Revidering av hörande vid författningsberedning
OM030:00/2023 Projekt
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats
Handboken för hörande av författningsberedningen ska revideras så att den bättre täcker hela författningsberedningsprocessen och så att den bättre beaktar ministeriernas och lagberedningsenheternas behov och god praxis. Avsikten är att beredningen ska genomföras i samarbete mellan ministerierna i en arbetsgrupp.
Informationsmöte
17.12. – 17.12.2024
Diskussionsmöte den 17 december 2024 kl. 9.00–10.30
Diskussionsmöte den 17 december 2024 kl. 9.00–10.30
17.12.2024 Informationsmöte
För att underlätta besvarandet av begäran om utlåtande ordnas ett diskussionsmöte i Teams-tjänsten tisdagen den 17 december 2024 kl. 9.00–10.30. Anslut till mötet via denna länk:
https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_NzY0Y2EyOTYtNWVlZC00MWMyLWIwM2EtOTVjMWQyMjdlMDkw%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22c39ecab6-fd9d-453a-92e9-1d8f40f2f504%22%2c%22Oid%22%3a%2273d5f360-5128-41dd-9c96-b8f7eca4e79d%22%7d
Projektets framskridande
Työryhmän asettaminen
1.6.2023 Arbetsgrupp
Dokument
-
Asettamispäätös: Työryhmä uudistamaan säädösvalmistelun kuulemisopas PDF
26.5.2023 Justitieministeriet
-
Taustamuistio PDF
26.5.2023 Justitieministeriet
Työryhmän toimikausi (1.6.2023-29.2.2024)
1.6.2023 – 29.2.2024 Arbetsgrupp
Työryhmän työsuunnitelma
6.6.2023 – 29.2.2024 Annan etapp
6/2023 1:a mötet i arbetsgruppen – Diskussion av behov, mål och medel, godkännande av arbetsplan och mötestider för arbetsgruppen 9/2023-2/2024.
6/2023 Samråd med intressenter och forskare i teammötet – Återkoppling på arbetsplanen och inhämtande av kunskapsbasen, exempel på god och dålig samrådspraxis och eventuella andra samrådsrelaterade behov ska beaktas vid utarbetandet av guiden .
6/2023 – 2023-08-18 - Enkät om samrådspraxis för lagstiftare för ministerier, intressenter och forskare. Enkätmall med profilering av respondenterna (bakgrundsgemenskap, roll), exempel på frågor i projektförberedelsen och 6/2023 om god praxis som erhållits från arbetsgruppen och intressenter och motsvarande svarsalternativ (jag stöder, jag stöder med ändringar, jag opponera, jag stöder inte) och för varje alternativ, ett fritt fält av skäl. Dessutom ett fritt fält - svarsalternativ för andra goda metoder och dåliga metoder. Exemplen gäller utarbetande av inhemsk och EU-reglering.
7-8/2023 kvm. rapport om samrådspraxis, forsknings- och samrådsutvecklingsprojekt (OM)
9/2023 arbetsgruppens 2:a möte, vars ämnen är första utkastet till ny samrådsguide (efter mötet kommer utkastet till vägledning att arbetas fram i arbetsytan) samt sammanfattningar av återkopplingen om praxis och kv . praxis.
10/2023, vid behov, arbetsgruppens 3:e möte, där bearbetningen av utkastet till vägledning kommer att fortsätta (kommentering och utveckling av utkastet till vägledning kommer att fortsätta i arbetsytan)
11/2023 hybridseminarium för intressenter och forskare om utkastet till vägledning och möjlighet till skriftliga kommentarer i arbetsrummet och i Webropolundersökningen.
12/2023 det 4:e mötet i arbetsgruppen, med en sammanfattning av intressenternas feedback och ett reviderat utkast till samrådsguide samt förslag till det tekniska genomförandet av opinionsrundan och vägledningen, kommunikationen och organisationen av uppföljningen.
