Direktiv om fastställande av harmoniserade krav på den inre marknaden vad gäller transparens kring intresserepresentation för tredjeländers räk-ning och om ändring av direktiv (EU) 2019/1937 samt Europaparlamentets och rådets för-ordning om ändring av förordningarna (EU) nr 1024/2012 och (EU) 2018/1724 vad gäller vissa krav som fastställs i direktiv (EU) XXXX/XXXX
OM003:00/2024 Projekt
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats
Ehdotuksen mukaan taloudellista hyötyä vastaan ETA:n ulkopuolisten maiden puolesta intressivaikuttamista harjoittavat yksityishenkilöt ja oikeushenkilöt joutuisivat jatkossa rekisteröitymään julkiseen rekisteriin sekä säilyttämään ja raportoimaan tietoja harjoittamastaan intressivaikuttamistoiminnasta.
Annan etapp
15.2.2024
Statsrådets skrivelse 15.2.2024 U 3/2024 rd
Statsrådets skrivelse 15.2.2024 U 3/2024 rd
15.2.2024 Annan etapp
Ytterligare uppgifter
Projektets framskridande
Statsrådets skrivelse 15.2.2024 U 3/2024 rd
15.2.2024 Annan etapp
Ytterligare uppgifter
Projektets basuppgifter Pågår
Projektets nummer OM003:00/2024
Ärendenummer VN/608/2024
Projektets arrangör justitieministeriet
Mandattid 3.1.2024 –
Datum för tillsättande
Kontaktperson
Sami Demirbas, Erityisasiantuntija
tel. +358 295150233
[email protected]
Sammandrag
Ehdotuksen mukaan taloudellista hyötyä vastaan ETA:n ulkopuolisten maiden puolesta intressivaikuttamista harjoittavat yksityishenkilöt ja oikeushenkilöt joutuisivat jatkossa rekisteröitymään julkiseen rekisteriin sekä säilyttämään ja raportoimaan tietoja harjoittamastaan intressivaikuttamistoiminnasta.
Ytterligare uppgifter
Direktiiviehdotuksella (COM(2023) 637 final) luotaisiin sisämarkkinoille yhdenmukaiset avoimuusvaatimukset kolmansien maiden puolesta toteutettavan intressivaikuttamisen osalta. Ehdotuksen mukaan taloudellista hyötyä vastaan ETA:n ulkopuolisten maiden puolesta intressivaikuttamista harjoittavat yksityishenkilöt ja oikeushenkilöt joutuisivat jatkossa rekisteröitymään julkiseen rekisteriin sekä säilyttämään ja raportoimaan tietoja harjoittamastaan intressivaikuttamistoiminnasta. Intressivaikuttamiseksi katsottaisiin muun muassa yhteydenpito päättäjiin ja virkamiehiin kaikilla hallinnon tasoilla, viestintä-, markkinointi- ja ruohonjuurikampanjointi sekä tutkimuksen ja opetuksen kautta vaikuttaminen. Rekisteröityneet toimijat saisivat EIRN-tunnuksen, joka niiden tulisi esittää pitäessään yhteyttä julkishallinnon toimijoihin.
Direktiiviehdotuksen mukaan jäsenvaltioiden olisi perustettava kolmansien maiden puolesta tehtävän intressivaikuttamisen rekisteröintiin tarkoitetut kansalliset rekisterit, määriteltävät rekistereistä vastaavat viranomaiset ja sanktiot sekä valvottava, että soveltamisalaan kuuluvat toimijat noudattavat ehdotukseen sisältyviä velvoitteita (mm. tietojen säilyttäminen ja rekisteröityminen). Näiden lisäksi jäsenvaltioiden viranomaiset osallistuisivat myös unionin tason neuvoa-antavaan toimielimeen ja toimivaltaisten kansallisten viranomaisten väliseen hallinnolliseen yhteistyöhön. Ehdotus asettaisi sanktioille enimmäismäärän ja rajoittaisi ne ainoastaan hallinnollisiin sanktioihin.
Ehdotuksen mukaan jäsenvaltioiden olisi mahdollista hyödyntää jo olemassa olevia kansallisia avoimuusrekistereitä. Ehdotus ei kuitenkaan koske julkishallinnon toimijoiden yhteydenpidolle asetettuja kattavia läpinäkyvyyden velvoitteita, joita kansallinen avoimuusrekisterilaki sääntelee, eikä direktiivi siis ulottaisi kansallisen avoimuusrekisterin mukaisia raportointivelvoitteita eduskuntaa ja ministeriöitä laajemmaksi. Sen sijaan direktiiviehdotus keskittyisi ensisijaisesti toimijoiden rekisteröintiin ja harjoitettua toimintaa kuvattaisiin vain yleisellä tasolla.
Direktiiviehdotus sisältäisi myös ehdotuksen muuttaa ilmoittajansuojadirektiiviä siten, että siihen luotuja järjestelmiä voitaisiin hyödyntää laiminlyöntitilanteiden ilmoittamiseen ja ilmoittajien suojeluun. Lisäksi komissio on antanut asetusehdotuksen IMI- ja SDG-asetusten muuttamisesta, jolla mahdollistettaisiin sisämarkkinoille kehitettyjen unionin tason yhteistyövälineitä ja digitaalisten palveluväylien hyödyntämisen direktiiviehdotuksen toimeenpanossa (COM(2023) 636 final).
Ogrupperade
Person
Roll, Mandattid
Demirbas, Sami
Erityisasiantuntija
justitieministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
3.1.2024 –
Demirbas, Sami
Erityisasiantuntija
justitieministeriet
Roll: Ansvarig person
3.1.2024 –
Mer om ämnet
Insyn i intresserepresentation för tredjeländers räkning i EU
Tiedot tuottaa ministeriöiden Hankeikkuna - valtioneuvoston sisäinen hankehallinnan palvelu. Toivomme palautetta osoitteeseen info.hankeikkuna(at)gov.fi.
Hankeikkunan avoin rajapinta
api.hankeikkuna.fi