Hoppa till innehåll

Ett förslag till lag om handel med utsläppsrätter för distribution av fossila bränslen har lämnats till riksdagen

arbets- och näringsministeriet
Utgivningsdatum 23.9.2024 15.50 | Publicerad på svenska 6.11.2024 kl. 14.17
Pressmeddelande
biltrafik i motorvägen

Statsrådet lämnade den 23 september 2024 en regeringsproposition till riksdagen med förslag till en ny lag om handel med utsläppsrätter för distribution av fossila bränslen. Genom lagen genomförs 55-procentspaketets reviderade utsläppshandelsdirektiv till den del som gäller handeln med utsläppsrätter för sektorn för separat uppvärmning av byggnader, vägtransportsektorn samt vissa ytterligare sektorer.

Propositionen hänför sig till budgetpropositionen för 2025 och avses bli behandlad i samband med den. Lagen avses träda i kraft den 1 januari 2025.

Genom det reviderade utsläppshandelsdirektivet inrättas inom EU en ny utsläppshandel som gäller bränsledistribution. Den omfattar utsläppen inom ansvarsfördelningssektorn och syftar till att hjälpa medlemsstaterna att fullgöra sina skyldigheter vid ansvarsfördelningen. 

I det tillväxtpaket som regeringen fattade beslut om vid ramförhandlingarna våren 2024 ingår att Finland ansluter sig till den nya utsläppshandeln när den inleds 2027. Samtidigt beslutades att så kallad yrkesdiesel införs för tunga transporter. Regeringens beslut innebär att Finland inte använder sig av det uppskov med prissättningen som systemet med koldioxidskatt möjliggör.

Det nya utsläppshandelssystemet är i stor utsträckning enhetligt med den befintliga allmänna utsläppshandeln. Systemet omfattar hela EU och medför att den aktör som regleringen gäller är skyldig att skaffa det antal utsläppsrätter som motsvarar aktörens utsläpp. Direktivet medger emellertid ett betydande nationellt handlingsutrymme vid det nationella genomförandet av den nya utsläppshandeln. 

I propositionen föreslås det att en reglerad enhet som frisläpper bränsle för konsumtion ska ha ett utsläppstillstånd och en plan för övervakning av utsläpp och att reglerade enheter ska övervaka och låta verifiera sina utsläpp från och med 2025. Utgångspunkten är att den reglerade enheten ska vara den aktör som är punktskattskyldig för det bränsle som frisläppts för konsumtion. Förslaget gör det emellertid möjligt att genom avtal överföra skyldigheter på en annan reglerad enhet.

Överlämnandet av utsläppsrätter ska gälla motsvarande utsläpp från fossila bränslen som distribueras från och med 2027. Lagens tillämpningsområde ska omfatta frisläppande för konsumtion av sådana fossila bränslen som är avsedda för förbränning. 

Lagen ska inte tillämpas på bränsle som är avsett för verksamhet som omfattas av lagen om utsläppshandel eller på bränsle som levereras till försvaret, spårtrafiken eller kommersiella sjötransporter genom separat distribution eller på flygbensin eller flygfotogen avsedd för flygtransporter. I fråga om bränslen med nollutsläpp uppkommer enligt förslaget ingen skyldighet att överlämna utsläppsrätter.

Energimyndigheten ska enligt förslaget svara för tillsynen över handeln med utsläppsrätter för bränsledistribution och vara registermyndighet och auktionsförrättare.

Priseffekter på fossila bränslen – kompensationsmetoder införs senare

Prisstyrningen av distributörernas utsläppshandel gäller koldioxid som frigörs vid förbränningen av bränslen. Enligt ministeriets uppskattning uppgick koldioxidutsläppen från de bränslen som omfattas av systemet till cirka 15 megaton (Mt koldioxidekvivalenter) år 2021. Den nya utsläppshandeln bedöms minska koldioxidutsläppen med 0,33 megaton 2030. Bedömningen baserar sig på resultaten av projektet PEIKKO, som avslutades i juni.

Utsläppshandeln inom bränsledistributionen höjer konsumentpriserna på fossila bränslen från och med 2027. Det är osäkert hur stor inverkan på priset blir, men med det pris på 50 euro för en utsläppsrätt som kommissionen har använt i sin bedömning skulle priseffekten bli 11–16 cent per liter beroende på bränsle. 

Vid vårens ramförhandlingar kom regeringen överens om att bereda ett återbäringssystem för så kallad yrkesdiesel för att kompensera yrkestrafiken för de stigande kostnader som följer av utsläppshandeln.

I samband med revideringen av utsläppshandelsdirektivet inrättades också en social klimatfond som omfattar hela EU. Syftet med fonden är att minska konsekvenserna av den prishöjning som det nya utsläppshandelssystemet orsakar för utsatta hushåll, mikroföretag och transportanvändare. Miljöministeriet ansvarar för beredningen av den sociala klimatfonden i Finland.

Finland beräknas i detta system få cirka 500 miljoner euro per år i auktionsinkomster från handeln med utsläppsrätter 2027–2030. Beräkningen är riktgivande, eftersom inkomsterna beror på utvecklingen av priset på en utsläppsrätt och storleken på auktionskvoten för respektive år. 

Mer information:
Eleonoora Eilittä, specialsakkunnig, arbets- och näringsministeriet, tfn 0295 047 235