1/2024 till information för arbetsgruppen, intressenter och forskare Utkast till vägledning och utkast till förslag för genomförande av uppföljning och anordnande av en åsiktsrunda (inga kommentarer efterfrågas)
2/2024 reservation för det 5:e mötet i arbetsgruppen för att slutföra rapporten (översättningar, publicering, kommunikationsplan, förberedelse av opinionsrunda)
3-4/2024 yttrandeomgång i Opinionstjänsten
5/2024 uttalande sammanfattning och bedömning av återkopplingen och vidare beredning avseende vägledningsutkastet och andra förslag
Sidosryhmätapaaminen 20.6. klo 10-12
20.6.2023 Informationsmöte
Tapaamisessa keskustellaan hankkeen lähtökohdista. Tilaisuudessa keskustellaan vain kuulemismenettelystä, mukaan lukien kuulemispalautteen ja sitä koskevien arvioiden dokumentointi ja julkaiseminen. Tilaisuudessa ei siten keskustella kuulemisen kohteena olleista sisällöistä. Esimerkkejä hyvin tai huonosti onnistuneista kuulemisprosesseista voi lähettää jo etukäteenkin sähköpostiosoitteeseen: [email protected] ja tiedoksi [email protected].
Dokument
-
Sidosryhmätapaamisen kooste PDF
6.7.2023
Kooste kuulemistilaisuudessa 20.6.2023 esitetyistä havainnoista.
Kysely kuulemiskäytänteistä
30.6.2023 – 20.8.2023 Remissbehandling
Työryhmä selvittää kyselyllä sidosryhmien ja viranomaisten kokemuksia ministeriöiden kuulemiskäytännöistä. Kyselyllä kartoitetaan erityisesti esimerkkejä hyvistä ja puutteellisista kuulemiskäytänteistä säädösvalmisteluprosessin eri vaiheissa. Linkki kyselyyn: https://link.webropolsurveys.com/S/CA1C2132F024659F
Ytterligare uppgifter
Dokument
-
Yhteenveto kuulemiskäytänteitä koskeneesta kyselypalautteesta PDF
17.11.2023
-
30.6.2023
Säädösvalmistelun kuulemiskäytännöt -kysely tekstimuodossa. Kysely sisältää erilliset kysymyssarjat sääntelyä valmistelevan ministeriön edustajille sekä kuultavien sidosryhmien edustajille tai tutkijoille. Molemmat kysymyssarjat näkyvät tässä asiakirjassa.
Sidosryhmätapaaminen 24.11. klo 10-12
24.11.2023 Informationsmöte
Tilaisuudessa keskustellaan erityisesti uuden kuulemisoppaan luonnoksen ensimmäisestä versiosta. Päivitämme sidosryhmiä myös muutoin työryhmän työn etenemisestä. Tilaisuuden materiaali jaetaan tällä sivulla noin viikkoa ennen tilaisuutta.
Aika: pe 24.11. klo 10–12
Paikka: Teams - liity kokoukseen tällä linkillä (kopioi linkki selaimesi osoiteriville): https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_MjMxODlhYzEtMDRlNC00YWQyLThlMDktYjczMDQxYWEyMmE0%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22c39ecab6-fd9d-453a-92e9-1d8f40f2f504%22%2c%22Oid%22%3a%2273d5f360-5128-41dd-9c96-b8f7eca4e79d%22%7d
Dokument
-
Sidosryhmätapaamisen 24.11.2023 kooste PDF
18.1.2024
Kooste sidosryhmätapaamisessa suullisesti ja sen jälkeen kirjallisesti esitetyistä huomioista opasluonnokseen liittyen.
-
Opasluonnos sidosryhmäkuulemista varten PDF
17.11.2023
Kompletterande uppdrag
15.5.2024 Riktlinje
Arbetsgruppen bedömer under vilka förutsättningar den tekniska utvecklingen och effektivare kommunikationsmöjligheter, andra förändringar i omvärlden och utvecklandet av lagberedningsprocessen skulle göra det möjligt att förkorta remisstiden för det nuvarande remissförfarandet om författningsförslag enligt statsrådets principbeslut och handboken för hörande med beaktande också av skillnaderna i lagberedningsprojektens karaktär och särdrag (såsom valåret).
