Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av spårtrafiklagen och lagen om transportservice

LVM002:00/2023 Lagstiftningsprojekt

I spårtrafiklagen och lagen om transportservice görs sådana ändringar som anges ovan i fråga om mål och intäkter.

Projektets framskridande

Projektets basuppgifter Avslutat

Projektets nummer LVM002:00/2023

Ärendenummer VN/1559/2023

Projektets arrangör kommunikationsministeriet

Uppgiftsklass Regeringens proposition bereds

Mandattid 17.1.2023 – 20.5.2024

Datum för tillsättande 17.1.2023

Lagberedning

RP med förslag till lag om ändring av spårtrafiklagen och lagen om transportservice

Riksdagens svar EV 23/2024

Genom lagförslaget om ändring av spårtrafiklagen är det tredje gången som en översyn av lagen och ändringar i den görs. Ändringarna hänför sig bland annat till ändringar i EU-lagstiftningen, Europeiska kommissionens anmärkningar och ändringsbehov som upptäckts vid tillämpningen av lagen.

Ansvarig ministerKommunikationsminister Ranne

KontaktpersonRisto Saari, kommunikationsministeriet

Lagstiftningsplan för höstsessionen 2023

Kontaktperson
Risto Saari, Liikenneneuvos
tel. +358 295 342 311
[email protected]

Mål och resultat

Tehdään raideliikennelakiin (1302/2018) ja liikenteen palveluista annettuun lakiin mm. seuraavia muutoksia:
- tarkistetaan toimilupasäännöksiä liikenteen palveluista annetussa laissa niin, että Liikenne- ja viestintävirastolla on oikeudellinen perusta olla myöntämättä toimintalupaa rautatieliikenteen harjoittamista varten sellaiselle Euroopan talousalueen (ETA) ulkopuoliselle rautatieyritykselle, jonka hakijamaa ei ole vastavuoroisuuden ja kahdenvälisen rautatiesopimuksen nojalla myöntänyt ETA:n jäsenvaltioiden rautatieyrityksille oikeutta harjoittaa rautatieliikennettä omalla rataverkollaan;
- tarkistetaan toimilupasäännöksiä lisäksi mm. niin, toimilupaa on aina haettava uudelleen, jos yrityksen omistajat muuttuvat;
- myös rajaliikennepalvelua rautatieraja-asemalla tarjoavalta kaluston vastaanottavalta ja luovuttavalta yritykseltä edellytetään toimilupaa;
- tarkistetaan kaluston kunnossapitoon liittyviä säännöksiä raideliikennelaissa;
- tarkistetaan ratamaksun perusmaksun investointiperusteista korotusta koskevia säännöksiä raideliikennelaissa; ja
- tehdään muita tarvittavia muutoksia raideliikennesääntelyyn mm. jos Euroopan komissio on saattanut EU:n neljännen rautatiepaketin täytäntöönpanosääntelyn tarkistuksen päätökseen ja edellyttänyt Suomea tekemään kansalliseen sääntelyyn muutoksia.

Sammandrag

I spårtrafiklagen och lagen om transportservice görs sådana ändringar som anges ovan i fråga om mål och intäkter.

Utgångspunkter

Raideliikennelaki tuli voimaan 1.1.2019 ja siihen on tehty tähän mennessä kaksi tarkistuskierrosta. Ensimmäinen tarkistuskierros tehtiin lailla raideliikennelain muuttamisesta (1254/2020), jonka mukaiset säännökset tulivat voimaan 1.2.2021 ja toinen tarkistuskierros lailla (476/2022), jonka mukaiset säännökset tulivat voimaan 22.6.2022. Nyt tehtävät muutostarpeet (ks. edellä) on havaittu tarpeelliseksi lain soveltamisen aikana. Tarvetta on erityisesti tarkistaa toimilupasääntelyä (nykyisellään sisältyy lakiin liikenteen palveluista), jotta Liikenne- ja viestintävirastolla olisi nykyistä selkeämmät oikeudelliset perusteet olla myöntämättä toimilupaa tai edellyttää uuden toimiluvan hakemista, jos yrityksen omistaja vaihtuu. Muutostarpeet on todettu tarpeelliseksi mm. siitä syystä, että nykyisessä poliittisessa tilanteessa Suomella, eikä muillakaan ETA:n jäsenvaltioilla ole halua päästää venäläistä rautatieyritystä ETA:n rautatiemarkkinoille, etenkään kun Venäjä ei salli vastavuoroisuuden perusteella ETA:n jäsenvaltioiden pääsyä Venäjän rataverkolle.

Ratamaksun perusmaksulle on asetettu voimassa olevan raideliikennelain 140 §:ssä 80 prosentin korotusmahdollisuus investointikustannusten kattamiseksi (samoin kuin ylikuormitustilanteen purkamiseksi tai meluhaittojen vähentämiseksi). Investointiperusteella ratamaksun perusmaksua tulisi voida jatkossa korottaa tätä enemmän, jotta maksulla voitaisiin kattaa investointeja vastaavalla tavalla kuin aikaisemmin voimassa olleella investointiverolla (investointiveron suuruus oli 0,5 snt/bruttotonnikilometri) katettiin Kerava-Lahti-oikoradan investointikustannuksia. Ratamaksuja ei unionilainsäädännön perusteella voi asettaa enää hallinnollisesti (veroina), vaan päätökset niistä pitää olla rataverkon haltijan päätösvallassa unionilainsäädännön mukaisella tavalla. Perustuslakisyistä maksujen ja niiden mahdollisten korotusten on kuitenkin oltava tarkkarajaisia, joten lainsäädännöllä on voitava asettaa jonkinlainen ”katto” rataverkon haltijalle (kuten on tehty voimassa olevan lain 140 §:ssäkin).