Social- och hälsovårdsministeriet styr välfärdsområdena i fastställandet av underhållsbidragen
Social- och hälsovårdsministeriet har skickat ett styrningsbrev till välfärdsområdena med anvisningar om hur underhållsbidraget ska fastställas när villkoren för att söka underhållsstöd på grund av bristande försörjningsförmåga. Syftet med anvisningen är att fästa uppmärksamhet vid att underhållsbidraget är den primära stödformen vid tryggandet av barnets försörjning.
Barnet har enligt lag rätt till tillräckligt underhåll. Det är i första hand föräldern som efter sin förmåga ansvarar för sitt barns försörjning. Om en underhållsskyldig förälder inte kan betala underhållsbidrag, kan FPA bevilja underhållsstöd. För att få underhållsstöd krävs det ett fastställt avtal eller en domstols beslut om underhållet.
Beloppet av underhållsbidraget baserar sig på barnets behov och på föräldrarnas försörjningsförmåga. Föräldrarnas försörjningsförmåga kan variera, och därför kan beloppet på underhållsbidraget behöva ändras så att det motsvarar förälderns verkliga försörjningsförmåga. De underhållsbidrag vars nivå inte motsvarar verkligheten orsakar sålunda ogrundade kostnader för underhållsstöd och ökar den administrativa arbetsbördan och de administrativa kostnaderna.
När underhållsbidraget ska fastställas är det viktigt att utreda föräldrarnas försörjningsförmåga och beakta avtalets giltighetstid
Enligt social- och hälsovårdsministeriets anvisning ska föräldrarnas försörjningsförmåga alltid utredas grundligt innan underhållsbidraget på grund av den underhållsskyldige förälderns bristande försörjningsförmåga fastställs till ett belopp som är mindre än fullt underhållsstöd. Beloppet av underhållsbidraget ska i dessa situationer också motiveras skriftligen. De skriftliga grunder som anges i avtalet om underhållsbidraget gör det lättare att förutse framtida behov av avtal om ändringar i underhållsbidrag och främjar familjers likabehandling.
Barnet har rätt också till det underhållsbidrag som är mindre än fullt underhållsstöd. Om en förälders försörjningsförmåga är bristande ska man enligt anvisningen alltid utreda om man kan fastställa underhållsbidraget till ett belopp som är mindre än fullt underhållsstöd i stället för att ingå ett s.k. nollavtal. I dessa fall ska man dock också beakta bland annat kostnaderna för besöken.
Vid fastställande av avtal om underhållsbidrag bör man också beakta avtalets giltighetstid. Om den underhållsskyldiges försörjningsförmåga kan bedömas vara temporärt nedsatt, ska det s.k. nollavtalet eller det underhållsbidrag som underskrider fullt underhållsstöd fastställas endast för en begränsad tid.
I dessa fall rekommenderar social- och hälsovårdsministeriet en giltighetstid på högst 1 år för det tidsbegränsade avtalet. Kortare eller längre giltighetstider än detta kan fastställas förutsatt att det anses finnas vägande grunder för det.
Systemet för underhållsstöd ses över
I september 2024 tillsatte social- och hälsovårdsministeriet en arbetsgrupp för att bereda en reform av systemet för underhållsstöd.
Arbetsgruppens slutbetänkande ska innehålla regeringens utkast till proposition om de ändringar som behöver göras i lagen om underhållsstöd och annan lagstiftning som anknyter till den. Utlåtanden om regeringens utkast till proposition kan ges våren 2025.
Styrningsbrevet och de ändringar i lagstiftningen som bereds av social- och hälsovårdsministeriet baserar sig på regeringens mål för reformen av underhållsstödet. Reformen hänför sig till besparingsmålen.
Obs. korrigerad 2.12.2024 kl 15:09: i pressmeddelandet korrigerad det att anvisningen gäller situationer där underhållsskyldige förälderns bristande försörjningsförmåga uppfylls.
- Systemet för underhållsstöd ses över (social- och hälsovårdsministeriets pressmeddelande 11.9.2024)
- Social- och hälsovårdsministeriets anvisningar och rekommendationer
Mer information:
Marjo Malja, socialråd, tfn 0295 163 581, [email protected]
Sara Mäkäräinen, specialsakkunnig, tfn 0295 163 168, [email protected]