Arbetsgruppen för utvärderingssystemet för utbildning

OKM073:00/2024 Projekt

Arbetsgruppen har till uppgift att
• göra upp ett förslag till målsättningar för utvärderingssystemet för utbildning
• göra upp ett förslag till frågor som utvärderingsverksamheten strävar efter att svara på samt till omfattning av den utvärderingsverksamhet som målsättningarna kräver och metoder som används inom den
• göra upp ett förslag till hur den interna arbetsfördelningen för utvärderingssystemet för utbildning anordnas.

Projektets basuppgifter Pågår

Projektets nummer OKM073:00/2024

Ärendenummer VN/26796/2024

Projektets arrangör undervisnings- och kulturministeriet

Mandattid 25.10.2024 – 30.12.2025

Datum för tillsättande 25.10.2024

Förhållande till regeringsprogrammet

Orpo

Luku 5 Ett kunnigt Finland

Alaluku 5.1 Grunderna för lärandet i fokus

Alaluku 5.2 Andra stadiet ger kunskaper och färdigheter som bär vidare

Alaluku 5.3 Hög kompetens och bildning lägger grunden för framtiden

Kontaktperson
Aleksi Kalenius, Neuvotteleva virkamies
tel. +358 295 330 291
fornamn.efternamn@gov.fi

Mål och resultat

Vid granskningen av utvärderingssystemet för utbildning som arbetsgruppen utför granskas de frågor som utvärderingssystemet som helhet strävar efter att svara på och görs upp förslag till metoder som används vid utvärderingen samt arbetsfördelning av utvärderingen mellan olika aktörer.

Sammandrag

Arbetsgruppen har till uppgift att
• göra upp ett förslag till målsättningar för utvärderingssystemet för utbildning
• göra upp ett förslag till frågor som utvärderingsverksamheten strävar efter att svara på samt till omfattning av den utvärderingsverksamhet som målsättningarna kräver och metoder som används inom den
• göra upp ett förslag till hur den interna arbetsfördelningen för utvärderingssystemet för utbildning anordnas.

Utgångspunkter

Utvärderingssystemet för utbildning blev en central utbildningspolitisk fråga när man övergick från det finansierings- och styrningssystem som byggde sig på normstyrning och granskningsverksamhet till ett styrningssystem som baserar sig på decentraliserat beslutsfattande samt resultatrikhet och informationsstyrning. Utvärderingssystemet för utbildning består av självutvärdering av utbildningsanordnare och extern utvärdering. Syftet med utvärderingen har varit att granska tillgång till basservicen och utreda om utbildningens målsättningar uppnås och om utbildningen har anordnats på ett högklassigt och ekonomiskt sätt samt att stödja utveckling av utbildningen och förbättra förutsättningarna för inlärning. Med utvärderingssystemet har tagits fram information för beslutsfattande som gäller utbildning på riksnivå och lokalnivå både för studerande och deras föräldrar.

Utbildningssystemet har reformerats på många olika sätt efter att det nuvarande utvärderingssystemet bildats. Långvarig och kraftig nedgång i inlärningsresultaten, utmaningar som gäller utbildningssystemets resultatrikhet, bland annat vad gäller sysselsättning efter utbildningen samt behov att utveckla utbildningssystemet effektivare med tanke på resurserna så att det uppnår målsättningarna talar för utvärdering och utveckling av utvärderingssystemet som helhet.