På våra webbsidor kommer att utföras underhållsarbeten fredagen den 7 februari fr.o.m. kl. 18. På lördag morgon den 8 februari kan det förekomma problem till exempel med nedladdningen av bilagor. Vi beklagar olägenheten.
Regeringen föreslår ändringar i fordonslagen och i lagar som har samband med den
![](/documents/1410829/155122072/Mies+varaa+huoltoa+auton+päätelaitteella.jpg/c5f08a1b-d7da-437b-61dd-dcdc44cf2bd8?t=1738843089580&width=1200)
Regeringen överlämnade den 6 februari 2025 en proposition till riksdagen om ändring av fordonslagen och lagar som har samband med den. Syftet med propositionen är att svara på både enskilda krav i EU-lagstiftningen och några nationella ändringsbehov.
Genom propositionen görs behövliga nationella lagändringar som gör det möjligt för oberoende aktörer inom underhåll och reparation av fordon och deras anställda att få ett straffregisterutdrag för ett så kallat SERMI-certifikat (Security Related Repair & Maintenance Information). Certifikatet gör det möjligt för av tillverkare oberoende underhålls- och reparationsaktörer att av fordonstillverkarna få uppgifter om fordonets säkerhetsdetaljer som behövs för underhålls- och reparationsverksamheten.
Genom propositionen verkställs också de ändringar i EU-lagstiftningen som gäller sådana grunder på vilka en innehavare av person- och godstrafiktillstånd för landsväg kan klassificeras som riskföretag. I fortsättningen ska till ett av kriterierna för att betraktas som ett företag med högre risk räknas överträdelser av bestämmelser enligt kör- och vilotidsförordningen och förordningen om färdskrivare på ett sätt som orsakar betydande risk för svåra skador eller dödsfall. I anslutning till detta uppdateras också bedömningen av ett gott anseende så att den motsvarar grunderna för de allvarligaste överträdelserna.
Genom ändringarna preciseras också Transport- och kommunikationsverkets rätt att kontrollera bakgrunden för besiktningsaktörer och aktörer inom det enskilda godkännandet inte bara i straffregistret utan också i bötesregistret.
– Förslaget främjar säkerheten och verksamhetsförutsättningarna för verkstadsbranschen. Därtill ska det i enlighet med regeringsprogrammet separat föras vidare ett förslag som ska göra det möjligt för avtalsbrandkårer att ta i bruk bilar med öppet flak som räddningsbilar, säger kommunikationsminister Lulu Ranne.
Vad händer nu?
Härnäst ska den proposition som regeringen nu överlämnar till riksdagen bli föremål för en remissdebatt i plenum. Tidpunkten för riksdagens plenum meddelas på riksdagens webbplats (Kommande plenum).
Efter remissdebatten skickas propositionen vidare till utskottsbehandling, och när utskottets betänkande är klart fortsätter behandlingen i plenum.
Lagändringarna avses träda i kraft våren 2025.
Mer information:
Esa Aaltonen, ledande sakkunnig, tfn 0295 342 107, [email protected]
Jenni Rantio, regeringsråd, tfn 0295 342 205, [email protected]
Statsrådets projektportal: Regeringens proposition med förslag till lagar om ändring av fordonslagen och straffregisterlagen (LVM004:00/2024)
Pressmeddelande 2.10.2024: Regeringens proposition om ändring av fordonslagen och andra lagar som har samband med den på remiss