VR-yhtymä Oyj:n ja Ratahallintokeskuksen kiinteistövarallisuutta selvittävä työryhmä

VNK015:00/2008 Projekt

Työryhmän tehtävänä on

- koota kokonaisselvitys VR:n omistamasta sekä RHK:n hallinnoitavana olevasta kiinteistövarallisuudesta;

- arvioida kiinteistöjen merkitys VR:n ydinliiketoimintojen, RHK:n perustehtävien sekä raideliikenteen kilpailulle avaamisen asettamien vaatimusten kannalta;

- tehdä ehdotus suunnitelmaksi, jolla VR:n kiinteistövarallisuudesta siirretään valtiovarainministeriön osoittamille toimijoille sellaiset kiinteistöt, jotka ovat valtion kiinteistöstrategian kannalta tarpeellisia ja jotka eivät ole VR:n ydinliiketoimintojen kannalta välttämättömiä. Suunnitelman tulee sisältää myös arvio siitä, millä tavoin eri vaihtoehdot ovat toteutettavissa sekä minkälaisia vaikutuksia niillä olisi VR:n taseeseen ja omavaraisuusasteeseen;

- tehdä ehdotus suunnitelmaksi, jolla VR:n kiinteistövarallisuudesta siirretään RHK:lle tai muille valtion osoittamille toimijoille sellaiset kiinteistöt, jotka ovat raideliikenteen kilpailulle avaamisen kannalta merkityksellisiä ja joiden ...

Projektets basuppgifter Avslutat

Projektets nummer VNK015:00/2008

Ärendenummer

Projektets arrangör statsrådets kansli

Mandattid 1.10.2008 – 31.10.2009

Datum för tillsättande 30.9.2008

Projektets framskridande

Utgångspunkter

VR-yhtymä Oyj:lle (jäljempänä ”VR”) on yhtiöittämisen yhteydessä muodostunut merkittävä kiinteistövarallisuus, joka ei kaikilta osin ole yhtiön liiketoiminnalle välttämätön. Kun Suomessa valmistaudutaan raideliikenteen avautumiseen kilpailulle ja kun samanaikaisesti valtion kiinteistöstrategiaa täsmennetään ja kehitetään, on perusteltua arvioida kiinteistöomaisuuden sijoittuminen uudelleen siten, että huomioon otetaan asiaan liittyvät erilaiset valtion ja valtio-omisteisten toimijoiden intressit.

Yleisenä tavoitteena tulee olla, että valtiolla on yhtenäinen kiinteistöstrategia, jota toteuttavat vastuuministeriönä valtiovarainministeriö sekä sen ohjauksessa olevat toimijat. Valtion kiinteistöstrategian kannalta toissijaisia kiinteistöjä voidaan kehittää erilaisten toiminnallisten ja kaupallisten intressien pohjalta. Rautateihin liittyvänä toiminnallisena intressinä on erityisesti otettava huomioon se, että raideliikenteen avautuessa kilpailulle on sen keskeisen infra-struktuurin oltava kaikkien alalla toimivien ja sille tulevien yritysten käytössä kilpailuneutraliteettia varmistavin ehdoin. Myös kiinteistöjen omistusta ja hallinnointia koskevien ratkaisujen tulee edistää tätä tavoitetta.

Kysymys ei ole yksinomaan VR:n kiinteistövarallisuudesta, sillä myös Ratahallintokeskus (”RHK”) hallinnoi eri puolilla maata kiinteistöjä, joita tulisi arvioida saman kokonaisuuden osana ja samoin periaattein. VR:n kiinteistövarallisuutta ei voida arvioida erillisenä tällaisesta muusta rautateihin välittömästi liittyvästä kiinteistöomaisuudesta. Valtion kiinteistöstrategiaa sekä rautateihin liittyvien kiinteistöjen johdonmukaisia käyttö- ja kehittämisperiaatteita silmällä pitäen on sen vuoksi tarpeellista koota selvitys myös RHK:n hallinnoitavana olevasta kiinteistövarallisuudesta sekä arvioida, miltä osin siihen sisältyy valtion kiinteistöstrategian kannalta tarpeellisia ja RHK:n tehtävien kannalta toissijaisia kiinteistöjä.


Lagberedning och utveckling i statsrådet

Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.

Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats valtioneuvosto.fi/sv/projekt