Konttiraportointi-HE

Regeringens proposition om containerrapportering och ändring av lagen om farledsavgift

LVM037:00/2024 Lagstiftningsprojekt

Tavoitteena on hyväksyttää ja saattaa voimaan kansainvälisessä merenkulkujärjestössä hyväksytyt SOLAS-yleissopimuksen, MARPOL-yleissopimuksen ja painolastivesiyleissopimuksen muutokset, joista osa kuuluu lainsäädännön alaan ja vaatii eduskunnan hyväksyntää. Lisäksi hankkeessa tehdään EMSW-asetuksesta johtuvat muutokset väylämaksulakiin.

Projektets framskridande

Projektets basuppgifter Pågår

Projektets nummer LVM037:00/2024

Ärendenummer VN/25295/2024

Projektets arrangör kommunikationsministeriet

Uppgiftsklass Regeringens proposition bereds

Mandattid 1.10.2024 – 31.1.2026

Datum för tillsättande

Lagberedning

Regeringsproposition-

Antagen författning-

Kontaktperson
Katja Viertävä, Hallitusneuvos
tel. +358 295 342 612
[email protected]

Mål och resultat

Meriturvallisuuskomitea on hyväksynyt muutokset ihmishengen turvallisuudesta merellä vuonna 1974 tehdyn kansainvälisen yleissopimuksen (SOLAS-yleissopimus) liitteen lukuihin II-2 ja V. SOLAS-yleissopimuksen II-2 lukuun tehtävillä muutoksilla parannetaan yleisesti matkustaja-alusten paloturvallisuutta ja polttoöljyn käytön turvallisuutta. SOLAS-yleissopimuksen V lukuun tehtävillä muutoksilla yksinkertaistetaan konttien katoamista koskevien ilmoitusten käsittelyä sekä määrätään lippuvaltion ilmoitusvelvollisuudesta IMO:lle. IMOn merellisen ympäristön suojelukomitea (MEPC) on hyväksynyt päätöslauselmalla MEPC.384(81) alusten aiheuttaman meren pilaantumisen ehkäisemisestä tehdyn nk. MARPOL-yleissopimuksen I pöytäkirjaan muutokset, joilla tehdään SOLAS-yleissopimuksen liitteen mukainen merelle kadonneita kontteja koskeva ilmoitusmenettely pakolliseksi myös MARPOL-yleissopimuksen nojalla, kun kadonneissa konteissa on pakattuna haitallisia aineita.

Samalla eduskunnan hyväksyttäväksi esitetään painolastivesiyleissopimukseen MEPC-komitean päätöslauselmalla MEPC.383(81) tehdyt muutokset, joilla tarkennetaan sähköisen painolastivesipäiväkirjan käyttöä koskevia sääntöjä.

Lisäksi hankkeessa tehdään EMSW-asetuksesta johtuvat muutokset väylämaksulakiin merenkulun tiedonhallintajärjestelmän käyttöönottamiseksi väylämaksulain mukaisissa toiminnoissa. Samalla tehdään muutokset koskien:
• EORI-numeron velvoitetta toimijoille. EORI (Economic Operators Registration and Identification System) on EU:n laajuinen järjestelmä, johon tuojat, viejät ja muut talouden toimijat rekisteröidään;
• sähköisen tiedoksiannon ja automaattisen päätöksenteon edellyttämiä lisäyksiä väylämaksulakiin.

Voimaansaattamislaki ja merilakiin ehdotetut sopimusmuutoksista johtuvat muutokset on tarkoitettu tulemaan voimaan valtioneuvoston asetuksella säädettävänä ajankohtana samaan aikaan kuin sopimusmuutokset tulevat Suomen osalta voimaan. Tavoitteena on, että sopimusmuutokset tulisivat Suomen osalta voimaan, samoin kuin merilain muutokset, 1.1.2026 samanaikaisesti muutosten kansainvälisen voimaantulon kanssa. Väylämaksulakiin ehdotetut muutokset on tarkoitettu tulemaan voimaan 15.8.2025.

Sammandrag

Tavoitteena on hyväksyttää ja saattaa voimaan kansainvälisessä merenkulkujärjestössä hyväksytyt SOLAS-yleissopimuksen, MARPOL-yleissopimuksen ja painolastivesiyleissopimuksen muutokset, joista osa kuuluu lainsäädännön alaan ja vaatii eduskunnan hyväksyntää. Lisäksi hankkeessa tehdään EMSW-asetuksesta johtuvat muutokset väylämaksulakiin.