Minister Ranne till EU-rådet för transport: Säkerheten i centrum både på vägar och i hela samhället
Europeiska unionens transportministrar och telekommunikationsministrar sammanträder i Bryssel den 5–6 december 2024. Kommunikationsminister Lulu Ranne företräder Finland vid transportministrarnas möte och statssekreterare Marjo Lindgren vid telekommunikationsministrarnas möte.
Trafiksäkerheten förbättras genom direktivet om kördiskvalifikationer
Avsikten är att transportrådet ska anta en allmän riktlinje om förslaget till direktiv om kördiskvalifikationer. I den föreslås att kördiskvalifikation med unionsomfattande verkan ska kunna föreskrivas för ett trafikbrott också när den plats där brottet begicks är någon annanstans än i den EU-medlemsstat som har utfärdat körkortet. Förslaget gäller de allvarligaste trafikbrotten.
Syftet med förslaget är att förbättra trafiksäkerheten genom att minska antalet allvarliga trafikbrott och trafikförseelser. Finland understöder förslaget och anser att det är viktigt att den administrativa bördan inte ökar avsevärt i och med detta direktiv.
– Trafiksäkerheten bör förbättras med alla medel. Det behövs fungerande reglering, men ofta också en ändring av tänkesättet. Säkerheten ska vara en gemensam fråga för alla som rör sig i trafiken, konstaterar minister Ranne.
– Man bör se till att trafik- och transportinfrastrukturen fungerar i hela EU. Fungerande gränsöverskridande förbindelser är en del av försörjningsberedskapen och hela EU:s övergripande säkerhet, säger minister Ranne.
Passagerarnas rättigheter stärks
Transportrådet strävar efter en allmän riktlinje om förordningen som gäller passagerares rättigheter vid multimodala, det vill säga kombinerade resor. Det är resor där passageraren använder minst två former av kollektivtrafik för att nå den slutliga destinationen.
Finland anser att det är viktigt att passagerare som köper kombinerade resor får tillräcklig och begriplig nödvändig information av de aktörer som ansvarar för tjänstens olika delar samt om sina rättigheter i det fall hela resan eller en del av den försenas eller ställs in. De olika aktörernas roller och ansvar bör vara tydliga.
En allmän riktlinje eftersträvas också i förordningen om tillgodoseendet av passagerares rättigheter i EU. Passagerarrättigheterna ska skydda passagerarna före, under och efter en resa. De omfattar bland annat rättigheter till transporter och assistans för personer med funktionshinder och personer med nedsatt rörlighet, passagerarnas rätt till information före och under de olika delarna av en resa och rätten till kompensation under vissa omständigheter. Avsikten är att stärka dessa rättigheter.
Ministrarna ska också diskutera flygpassagerarnas rättigheter och ta del av ordförandeskapets framstegsrapport om direktivet om kombinerade transporter.
I telekommunikationsrådet diskuteras EU:s digitala utveckling
I telekommunikationsrådet ska det i ljuset av den tekniska utvecklingen föras en principdiskussion om behoven av att ändra fokus och målen för politikprogrammet för det digitala decenniet 2030. Målet med detta politikprogram är att påskynda EU:s digitala utveckling och målen för det ska ses över på nytt 2026.
Dessutom avses rådet för telekommunikation anta slutsatser om cybersäkerhetsbyrån Enisa och om Europeiska kommissionens vitbok om behovet av digital infrastruktur i Europa.
Mer information
Transportrådet:
Noora Saarinen-Uutela, specialsakkunnig, tfn 0295 342 154, [email protected]
Pyry Takala, direktör för enheten för transport och kompetens, tfn 0295 342 384, [email protected]
Telekommunikationsrådet:
Ilona Julkunen-Rexhepi, specialsakkunnig, tfn 0295 342 039, [email protected]
Petri Lepistö, planerare, tfn 0295 342 014, [email protected]
Europeiska unionens råd: Rådet för transport, telekommunikation och energi (telekommunikation), 6 december 2024