Dokument
-
15.5.2024
-
Bakgrundspromemoria om kompletterande uppdraget PDF
15.5.2024
Enkät om det kompletterande uppdraget
22.5.2024 – 28.5.2024 Remissbehandling
Genom enkäten kartläggs intressentgruppernas uppgifter och synpunkter på en eventuell förkortning av remisstiden för remissförfarandet om författningsförslag och dess konsekvenser samt på olika sätt att underlätta lämnandet av utlåtanden. Besvara enkäten: https://link.webropolsurveys.com/S/70D5E18B5D2BDE13
Ytterligare uppgifter
Dokument
-
Enkäten om det kompletterande uppdraget som PDF PDF
22.5.2024
Möte med intressegrupper fre 24.5. kl. 10.00–11.30
24.5.2024 Informationsmöte
För att underlätta besvarandet av enkäten om arbetsgruppens kompletterande uppdrag ordnas ett presentations- och diskussionsmöte i Teams-tjänsten fredagen 24.5 kl. 10.00–11.30. Anslut till Teams-mötet via denna länk: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_MjI4NTcwYTktZWY3Yy00MWVlLTgxMGQtZTQ5ZjdjNmI5N2Y0%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22c39ecab6-fd9d-453a-92e9–1d8f40f2f504%22%2c%22Oid%22%3a%2273d5f360–5128–41dd-9c96-b8f7eca4e79d%22%7d
Ytterligare uppgifter
Sammandrag och diskussionsmöte om enkätresponsen 10.6 kl. 13–14
10.6.2024 Informationsmöte
Arbetsgruppen ordnar ett diskussionsmöte i Teams-tjänsten mån. 10.6 kl. 13.00–14.00 om den enkätrespons som samlats in av intressentgrupper och beredare i slutet av maj. Vid evenemanget kan man kommentera observationerna i enkätresponsen och arbetsgruppens kompletterande uppdrag. Bakgrundsmaterialet till diskussionsmötet publiceras sannolikt 6.6 på denna sida. Anslut till mötet via denna länk: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_ZDBkZTk2YzItNDEyMy00NGJmLWJkYjItNzlkY2IxYjQ2ZWM0%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22c39ecab6-fd9d-453a-92e9–1d8f40f2f504%22%2c%22Oid%22%3a%2273d5f360–5128–41dd-9c96-b8f7eca4e79d%22%7d
Ytterligare uppgifter
Dokument
Kompletterande uppdrag
4.10.2024 – 31.10.2024 Riktlinje
Arbetsgruppen konkretiserar de praktiska situationer och förutsättningar under vilka det är möjligt att avvika från remisstiderna (till exempel genom att utnyttja rekommendationerna i utkastet till handledning). Dessutom kan arbetsgruppen fortfarande bedöma och föreslå utväg för att på annat sätt påskynda beredningen av författningsförslagen särskilt under valåret.
Dokument
-
4.10.2024
Arbetsgruppens utkast till anvisning och bedömningspromemoria
27.11.2024 Annan etapp
Alla principer och rekommendationer i utkastet har översatts till svenska i begäran om utlåtande.
Dokument
-
Lainvalmistelun kuulemisopas Luonnos 26.11.2024 PDF
27.11.2024 Justitieministeriet
-
Bilagor på svenska till anvisningen för hörande angående användningen av svenska och Åland PDF
27.11.2024 Justitieministeriet
-
Arviomuistio HE-luonnosten lausuntoajan ohjeistuksesta PDF
27.11.2024 Justitieministeriet
-
Sammandrag av bedömningspromemorian på svenska PDF
27.11.2024 Justitieministeriet
Begäran om utlåtande om arbetsgruppens utkast till anvisning och bedömningspromemoria
27.11.2024 – 15.1.2025 Remissbehandling
Lausuntoja voi olla sekä lausuntopalvelu.fi:ssä että hankkeen asiakirjoissa.
Diskussionsmöte den 17 december 2024 kl. 9.00–10.30
17.12.2024 Informationsmöte
För att underlätta besvarandet av begäran om utlåtande ordnas ett diskussionsmöte i Teams-tjänsten tisdagen den 17 december 2024 kl. 9.00–10.30. Anslut till mötet via denna länk:
https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_NzY0Y2EyOTYtNWVlZC00MWMyLWIwM2EtOTVjMWQyMjdlMDkw%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22c39ecab6-fd9d-453a-92e9-1d8f40f2f504%22%2c%22Oid%22%3a%2273d5f360-5128-41dd-9c96-b8f7eca4e79d%22%7d
Projektets basuppgifter Pågår
Projektets nummer OM030:00/2023
Ärendenummer VN/12575/2023
Projektets arrangör justitieministeriet
Mandattid 1.6.2023 –
Datum för tillsättande
Mål och resultat
Målet är att förbättra informationsunderlaget för lagberedningen, kartläggningen av alternativ och kvaliteten på konsekvensbedömningen samt att förbättra öppenheten, delaktigheten och förtroendet för lagberedningen genom att utnyttja hörandet.
