Hoppa till innehåll

Statsrådet fastställde sina ståndpunkter om kommissionens förslag till riktlinjer för landtransporter och multimodala transporter och gruppundantagsförordningen för transport

kommunikationsministeriet
Utgivningsdatum 12.9.2024 13.27 | Publicerad på svenska 13.9.2024 kl. 16.04
Pressmeddelande
Kuva tyhjistä ratakiskoista, taustalla sininen taivas.
Järnvägsspår. (Bild: Shutterstock)

Statsrådet fastställde den 12 september 2024 i en U-skrivelse sina ståndpunkter om kommissionens förslag till nya riktlinjer för reglerna om statligt stöd i fråga om landtransporter och multimodala transporter samt gruppundantagsförordningen för transportsektorn. Statsrådet förhåller sig i princip positivt till kommissionens förslag.

De nya riktlinjerna för reglerna om statligt stöd till landtransporter och multimodala transporter som kommissionen föreslår ska ersätta de nuvarande riktlinjerna i fråga om reglerna för statligt stöd till järnvägstransporter. Samtidigt utvidgas deras tillämpningsområde till att omfatta transporter på järnväg och inre vattenvägar samt hållbara multimodala transporter. Syftet med riktlinjerna är att stödja avregleringen av transportmarknaden och en kompatibel transportmarknad inom EU.

I den nya gruppundantagsförordningen för transportsektorn befrias vissa former av statligt stöd från kravet på förhandsanmälan till kommissionen. Syftet är att förenkla och förtydliga förfarandena särskilt när det gäller statligt stöd till hållbarare transportsätt.

Statsrådet anser att det är bra att riktlinjerna för reglerna om statligt stöd inom järnvägstrafiken uppdateras och att deras tillämpningsområde utvidgas. Många delar av de gällande riktlinjerna är för närvarande föråldrade och tillämpas i praktiken inte längre.

Statsrådet anser att en hållbar transportsektor har en nyckelroll när det gäller att säkerställa förbindelserna i hela Europa. Sektorn bidrar också till den ekonomiska, sociala och territoriella samhörigheten i Europa.

Statsrådet föreslår dock i sin ståndpunkt vissa preciseringar vid den fortsatta beredningen av propositionen. Statsrådet betonar i sin ståndpunkt också att en tillräckligt strikt politik för statligt stöd och effektiv tillsyn är viktiga inte bara med tanke på den inre marknadens funktion utan också med tanke på Finlands och Europas konkurrenskraft.

Vad händer nu?

U-skrivelsen ska nu behandlas i riksdagen. Behandlingen av kommissionens förslag fortsätter i EU. Avsikten är att de reviderade riktlinjerna för reglerna om statligt stöd till landtransporter och multimodala transporter och den nya gruppundantagsförordningen för transportsektorn ska godkännas i slutet av 2025.

Mer information:

Emmi Nykänen, konsultativ tjänsteman, emmi.nykanen(a)gov.fi, tfn 0295 342 114

Elli Koistinen, planerare, elli.koistinen(a)gov.fi, tfn 0295 342 152