Hallituksen esitys uudeksi raideliikennelaiksi: EU:n neljännen rautatiepaketin täytäntöönpano
LVM008:00/2018 Lagstiftningsprojekt
Projektets basuppgifter Avslutat
Projektets nummer LVM008:00/2018
Ärendenummer LVM/1695/03/2016
Projektets arrangör kommunikationsministeriet
Mandattid 1.9.2016 – 1.1.2019
Datum för tillsättande 12.5.2016
Förhållande till regeringsprogrammet
Sipilä
Digitalisaatio, kokeilut ja normien purkaminen
spetsprojekt Sujuvoitetaan säädöksiä
åtgärder Perataan säädökset, puretaan turhaa sääntelyä ja uudistetaan tarvittavat säädökset
Lagberedning
HE raideliikennelaiksi ja laiksi liikenteen palveluista annetun lain muuttamisesta
- 1
Under beredning
Tillagd i sessionsperioden 20.8.2018 - 2
Uppskattad föredragningsvecka
Uppskattning av ny föredragningsvecka 35/2018 - 3
Överlämnad till riksdagen
30.8.2018HE 105/2018 Uppgifter om behandlingen i riksdagen - 4
Nuvarande nivå: Författningen har antagits
Riksdagens svar EV 169/2018
Valmistellaan rautatielainsäädännön kokonaisuudistus ja täytäntöönpannaan kansallisesti paketin markkinaosa ja tekninen osa sekä yhdistetään kaupunkiraideliikennelakiosaksi uutta raideliikennelakia.
Ansvarig ministerLiikenne- ja viestintäministeri Berner
Mål och resultat
Hallituksen esityksellä pantaisiin kansallisesti täytäntöön EU:n neljäs rautatiepaketti ja sen direktiivit. Vaikka EU-asetuksia sovelletaan jäsenvaltioissa sellaisenaan, myös palvelusopimusasetuksen muutosasetuksen soveltaminen edellyttää joitakin kansallisia säännöksiä, jotka edellyttävät muutoksia liikennepalveluista annettuun lakiin. Myös EU-virastoasetuksen mukainen työnjako EU:n rautatieviraston ja Liikenteen turvallisuusviraston välillä edellyttää kansallisia säännöksiä annettavaan raideliikennelakiin. EU:n neljännen rautatiepaketin täytäntöönpanosta aiheutuvia merkittävimpiä muutoksia ovat mm.:
- rautateiden kotimaan henkilöliikenteen avoin markkinoillepääsy 3 päivästä joulukuuta 2019 alkaen sekä julkisen palveluvelvoitteen palvelusopimusten kilpailuttaminen;
- uudet säännökset rataverkon haltijan riippumattomuudesta ja tehtävien järjestämisestä suhteessa rautatieyrityksiin;
- yksi yhtenäinen turvallisuustodistus, jota voi yhden jäsenvaltion alueella harjoitettavaa liikennettä varten hakea Liikenteen turvallisuusvirastolta ja jota tulee useamman jäsenvaltion alueella tapahtuvaa toimintaa varten hakea EU:n rautatievirastolta;
- markkinoillesaattamislupa korvaa aikaisemman kalustoyksiköiden käyttöönottoluvan ja yhden jäsenvaltion alueella käytettävien kalustoyksiköiden luvat voidaan hakea Liikenteen turvallisuusvirastolta ja useamman jäsenvaltion alueella käytettävien kalustoyksiköiden markkinoillesaattamisluvat tulee hakea EU:n rautatievirastolta.
Lisäksi kaupunkiraideliikennelaki (1412/2015) on tarkoitus yhdistää osaksi raideliikennelakia, koska kaupunkiraideliikennelakiin on jäämässä vain rataverkon hallintaa koskevat säännökset liikennepalveluista annetun lain kakkosvaiheen uudistuksen jälkeen.
Hallituksen esitystä valmisteltaessa selvitetään myös mahdollisuuksia keventää sääntelyä ja siitä johtuvaa hallinnollista taakkaa etenkin yksityisraiteiden osalta. Liikenteen turvallisuusvirasto valmistelee aiheesta parhaillaan vaikutustenarviointia.