Målen främjas genom att de förfaranden som används vid hörandet utvecklas och förenhetligas inom statsrådet i enlighet med god praxis i likadana situationer i alla skeden av processerna för den inhemska författningsberedningen och EU-författningsberedningen. Det utarbetas ett förslag till handbok för handboken för hörande samt förslag till genomförande av handboken och uppföljning av genomförandet.
Målet är en ny anvisning som också omfattar ärenden som omfattas av statsrådets nuvarande principbeslut. Den nya guiden täcker utvärderingen av behovet av samråd och fördelarna med samråd, planering och genomförande av samråd (inklusive kommunikation) och dokumentation, utvärdering och kommunikation av samrådsåterkoppling i alla skeden av regelförberedelseprocessen. Guiden innehåller exempel på god praxis som lämpar sig för olika projekt och olika faser, eftersom samma praxis inte lämpar sig för alla projekt och deras faser.
Guiden innehåller verktyg för förberedelser, grundläggande förberedelser, fortsatta förberedelser, parlamentariska utskottsutfrågningar, genomförande, uppföljning och efterutvärdering, för att utvärdera behovet av samråd och nyttan av samrådet, samt planera och genomföra samrådet (t.ex. checklistor) och exempel).
När det gäller yttrandeomgången om lagförslaget kommer de nuvarande tvingande principerna att bibehållas och skälen för att avvika från principerna och korrigerande åtgärder kommer att klargöras (t.ex. förhandsbesked om ett kort samråd och en presentation/diskussionssession före slutet av samrådstid).
Guiden underlättar användningen av Opinionstjänsten (författare och svarande till yttrandeförfrågan) och understryker vikten av att använda tjänsten. Genom att utveckla en opinionstjänst kan utfrågningar göras enklare, snabbare och effektivare. Detta kräver att man tar reda på och löser yttrandetjänstens begränsningar, samt exempel på god praxis vid användningen av opinionstjänsten, vid genomförandet av yttrandeförfrågan och vid utarbetandet av yttrandesammanfattningen i lagstiftningens olika stadier. förberedelseprocess.
Sammandrag
Handboken för hörande av författningsberedningen ska revideras så att den bättre täcker hela författningsberedningsprocessen och så att den bättre beaktar ministeriernas och lagberedningsenheternas behov och god praxis. Avsikten är att beredningen ska genomföras i samarbete mellan ministerierna i en arbetsgrupp.
Utgångspunkter
Den nuvarande Hörselhandboken består av statsrådets principbeslut av den 4 februari 2016 om anvisningar för hörande vid lagberedning (del 1) och beredningen av dess innehåll vid justitieministeriet av detaljerade rekommendationer om förfaringssätt, verktyg och exempel på god praxis vid hörandet (del 2–5).
I den nuvarande tjänsten Hörselhandboken ges mer detaljerade och förpliktande anvisningar endast om ordnandet av en remissbehandling av det lagstiftningsförslag som blir resultatet av den grundläggande beredningen. Det finns inga praktiska, nära anvisningar som tillgodoser lagberedningens och ledningens behov i fråga om bedömning av behovet av hörande och metoder för genomförande i andra skeden av lagberedningsprocessen (förberedning, grundberedning, riksdagsbehandling, uppföljning). Handboken för hörande och dess exempel baserar sig på praxis som var 7–10 år gamla och på de instrument som då var i bruk, diariekrav och krav på offentliggörande osv. (t.ex. Projektportalen har ersatt HARE).
Projektets fasning
• 4-5/2023 OM/Utveckling av lagstiftningsberedningen startar datainsamling om ministeriernas goda praxis och utarbetar en bakgrundspromemoria för att inrätta en arbetsgrupp
• 5/2023 tillsätter OM en arbetsgrupp
• 6/2023-2/2024 grupparbete och förslag
• 5-6/2024 kompletterande uppdrag och grupparbete
• Sommaren/hösten 2024 remissförfarande, färdigbearbetning och godkännande
I projektets olika skeden hörs och i övrigt deltar ett stort antal intressentgrupper och forskare.
-
Sidosryhmätapaamisen kooste PDF
6.7.2023
Kooste kuulemistilaisuudessa 20.6.2023 esitetyistä havainnoista.
