Livshändelsebaserad digitalisering producerar mer heltäckande offentliga tjänster
Finansministeriet kartlade genom en öppen enkät förslag på vilka tjänsters digitalisering och automatisering borde främjas under de kommande åren. Den fortsatta beredningen av de mest framgångsrika förslagen främjas i början av 2025.
Målet med livshändelsebaserad digitalisering är att producera offentliga tjänster på ett mer heltäckande sätt utifrån människors och företags olika behov och situationer. Finansministeriets program för främjande av livshändelsebaserad digitalisering genomförde under hösten en öppen enkät för att söka förslag till utvecklingsbehov i synnerhet i anslutning till affärshändelser.
Med affärshändelse avses en förändringssituation som förutsätter att ett företag eller en annan organisation uträttar ärenden hos flera myndigheter eller andra aktörer med hjälp av olika tjänster. Affärshändelser kan vara förändringar som hänför sig till företagets livscykel, såsom grundande av företag eller ägarbyte. Affärshändelserna kan också vara återkommande med jämna mellanrum, till exempel processer som hänför sig till ekonomiförvaltning eller tillstånd för verksamheten.
Syftet med den kartläggningsenkät som nu genomfördes var att samla in förslag om sådana affärshändelser vars digitalisering och automatisering kunde främjas under de kommande åren. Förslag samlades in genom en elektronisk enkät under perioden 23 september–18 oktober 2024. Enkäten fick sammanlagt 29 förslag från 20 olika organisationer eller privatpersoner om affärshändelser som kunde digitaliseras.
Inledande av företagsverksamhet ska granskas noggrannare
De förslag som togs emot i kartläggningsenkäten gällde i stor utsträckning olika affärshändelser. Alla inkomna förslag finns i en samlingspromemoria. Vid bedömningen av förslagen jämfördes den potentiella produktiviteten, genomslagningen och förändringarna i verksamhetssätten samt förslagens allmänna genomförbarhet och beredskapsgrad. De förslag som gällde smidigare försäljning av dödsboets fastigheter eller lägenheter, utbetalning av förmåner och ersättningar från arbetsgivaren, grundande av ett livsmedelsföretag samt administrering av bostadsaktiebolags aktiegruppskoder fick bäst betyg.
Programmet stöder den fortsatta beredningen av de förslag som haft framgång i utvärderingen. Det första steget i början av 2025 är att inleda en process för utformning av servicen i anslutning till inledande av företagsverksamhet. Processen inleds vid årsskiftet med en avgränsning av den helhet som granskas och en uppgiftsdefinition. Därefter följer en noggrannare beskrivning av utmaningarna i nuläget och därmed fastställandet och valideringen av lösningarna. Hela processen för utformning av servicen genomförs under våren 2025.
Andra framgångsrika förslag preciseras till en början i mindre skala genom diskussioner mellan programmet för främjande och de instanser som lämnat in förslagen.
Mer information:
Nico Käräjäoja, projektchef, tfn 0295 530516, nico.karajaoja(at)gov.fi