Utveckling av kunskapsbasen för offentligt understödda transporter (regeringens proposition om temporär ändring av lagen om transportservice)

LVM017:00/2024 Lagstiftningsprojekt

Hankkeen taustalla on pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelmaan kirjattu tavoite kehittää julkisesti järjestettyjä liikennepalveluita siten, että palvelujen järjestämiseen suunnatuista resursseista saadaan mahdollisimman suuri lisäarvo.

Projektets basuppgifter Pågår

Projektets nummer LVM017:00/2024

Ärendenummer VN/12650/2024

Projektets arrangör kommunikationsministeriet

Uppgiftsklass Regeringens proposition bereds

Mandattid 3.6.2024 – 30.6.2025

Datum för tillsättande

Förhållande till regeringsprogrammet

Orpo

Luku 6 Nyckeln till tillväxt

Lagberedning

RP om temporär ändring av lagen om transportservice
  • 1

    Under beredning

    Godkänd i planen för sessionsperioden 4.9.2024
  • 2

    Nuvarande nivå: Uppskattad föredragningsvecka

    Uppskattning av ny föredragningsvecka 51/2024
  • 3

    Överlämnad till riksdagen

  • 4

    Författningen har antagits

Lagen om transportservice ändras temporärt så att ett regionalt avgränsat försök genomförs där uppgifter om efterfrågan på, utbudet på och genomförandet av vissa offentligt understödda persontransporter lämnas till Transport- och kommunikationsverket. Lagen avses träda i kraft vid ingången av 2026 och gälla till utgången av 2027.

Ansvarig ministerKommunikationsminister Ranne

Lagstiftningsplan för höstsessionen 2024

Kontaktperson
Elina Immonen, yksikön johtaja
tel. +358 295 342 159
[email protected]

Kontaktperson
Jenni Rantio, Hallitusneuvos
tel. +358 295 342 205
[email protected]

Mål och resultat

Tietopohjan muodostamiseksi hankkeessa toteutettaisiin alueellisesti rajattu kokeilu, jossa tietyistä julkisesti tuetuista henkilökuljetuksista toimitettaisiin kuljetusten kysyntää, tarjontaa ja toteutumista koskevia tietoja Liikenne- ja viestintävirastolle. Kokeilu koskisi Pohjois-Pohjanmaan, Lapin, Kainuun ja Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueita (vammaispalvelu- ja sosiaalihuoltolain mukaiset kuljetukset) ja näiden alueiden Kela-kuljetuksia (sairausvakuutuslain mukaiset kuljetukset). Liikenne-ja viestintäviraston tehtävä olisi muodostaa tilannekuva ja tietopohja näistä alueen julkisesti tuetuista kuljetuksista ja yhdistää tiedot muuhun virastolla/Fintrafficilla olevaan tietoon, kuten liikenteen sujuvuus- ja olosuhdetietoon sekä reitti- ja aikataulutietoon. Tietopohjan avulla olisi mahdollista paitsi kehittää joukko- ja palveluliikennettä, myös todentaa henkilökuljetusten todellinen säästöpotentiaali tarkastelemalla mahdollisuuksia kuljetusten yhdistelyyn ja niistä saataviin säästöihin. Hanke ei muuttaisi kuljetusten nykyistä järjestämistapaa, -vastuita tai rahoitusta.

Alueellisesti rajatusta kokeilusta säädettäisiin väliaikaisesti voimassa olevalla lailla. Kokeilu katsotaan tarkoituksenmukaiseksi, koska sen avulla voitaisiin saada nykyistä kattavampi käsitys tiettyjen keskeisten henkilökuljetusten todellisista kustannuksista ja todentaa niiden järjestämiseen liittyvä säästöpotentiaali. Kokeilun perusteella voitaisiin jatkossa myös tarkentaa kuljetuksista toimitettavien tietojen määrittelyjä ja toimitustapaa, sekä ylipäänsä saada oppia tiedon toimittamiseen ja hyödyntämiseen liittyvistä käytännön ratkaisuista. Ehdotetulla kokeilualueella tehdään jo nykyisin yhteistyötä hyvinvointialueiden välillä, ja se kattaa sekä maaseutu- että kaupunkimaisia alueita, mikä mahdollistaa kokemusten ja tiedon saamisen erityyppisistä alueista. Lisäksi ehdotetulla alueella Kelan korvaamat matkat ovat pisimmät ja asiakaskohtainen korvaus suurin, jolloin todellisen säästöpotentiaalin laskemisen ennakoidaan olevan mahdollista. Kokeilua seurattaisiin ja sen alustavista tuloksista olisi mahdollista raportoida nykyisen hallituskauden lopussa.

Kokeilusäännökset on suunniteltu lisättäväksi liikenteen palveluista annettuun lakiin, johon kokeilulla on asiallisesti lähin yhteys ottaen huomioon, että laissa säädetään liikenteen palveluista ja esimerkiksi liikkumispalveluita koskevista tiedoista. Tarvittaessa valmistellaan myös muut hankkeen aikana tunnistetut ja kokeilun edellyttämät muutokset sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntöön, minkä johdosta valmistelussa tehdään tiivistä yhteistyötä sosiaali- ja terveysministeriön kanssa. Lain on tarkoitus olla voimassa vuosina 2026-2027.

Sammandrag

Hankkeen taustalla on pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelmaan kirjattu tavoite kehittää julkisesti järjestettyjä liikennepalveluita siten, että palvelujen järjestämiseen suunnatuista resursseista saadaan mahdollisimman suuri lisäarvo.

Utgångspunkter

Hankkeen käynnistämiseen on johtanut pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelmaan kirjattu tavoite kehittää julkisesti järjestettyjä liikennepalveluita siten, että palvelujen järjestämiseen suunnatuista resursseista saadaan mahdollisimman suuri lisäarvo.

Valtio, hyvinvointialueet ja kunnat käyttävät tällä hetkellä yli miljardi euroa vuodessa ihmisten liikkumisen tukemiseen. Liikkumispalveluiden tarve ja sitä myötä niihin liittyvät kustannukset kasvavat kuitenkin kaiken aikaa. Jotta ihmisten liikkuminen voidaan turvata jatkossa, palveluiden järjestämistä on kehitettävä.