Sidosryhmätapaaminen 20.6. klo 10-12
20.6.2023 Informationsmöte
Tapaamisessa keskustellaan hankkeen lähtökohdista. Tilaisuudessa keskustellaan vain kuulemismenettelystä, mukaan lukien kuulemispalautteen ja sitä koskevien arvioiden dokumentointi ja julkaiseminen. Tilaisuudessa ei siten keskustella kuulemisen kohteena olleista sisällöistä. Esimerkkejä hyvin tai huonosti onnistuneista kuulemisprosesseista voi lähettää jo etukäteenkin sähköpostiosoitteeseen: [email protected] ja tiedoksi [email protected].
Dokument
-
Yhteenveto kuulemiskäytänteitä koskeneesta kyselypalautteesta PDF
17.11.2023
-
30.6.2023
Säädösvalmistelun kuulemiskäytännöt -kysely tekstimuodossa. Kysely sisältää erilliset kysymyssarjat sääntelyä valmistelevan ministeriön edustajille sekä kuultavien sidosryhmien edustajille tai tutkijoille. Molemmat kysymyssarjat näkyvät tässä asiakirjassa.
Kysely kuulemiskäytänteistä
30.6.2023 – 20.8.2023 Remissbehandling
Työryhmä selvittää kyselyllä sidosryhmien ja viranomaisten kokemuksia ministeriöiden kuulemiskäytännöistä. Kyselyllä kartoitetaan erityisesti esimerkkejä hyvistä ja puutteellisista kuulemiskäytänteistä säädösvalmisteluprosessin eri vaiheissa. Linkki kyselyyn: https://link.webropolsurveys.com/S/CA1C2132F024659F
Ytterligare uppgifter
Dokument
-
Sidosryhmätapaamisen 24.11.2023 kooste PDF
18.1.2024
Kooste sidosryhmätapaamisessa suullisesti ja sen jälkeen kirjallisesti esitetyistä huomioista opasluonnokseen liittyen.
-
Opasluonnos sidosryhmäkuulemista varten PDF
17.11.2023
Sidosryhmätapaaminen 24.11. klo 10-12
24.11.2023 Informationsmöte
Tilaisuudessa keskustellaan erityisesti uuden kuulemisoppaan luonnoksen ensimmäisestä versiosta. Päivitämme sidosryhmiä myös muutoin työryhmän työn etenemisestä. Tilaisuuden materiaali jaetaan tällä sivulla noin viikkoa ennen tilaisuutta.
Aika: pe 24.11. klo 10–12
Paikka: Teams - liity kokoukseen tällä linkillä (kopioi linkki selaimesi osoiteriville): https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_MjMxODlhYzEtMDRlNC00YWQyLThlMDktYjczMDQxYWEyMmE0%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22c39ecab6-fd9d-453a-92e9-1d8f40f2f504%22%2c%22Oid%22%3a%2273d5f360-5128-41dd-9c96-b8f7eca4e79d%22%7d
Dokument
-
Enkäten om det kompletterande uppdraget som PDF PDF
22.5.2024
Enkät om det kompletterande uppdraget
22.5.2024 – 28.5.2024 Remissbehandling
Genom enkäten kartläggs intressentgruppernas uppgifter och synpunkter på en eventuell förkortning av remisstiden för remissförfarandet om författningsförslag och dess konsekvenser samt på olika sätt att underlätta lämnandet av utlåtanden. Besvara enkäten: https://link.webropolsurveys.com/S/70D5E18B5D2BDE13
Ytterligare uppgifter
Dokument
Möte med intressegrupper fre 24.5. kl. 10.00–11.30
24.5.2024 Informationsmöte
För att underlätta besvarandet av enkäten om arbetsgruppens kompletterande uppdrag ordnas ett presentations- och diskussionsmöte i Teams-tjänsten fredagen 24.5 kl. 10.00–11.30. Anslut till Teams-mötet via denna länk: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_MjI4NTcwYTktZWY3Yy00MWVlLTgxMGQtZTQ5ZjdjNmI5N2Y0%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22c39ecab6-fd9d-453a-92e9–1d8f40f2f504%22%2c%22Oid%22%3a%2273d5f360–5128–41dd-9c96-b8f7eca4e79d%22%7d
Ytterligare uppgifter
Sammandrag och diskussionsmöte om enkätresponsen 10.6 kl. 13–14
10.6.2024 Informationsmöte
Arbetsgruppen ordnar ett diskussionsmöte i Teams-tjänsten mån. 10.6 kl. 13.00–14.00 om den enkätrespons som samlats in av intressentgrupper och beredare i slutet av maj. Vid evenemanget kan man kommentera observationerna i enkätresponsen och arbetsgruppens kompletterande uppdrag. Bakgrundsmaterialet till diskussionsmötet publiceras sannolikt 6.6 på denna sida. Anslut till mötet via denna länk: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_ZDBkZTk2YzItNDEyMy00NGJmLWJkYjItNzlkY2IxYjQ2ZWM0%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22c39ecab6-fd9d-453a-92e9–1d8f40f2f504%22%2c%22Oid%22%3a%2273d5f360–5128–41dd-9c96-b8f7eca4e79d%22%7d
Ytterligare uppgifter
Dokument
Begäran om utlåtande om arbetsgruppens utkast till anvisning och bedömningspromemoria
27.11.2024 – 15.1.2025 Remissbehandling
Lausuntoja voi olla sekä lausuntopalvelu.fi:ssä että hankkeen asiakirjoissa.