Utgångspunkter
EU:n neljäs rautatiepaketti jakaantuu markkinaosaan ja tekniseen osaan seuraavalla tavalla:
a) Markkinaosa:
- Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (EU) 2016/2370 yhtenäisestä eurooppalaisesta rautatiealueesta annetun direktiivin (2012/34/EU) muuttamisesta rautateiden kotimaan henkilöliikennemarkkinoiden avaamisen ja rautatieinfrastruktuurin hallinnoinnin osalta, jäljempänä rautatiemarkkinadirektiivin muutosdirektiivi;
- Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2016/2338 asetuksen (EY) N:o 1370/2007 muuttamisesta rautateiden kotimaan henkilöliikenteen markkinoiden avaamisen osalta, jäljempänä palvelusopimusasetuksen muutosasetus; ja
- Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2016/2337) yhteisistä säännöistä rautatieyritysten kirjanpidon säännönmukaistamiseksi annetun neuvoston asetuksen (ETY) N:o 1192/69 kumoamisesta, jäljempänä rautatieyritysten kirjanpitoasetus.
b) Tekninen osa:
- Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus Euroopan unionin rautatievirastosta (EU) 2016/796, jäljempänä EU-virastoasetus;
- Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi rautatiejärjestelmän yhteentoimivuudesta Euroopan unionissa (EU) 2016/797, jäljempänä yhteentoimivuusdirektiivi;
- Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi rautateiden turvallisuudesta (EU) 2016/798, jäljempänä rautatieturvallisuusdirektiivi.
Markkinaosan säädökset tulivat voimaan 25 päivänä joulukuuta 2016 ja kansallista täytäntöönpanoa varten on annettu aikaa 26 päivään joulukuuta 2018 saakka. Teknisen osan säädökset tulivat voimaan 15 päivänä kesäkuuta 2016 ja kansallista täytäntöönpanoa varten on annettu aikaa 16 päivään kesäkuuta 2019 saakka (tarvittaessa vuoden lisäaika).
Hallituksen esitykseen sisällytetään rinnakkaislakiesitys liikenteen palveluista annetun lain muuttamiseksi. Lakiesityksellä annettaisiin ne säännökset, joita tarvitaan EU:n neljännen rautatiepaketin markkinaosaan sisältyneen PSO-asetuksen muutosasetuksen soveltamista varten.
Myös laki liikenteen palveluista vaikuttaa hankkeeseen, koska sen seurauksena osa rautatiesääntelystä jää irrallisiksi kokonaisuuksiksi, joka on järkevää tässä yhteydessä yhdistää uuteen raideliikennelakiin (erityisesti kaupunkiraideliikennelaki).
Ytterligare uppgifter
3. Kestävä kasvu ja julkinen talous:
Yritysten, yrittäjyyden ja omistajuuden vahvistaminen: palveluita avataan kilpailulle
5. Digitalisaatio ja kokeilut
Lisäksi yhteys myös hallitusohjelman kohtaan:
6. Palvelut asiakaslähtöisiksi
Sääntelyn mahdollinen keventäminen ja normien purku pyritään ottamaan huomioon erityisesti yksityisraiteita koskevan sääntelyn osalta. Muilta osin kuitenkin kyse on unionilainsäädännön täytäntöönpanosta, joten sääntelyllä ei ole suoraa yhteyttä normienperkuuseen.
Samassa yhteydessä kumotaan vanhentunut Suomen ja Ruotsin välinen sopimus rautatierajaliikenteestä ja uudella lailla valtuutetaan kansalliset turvallisuusviranomaiset (Liikenteen turvallisuusvirasto ja Transportstyrelsen) sopimaan tarvittavista rajaliikenteen edellyttämistä järjestelyistä.
Remissbehandlingar och höranden
Väyläviraston lausunto; Hallituksen esitys raideliikennelaiksi sekä laiksi liikenteen palveluista annetun lain muuttamisesta LVM008:00/2018
15.1.2019 Väylävirasto
-
3.12.2018 Rautatiealan sääntelyelin
-
22.8.2018 Liikenne- ja viestintäministeriö/Palveluosasto/Markkinayksikkö (PMA)
-
19.4.2018 HKL
-
16.4.2018 Oikeusministeriö
-
5.4.2018 Puolustusministeriö
-
5.4.2018
-
4.4.2018 Helsingin Satama Oy
-
4.4.2018 Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry
-
4.4.2018 Rautatiealan sääntelyelin
-
4.4.2018 Metsäteollisuus ry
-
4.4.2018
-
4.4.2018
-
3.4.2018 Valtiovarainministeriö
-
3.4.2018 Raidealan neuvottelukunta RAINE
-
3.4.2018
-
28.3.2018 Liikenteen turvallisuusvirasto
-
21.3.2018
-
16.3.2018
-
21.2.2018 Liikenne- ja viestintäministeriö/Palveluosasto/Markkinayksikkö (PMA)
Tillsättande och organisering
Lagberedning och utveckling i statsrådet
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats valtioneuvosto.fi/sv/projekt
Tiedot tuottaa ministeriöiden Hankeikkuna - valtioneuvoston sisäinen hankehallinnan palvelu. Toivomme palautetta osoitteeseen info.hankeikkuna(at)gov.fi.
Hankeikkunan avoin rajapinta
api.hankeikkuna.fi