rätt att få mentalvård och mentalvårdstjänster snabbare inom primärvården än personer som fyllt 23 år. Enligt rådet bör propositionen innehålla en grundligare bedömning av personalbristens konsekvenser för vården också när det gäller de som fyllt 23 år.  Finns det en risk för att tillgången till vård försämras för personer över 23 år i och med förslaget?

Utlåtandet av rådet för bedömning av lagstiftningen gäller utkastet till regeringens proposition om ändringar i social- och hälsovårdslagstiftningen för att införa en terapigaranti för barn och unga (projektnummer STM083:00/2023), som social- och hälsovårdsministeriet lämnade till rådet för bedömning av lagstiftningen per e-post den 18 juli 2024.

Rådet för bedömning av lagstiftningen anser att utkastet till regeringens proposition följer anvisningarna om konsekvensbedömning vid lagberedning på ett nöjaktigt sätt. Rådet rekommenderar att utkastet till propositionen korrigeras i enlighet med rådets utlåtande innan propositionen lämnas till riksdagen.

Mer information: Annika Collin, ledande sakkunnig, sekretariatet för rådet för bedömning av lagstiftningen, tfn 0295 160 589 Meri Virolainen, bedömningsråd, generalsekreterare för rådet för bedömning av lagstiftningen, tfn 0295 160 202

Rådet för bedömning av lagstiftningen är ett självständigt och oberoende organ som lämnar utlåtanden om utkast till regeringens propositioner och konsekvensbedömningarna i dem.