Diskussionsmöte den 17 december 2024 kl. 9.00–10.30
17.12.2024 Informationsmöte
För att underlätta besvarandet av begäran om utlåtande ordnas ett diskussionsmöte i Teams-tjänsten tisdagen den 17 december 2024 kl. 9.00–10.30. Anslut till mötet via denna länk:
https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_NzY0Y2EyOTYtNWVlZC00MWMyLWIwM2EtOTVjMWQyMjdlMDkw%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22c39ecab6-fd9d-453a-92e9-1d8f40f2f504%22%2c%22Oid%22%3a%2273d5f360-5128-41dd-9c96-b8f7eca4e79d%22%7d
Sidosryhmätapaaminen 20.6. klo 10-12
20.6.2023 Informationsmöte
Tapaamisessa keskustellaan hankkeen lähtökohdista. Tilaisuudessa keskustellaan vain kuulemismenettelystä, mukaan lukien kuulemispalautteen ja sitä koskevien arvioiden dokumentointi ja julkaiseminen. Tilaisuudessa ei siten keskustella kuulemisen kohteena olleista sisällöistä. Esimerkkejä hyvin tai huonosti onnistuneista kuulemisprosesseista voi lähettää jo etukäteenkin sähköpostiosoitteeseen: [email protected] ja tiedoksi [email protected].
Dokument
-
Sidosryhmätapaamisen kooste PDF
6.7.2023
Kooste kuulemistilaisuudessa 20.6.2023 esitetyistä havainnoista.
Kysely kuulemiskäytänteistä
30.6.2023 – 20.8.2023 Remissbehandling
Työryhmä selvittää kyselyllä sidosryhmien ja viranomaisten kokemuksia ministeriöiden kuulemiskäytännöistä. Kyselyllä kartoitetaan erityisesti esimerkkejä hyvistä ja puutteellisista kuulemiskäytänteistä säädösvalmisteluprosessin eri vaiheissa. Linkki kyselyyn: https://link.webropolsurveys.com/S/CA1C2132F024659F
Ytterligare uppgifter
Dokument
-
Yhteenveto kuulemiskäytänteitä koskeneesta kyselypalautteesta PDF
17.11.2023
-
30.6.2023
Säädösvalmistelun kuulemiskäytännöt -kysely tekstimuodossa. Kysely sisältää erilliset kysymyssarjat sääntelyä valmistelevan ministeriön edustajille sekä kuultavien sidosryhmien edustajille tai tutkijoille. Molemmat kysymyssarjat näkyvät tässä asiakirjassa.
Sidosryhmätapaaminen 24.11. klo 10-12
24.11.2023 Informationsmöte
Tilaisuudessa keskustellaan erityisesti uuden kuulemisoppaan luonnoksen ensimmäisestä versiosta. Päivitämme sidosryhmiä myös muutoin työryhmän työn etenemisestä. Tilaisuuden materiaali jaetaan tällä sivulla noin viikkoa ennen tilaisuutta.
Aika: pe 24.11. klo 10–12
Paikka: Teams - liity kokoukseen tällä linkillä (kopioi linkki selaimesi osoiteriville): https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_MjMxODlhYzEtMDRlNC00YWQyLThlMDktYjczMDQxYWEyMmE0%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22c39ecab6-fd9d-453a-92e9-1d8f40f2f504%22%2c%22Oid%22%3a%2273d5f360-5128-41dd-9c96-b8f7eca4e79d%22%7d
Dokument
-
Sidosryhmätapaamisen 24.11.2023 kooste PDF
18.1.2024
Kooste sidosryhmätapaamisessa suullisesti ja sen jälkeen kirjallisesti esitetyistä huomioista opasluonnokseen liittyen.
