Finland behöver ett fungerande, tryggt och hållbart trafiksystem – utkastet till plan för Trafik 12 på remiss
Kommunikationsministeriet ber om utlåtanden om uppdateringen av den riksomfattande 12-åriga trafiksystemplanen, det vill säga Trafik 12-planen, och om miljörapporten. Utlåtanden kan lämnas till och med den 5 mars 2025.
– Inom trafiken ska vi nu fokusera på grundförutsättningarna. Trafiknätet ska byggas för Finlands behov och de knappa resurserna ska i första hand riktas till skötseln av befintliga vägar och spår. Med trafik- och transportprojekten tryggas Finlands säkerhet och ekonomi och varors och personers mobilitet säkerställs i hela Finland, i alla lägen, säger kommunikationsminister Lulu Ranne.
Planen Trafik 12 uppdateras för åren 2026–2037 och dess vision sträcker sig fram till 2050. Planen innehåller bland annat ett åtgärdsprogram och ett statligt finansieringsprogram. Dessutom remissbehandlas ett utkast till miljörapport enligt SMB-lagen (lagen om bedömning av miljökonsekvenserna av myndigheters planer och program). Utkastet omfattar en konsekvensbedömning av planutkastet.
Även målen för planen har uppdaterats:
- Funktion
- Säkerhet
- Hållbarhet
Målen i Trafik 12-planen eftersträvas så att kostnadseffektivitet, tillgänglighet och trafiksystemets kristålighet beaktas. För att uppnå målen har det utarbetats ett åtgärdsprogram som omfattar alla olika trafikformer, person- och godstrafiken, trafik- och kommunikationsnäten, tjänsterna och stödåtgärderna för trafiksystemet, inklusive styrningen av trafiken samt utvecklingen av den digitala och tekniska verksamhetsmiljön för trafiken.
Dessutom styrs genomförandet av Trafik 12-planen av regionala prioriteringar. Med hjälp av dem strävar man efter att beakta särdragen hos olika regioner i Finland när trafiksystemet utvecklas. Regionala aktörer har hörts vid beredningen av prioriteringarna.
Fokus i finansieringsprogrammet ligger på basunderhållet av transportinfrastrukturen
I statens finansieringsprogram har de uppskattade anslagen för utveckling och upprätthållande av trafiksystemet 2026–2037 sammanställts. I programmet föreslås det att finansieringsnivån för basunderhållet av transportinfrastrukturen höjs avsevärt. Målet är att stoppa ökningen av det eftersatta underhållet och säkerställa en tillräcklig nivå på trafikledsnätet och tjänsterna.
Som helhet uppgår finansieringen av basunderhållet av transportinfrastrukturen till sammanlagt över 20 miljarder euro åren 2026–2037, varav minst 400 miljoner euro anvisas för förbättring. För utveckling av trafikledsnätet anvisas finansiering till ett belopp av sammanlagt cirka 6 miljarder euro och för tjänster och understöd till ett belopp av cirka 1,8 miljarder euro.
I finansieringsprogrammet har man beaktat den utmanande situationen för de offentliga finanserna och hur programmet förverkligas beror på rambeslut och budgetbeslut. Programmet består av kommunikationsministeriets anslag.
Trafik 12 ökar långsiktigheten i utvecklingen av trafiksystemet
Den riksomfattande trafiksystemplanen, det vill säga Trafik 12, är en strategisk plan för utveckling av det finländska trafiksystemet. Syftet med planen är att öka långsiktigheten i utvecklingen av trafiksystemet. Planen gäller alla trafikformer och med hjälp av den görs beslutsfattandet om trafiksystemet mer kunskapsbaserat.
Beslut om den första Trafik 12-planen för 2021–2032 fattades i april 2021. Planen uppdateras under varje regeringsperiod. Uppdateringen av Trafik 12-planen inleddes sommaren 2023. Beredningen av planen baserar sig på aktuell information, konsekvensbedömning samt på ett mångsidigt samarbete med olika aktörer.
Statsrådet tillsatte den 19 oktober 2023 en parlamentarisk arbetsgrupp som ska stödja uppdateringen av Trafik 12 och bilda en uppfattning om dess innehåll. Arbetsgruppen består av medlemmar från varje riksdagsparti och dess ordförande är kommunikationsminister Lulu Ranne. Den parlamentariska arbetsgruppen har inte fastställt riktlinjer för det utkast till plan som sänds på remiss.
Vad händer nu?
Utlåtanden om utkastet till Trafik 12-plan och miljörapporten kan lämnas fram till den 5 mars 2025. Alla organisationer och medborgare kan lämna utlåtanden på webbplatsen www.utlåtande.fi. Remissresponsen kommer att beaktas vid den fortsatta beredningen. Av responsen sammanställs ett utlåtandesammandrag som publiceras i statsrådets projektportal.
Avsikten är att den slutliga uppdateringen av Trafik 12-planen ska lämnas till riksdagen under höstsessionen 2025.
Mer information:
Begäran om intervju med minister Ranne:
Tuomas Sorsa, specialmedarbetare, tfn 0295 342 012, [email protected]
Uppdatering av Trafik 12 och miljörapporten:
Kaisa Kuukasjärvi, trafikråd, kaisa.kuukasjarvi(a)gov.fi, tfn 0295 342 030
Statsrådets projektportal: Trafik 12-plan för åren 2026–2037 (uppdatering av den riksomfattande trafiksystemplanen)
Pressmeddelande 19.10.2023: Minister Ranne ska leda den parlamentariska arbetsgruppen som stödjer uppdateringen av Trafik 12-planen
Pressmeddelande 24.11.2023: Genomförandet av Trafik 12-planen framskrider bra, stigande kostnader skapar problem
Den riksomfattande trafiksystemplanen för 2021–2032