Hoppa till innehåll

Preliminär överenskommelse i EU om CO2-utsläpp från tunga fordon – för Finland viktiga tunga fordonskombinationer har beaktats

kommunikationsministeriet
Utgivningsdatum 22.1.2024 12.22 | Publicerad på svenska 22.1.2024 kl. 14.12
Pressmeddelande
Bild: Mika Pakarinen, Keksi/LVM

Europeiska unionens medlemsstater, parlamentet och kommissionen har nått en preliminär överenskommelse om en förordning om CO2-gränsvärden för tunga fordon. Utsläppsminskningsmålen för nya tunga fordon skärps stegvis och förordningens tillämpningsområde utvidgas. Enighet nåddes vid trepartsförhandlingar den 18 januari 2024.

Målet med förordningen om koldioxidgränsvärden för tung materiel är att fordonstillverkarna ska förbättra fordonens energieffektivitet och att det på marknaden ska komma ut allt fler utsläppsfria fordon och fordon med låga utsläpp.

Förordningens tillämpningsområde utvidgas till att omfatta nya grupper av lastbilar, släpvagnar och bussar. Undantag från utsläppsmålen är små tillverkares fordon samt olika specialfordon, såsom materiel som används av försvarsmakten.

Utsläppsminskningskraven skärps från och med 2030

Vid förhandlingarna kom man överens om strängare utsläppsminskningskrav som är bindande för fordonstillverkarna av ny tung materiel. År 2030 ska utsläppen från nya tunga fordon som registreras första gången i EU vara i genomsnitt 45 procent lägre jämfört med nivån 2019. Det gällande målet är 30 procent. Utsläppen bör minskas med 65 procent före 2035 och med 90 procent före 2040. 

Utsläppen från nya bussar i stadstrafik bör minska med 90 procent fram till 2030, och utsläppen bör ha sjunkit till noll från 2035 och framåt.

Överenskommelsen beaktar fordon som används i mycket tunga fordonskombinationer

Finland verkade aktivt för att tillgången på fordon som används i fordonskombinationer som är större till sin volym och massa ska tryggas även i fortsättningen. Fordon som används i mycket tunga fordonskombinationer har beaktats i förordningen. Europeiska kommissionen har behörighet att utfärda närmare bestämmelser om dessa fordon, så att deras energieffektivitet ska beaktas bättre vid beräkningen av utsläpp.

Vad händer härnäst?

Härnäst ska den preliminära överenskommelsen behandlas av medlemsländerna i Ständiga representanternas kommitté (Coreper). Efter det är avsikten att förslaget till förordning ska godkännas vid ministerrådets möte och det behöver också parlamentets officiella godkännande. Förordningen kommer att träda i kraft den tjugonde dagen efter det att den har offentliggjorts i Europeiska unionens officiella tidning.

Ytterligare information:

Sara Österberg, överinspektör, tfn 050 571 5019, [email protected]