-
Opasluonnos sidosryhmäkuulemista varten PDF
17.11.2023
Enkät om det kompletterande uppdraget
22.5.2024 – 28.5.2024 Remissbehandling
Genom enkäten kartläggs intressentgruppernas uppgifter och synpunkter på en eventuell förkortning av remisstiden för remissförfarandet om författningsförslag och dess konsekvenser samt på olika sätt att underlätta lämnandet av utlåtanden. Besvara enkäten: https://link.webropolsurveys.com/S/70D5E18B5D2BDE13
Ytterligare uppgifter
Dokument
-
Enkäten om det kompletterande uppdraget som PDF PDF
22.5.2024
Möte med intressegrupper fre 24.5. kl. 10.00–11.30
24.5.2024 Informationsmöte
För att underlätta besvarandet av enkäten om arbetsgruppens kompletterande uppdrag ordnas ett presentations- och diskussionsmöte i Teams-tjänsten fredagen 24.5 kl. 10.00–11.30. Anslut till Teams-mötet via denna länk: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_MjI4NTcwYTktZWY3Yy00MWVlLTgxMGQtZTQ5ZjdjNmI5N2Y0%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22c39ecab6-fd9d-453a-92e9–1d8f40f2f504%22%2c%22Oid%22%3a%2273d5f360–5128–41dd-9c96-b8f7eca4e79d%22%7d
Ytterligare uppgifter
Sammandrag och diskussionsmöte om enkätresponsen 10.6 kl. 13–14
10.6.2024 Informationsmöte
Arbetsgruppen ordnar ett diskussionsmöte i Teams-tjänsten mån. 10.6 kl. 13.00–14.00 om den enkätrespons som samlats in av intressentgrupper och beredare i slutet av maj. Vid evenemanget kan man kommentera observationerna i enkätresponsen och arbetsgruppens kompletterande uppdrag. Bakgrundsmaterialet till diskussionsmötet publiceras sannolikt 6.6 på denna sida. Anslut till mötet via denna länk: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_ZDBkZTk2YzItNDEyMy00NGJmLWJkYjItNzlkY2IxYjQ2ZWM0%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22c39ecab6-fd9d-453a-92e9–1d8f40f2f504%22%2c%22Oid%22%3a%2273d5f360–5128–41dd-9c96-b8f7eca4e79d%22%7d
Ytterligare uppgifter
Dokument
Begäran om utlåtande om arbetsgruppens utkast till anvisning och bedömningspromemoria
27.11.2024 – 15.1.2025 Remissbehandling
Lausuntoja voi olla sekä lausuntopalvelu.fi:ssä että hankkeen asiakirjoissa.
Diskussionsmöte den 17 december 2024 kl. 9.00–10.30
17.12.2024 Informationsmöte
För att underlätta besvarandet av begäran om utlåtande ordnas ett diskussionsmöte i Teams-tjänsten tisdagen den 17 december 2024 kl. 9.00–10.30. Anslut till mötet via denna länk:
https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_NzY0Y2EyOTYtNWVlZC00MWMyLWIwM2EtOTVjMWQyMjdlMDkw%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22c39ecab6-fd9d-453a-92e9-1d8f40f2f504%22%2c%22Oid%22%3a%2273d5f360-5128-41dd-9c96-b8f7eca4e79d%22%7d
Hankkeen asettaminen
-
Asettamispäätös: Työryhmä uudistamaan säädösvalmistelun kuulemisopas PDF
26.5.2023 Justitieministeriet
-
Taustamuistio PDF
26.5.2023 Justitieministeriet
Lausuntomenettely
-
20241127_Lausuntopyyntö uudistettavasta lainvalmistelun kuulemisoppaasta PDF
27.11.2024 Justitieministeriet
-
20241127_Begäran om utlåtande om revideringen av anvisningen för hörande vid lagberedning PDF
27.11.2024 Justitieministeriet
-
Lainvalmistelun kuulemisopas Luonnos 26.11.2024 PDF
27.11.2024 Justitieministeriet
-
Bilagor på svenska till anvisningen för hörande angående användningen av svenska och Åland PDF
27.11.2024 Justitieministeriet
-
Arviomuistio HE-luonnosten lausuntoajan ohjeistuksesta PDF
27.11.2024 Justitieministeriet
-
Sammandrag av bedömningspromemorian på svenska PDF
27.11.2024 Justitieministeriet
Övriga dokument och promemorior
-
4.10.2024
-
Sammanfattning av enkätrespons - kompletterande uppdrag PDF
6.6.2024
-
Enkäten om det kompletterande uppdraget som PDF PDF
22.5.2024
-
15.5.2024
-
Bakgrundspromemoria om kompletterande uppdraget PDF
15.5.2024
-
Sidosryhmätapaamisen 24.11.2023 kooste PDF
18.1.2024
Kooste sidosryhmätapaamisessa suullisesti ja sen jälkeen kirjallisesti esitetyistä huomioista opasluonnokseen liittyen.
