Hoppa till innehåll

Arbetsgruppen har bedömt hållbarhetskriterierna för biomassa i direktivet RED III

arbets- och näringsministeriet
Utgivningsdatum 28.10.2024 10.48
Pressmeddelande
mäntymetsää

Finland uppfyller de hållbarhetskriterier på landnivå som anges i EU:s uppdaterade direktiv om förnybar energi RED III. Detta framgår av rapporten från närings- och näringsministeriets arbetsgrupp som undersökt vad som krävs för att genomföra direktivet från oktober 2023 i Finland.

Ministeriet tillsatte den 31 oktober 2023 en arbetsgrupp för att bedöma vilka nya bestämmelser RED III-direktivet och de hållbarhetskriterier för bioenergi och den princip om kaskadanvändning som anges i direktivet kräver i den gällande lagstiftningen.  

Direktivets huvudsakliga mål är att höja det allmänna målet för förnybar energi i EU till 42,5 procent 2030. Genom direktivet skärps hållbarhetskriterierna för energiproduktionen av biomassa så att risken för ohållbar produktion av bioenergi minskas. Medlemsländerna ska säkerställa tillämpningen av principen om kaskadanvändning enligt direktivet med fokus på stödsystemen.

Arbetsgruppen har i första hand bedömt kriterierna för skogsbiomassa eftersom de största ändringarna i direktivet gäller dem. De uppdaterade hållbarhetskriterierna för skogsbiomassa medger ett stort nationellt handlingsutrymme, vilket har beaktats i arbetsgruppens arbete. Enligt arbetsgruppen uppfyller Finland de hållbarhetskrav på landnivå som anges i direktivet.

Arbetsgruppen har lagt fram en rad förslag som bör beaktas när man utvidgar tillämpningsområdet för den gällande lagstiftningen. Arbetsgruppen föreslår att hållbarhetskriterierna för biodrivmedel, flytande biobränslen och biomassabränslen fastställs i den nationella lagstiftningen på följande sätt:

•    den gällande lagens tillämpningsområde utvidgas till att omfatta direktivets nya gränser för sammanlagd tillförd effekt och flödet av biometan,
•    hållbarhetskriterierna för skogsbiomassa och agrobiomassa tas in i lagen direkt från direktivet och inga ytterligare nationella kriterier fastställs för biomassabränslen, 
•    det direkta förbudet mot stöd för vissa fraktioner av skogsbiomassa tas in i statsrådets förordning om allmänna villkor för beviljande av energistöd åren 2023–2027,
•    de föreskrivna verksamhetsutövare som använder skogsbiomassa måste avge en försäkran inför granskningar; verksamhetsutövarna ska genom avtal med alla parter i produktionskedjan direkt eller indirekt säkra att de inte anskaffar skogsbiomassa från förbjudna markområden, 
•    med tanke på hållbarhetskriterierna ska systemen för sortering av blandat avfall granskas som en del av de processer som gäller ramdirektivet om avfall och revideringen av avfallslagen,
•    målet för arbetet med att genomföra direktivet ska vara en så liten administrativ börda som möjligt och, om det är möjligt, ska man utnyttja de system som redan finns,
•    när det gäller anläggningar med en sammanlagd tillförd effekt på mellan 7,5 MW och 20 MW undersökts möjligheten att inrätta en förenklad nationell kontrollmekanism, 
•    vid genomförandet av direktivet beaktas genom en övergångsbestämmelse möjligheten att påvisa biomassans hållbarhet från och med den tidpunkt då lagändringarna har trätt i kraft. 

Enligt arbetsgruppen kan vissa delområden av hållbarhet utvecklas ytterligare så att de ännu bättre överensstämmer med kraven i direktivet. Arbetsgruppens rapport innehåller en avvikande åsikt.

Medlemsländerna ska senast den 21 maj 2025 sätta i kraft merparten av de lagar, förordningar och administrativa föreskrifter som krävs för att följa direktivet. Finland gör de ändringar som behövs i huvudsak i lagen om biodrivmedel, flytande biobränslen och biomassabränslen. Ett utkast till lag sänds på remiss i början av 2025 och därefter till riksdagen för behandling så att lagändringarna kan sättas i kraft inom den tidsfrist som anges i direktivet.

Mer information:
Harri Haavisto, specialsakkunnig, tfn 0295 047 059
Nicoleta Kaitazis, specialsakkunnig, tfn 0295 047 067