-
Yhteenveto kuulemiskäytänteitä koskeneesta kyselypalautteesta PDF
17.11.2023
-
Opasluonnos sidosryhmäkuulemista varten PDF
17.11.2023
-
Sidosryhmätapaamisen kooste PDF
6.7.2023
Kooste kuulemistilaisuudessa 20.6.2023 esitetyistä havainnoista.
-
30.6.2023
Säädösvalmistelun kuulemiskäytännöt -kysely tekstimuodossa. Kysely sisältää erilliset kysymyssarjat sääntelyä valmistelevan ministeriön edustajille sekä kuultavien sidosryhmien edustajille tai tutkijoille. Molemmat kysymyssarjat näkyvät tässä asiakirjassa.
Arbetsgrupp
Person
Roll, Mandattid
Jauhiainen, Jyrki
Lainsäädäntöneuvos
justitieministeriet
Roll: Ordförande
1.6.2023 – 31.10.2024
Lihr, Tuomas
Erityisasiantuntija
justitieministeriet
Roll: Sekreterare
1.6.2023 – 31.10.2024
Collin, Annika
Johtava asiantuntija
statsrådets kansli
Roll: Sakkunnig
1.6.2023 – 31.10.2024
Demirbas, Sami
Erityisasiantuntija
justitieministeriet
Roll: Medlem
1.6.2023 – 31.10.2024
Kaila, Heidi
Lainsäädäntöneuvos
statsrådets kansli
Roll: Medlem
1.6.2023 – 31.10.2024
Laitinen, Anu
Neuvotteleva virkamies
arbets- och näringsministeriet
Roll: Medlem
1.6.2023 – 31.10.2024
Lamminmäki, Riikka
Viestintäpäällikkö
miljöministeriet
Roll: Medlem
1.6.2023 – 31.10.2024
Laurila, Hanna
Hallitusneuvos
kommunikationsministeriet
Roll: Medlem
1.6.2023 – 31.10.2024
Narikka, Jouko
Budjettineuvos
finansministeriet
Roll: Medlem
1.6.2023 – 31.10.2024
Nieminen, Timo-Ville
Lainsäädäntöneuvos
jord- och skogsbruksministeriet
Roll: Medlem
1.6.2023 – 31.10.2024
Nurmi, Eerikki
Lainsäädäntöneuvos
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Medlem
1.6.2023 – 31.10.2024
Puumalainen, Julia
Asiantuntija
inrikesministeriet
Roll: Medlem
1.6.2023 – 31.10.2024
Äyräs-Blumberg, Outi
Neuvotteleva virkamies
social- och hälsovårdsministeriet
Roll: Medlem
1.6.2023 – 31.10.2024
Ogrupperade
Person
Roll, Mandattid
Jauhiainen, Jyrki
Lainsäädäntöneuvos
justitieministeriet
Roll: Ansvarig person
24.4.2023 – 31.10.2024
Jauhiainen, Jyrki
Lainsäädäntöneuvos
justitieministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
24.4.2023 – 31.10.2024
Lihr, Tuomas
Erityisasiantuntija
justitieministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
1.6.2023 – 30.6.2024
Mer om ämnet
Anvisning för hörande vid lagberedning på remiss
Tiedot tuottaa ministeriöiden Hankeikkuna - valtioneuvoston sisäinen hankehallinnan palvelu. Toivomme palautetta osoitteeseen info.hankeikkuna(at)gov.fi.
Hankeikkunan avoin rajapinta
api.hankeikkuna.fi