Hoppa till innehåll

Isbrytarinitiativet ICE är en betydande industripolitisk möjlighet för Finland

arbets- och näringsministeriet
Utgivningsdatum 11.7.2024 17.30
Pressmeddelande
En finsk isbrytare i arbete på ett fruset hav

Den 11 juli 2024 offentliggjorde Finland, Förenta staterna och Kanada ett trepartsuttalande om samarbete inom produktionen av isbrytare (ICE). Initiativet lades fram av presidenterna Alexander Stubb och Joe Biden och premiärminister Justin Trudeau.

I initiativet förbinder sig Finland, Kanada och Förenta staterna till intensivare samarbete för att bygga isbrytare av hög kvalitet i de tre länderna. Detta förverkligas genom att länderna delar med sig av sin expertis, sin kunskap och sitt kunnande. Initiativet ger Finland en möjlighet att stärka sin position i den nordamerikanska upphandlingskedjan för kritisk infrastruktur.

ICE-initiativet är en betydande närings-, sysselsättnings- och industripolitisk möjlighet för Finland. Arbets- och näringsministeriet tror att avtalet på längre sikt kommer att stimulera Finlands marinindustriella kluster och ge de ledande finländska varven ett uppsving. 

”Uttalandet gör det möjligt för Finland att erbjuda allierade och partnerländer sin högklassiga arktiska kompetens på ett konkret sätt. Samtidigt kan vi på ett effektivt sätt tillgodose våra gemensamma kritiska behov i de arktiska områdena”, konstaterar näringsminister Wille Rydman.

Nästa steg är att Finland, Förenta staterna och Kanada inleder förhandlingar om en konkret plan för att genomföra initiativet. I Finland utförs arbetet under ledning av arbets- och näringsministeriet och i samarbete med utrikesministeriet och försvarsministeriet.

Finland har ett starkt maritimt kluster och isbrytarkompetens av toppklass

Med tanke på det geopolitiska läget och strategiskt oberoende är det viktigt att Finland även i fortsättningen har ett livskraftigt marinindustriellt kluster. Finlands Natomedlemskap och de därmed allt bättre möjligheterna till internationellt samarbete exempelvis i fråga om isbrytare och andra specialfartyg kan avsevärt förbättra verksamhetsförutsättningarna för den finländska marinindustrin och bidra till dess tillväxt.

”De finländska varvens framtid påverkas i huvudsak av utvecklingen på marknaden för kryssningsfartyg och andra passagerarfartyg. I och med det geopolitiska läget kan det också öppnas helt nya möjligheter för den finländska isbrytarkompetensen av världsklass”, konstaterar minister Rydman.

De möjligheter som avtalet erbjuder kan bli betydande om initiativet blir av. Allierade och partnerländer i väst beräknas behöva flera tiotals isgående myndighetsfartyg under det kommande årtiondet. Finlands marinindustris byggkapacitet bedöms också vara betydande under det kommande årtiondet.

Potentialen hos den arktiska kompetensen i Finland har länge varit känd i Nordamerika

De finländska varvens potential som leverantörer av isbrytare till Nordamerika har diskuterats länge. Saken konkretiserades i november 2023 i samband med Helsingforsvarvets ägarbyte. Finska staten var inte part i affären, men förhöll sig ända från början positiv till arrangemanget och deltog i förhandlingarna. Näringsminister Rydman deltog i ägarbytet genom att förhandla med Québecs näringsminister Pierre Fitzgibbon, och har efter affären stött exportambitionerna inom isbrytarindustrin. 

Finlands starka kompetens inom marinindustri, hamnar och skeppsbyggnad uppmärksammades under näringsminister Rydmans besök i Kanada och Förenta staterna i mars. I resan deltog också en företagsdelegation på 30 personer från 20 olika företag och sammanslutningar.

Ytterligare information:
Petri Peltonen, understatssekreterare, arbets- och näringsministeriet, tfn 050 626 63
Lassi Noponen, näringsministerns specialmedarbetare, tfn 050 407 6033


+++

Bilaga till ministeriets pressmeddelandet 11.7.2024

Finlands marinindustriella kluster – översikt

Det maritima klustret är viktigt för Finlands samhällsekonomi och utrikeshandel. Enligt en utredning som Finlands Industriinvestering Ab publicerade i juli 2023 har det byggts upp ett livskraftigt ekosystem kring den finländska marinindustrin . 

Åbovarvet är av stor betydelse för den finländska marinindustrin, eftersom över hälften av företagen i branschen handlar direkt med varvet. Meyer Turku fokuserar i huvudsak på att bygga stora kryssningsfartyg med nya innovativa lösningar och koncept. Även Rauma Marine Constructions, som driver Raumovarvet, är en viktig del av marinindustrins ekosystem. Bolaget spelar en central roll när det gäller försvarsmaktens upphandlingar och bland annat isbrytare. 

De svårigheter som covid-19-pandemin orsakat inom marinindustrin har till största delen lättat, även om de förseningar i fartygsprojekten som uppstod under pandemitiden fortfarande påverkar verksamheten. Också konsekvenserna av Rysslands anfallskrig mot Ukraina syns i företagen. 

Förbindelserna till Nordamerika intensifierades i och med Helsingforsvarvets ägarbyte, då det kanadensiska bolaget Davie Shipbuilding köpte varvet i november 2023. Bolaget har specialiserat sig på tunga isbrytare och myndighetsfartyg. 


FAKTARUTA

  • Finland hör till de ledande länderna i världen när det gäller design av isbrytare, skeppsbyggnad i polarområdena, isdatateknik och drift av flottan. Finländska företag har designat cirka 80 procent av världens isbrytare, och cirka 60 procent av dem har byggts på finländska varv.
  • Finland är det enda landet i världen som erbjuder iståliga produkter och tjänster i en stabil och kostnadseffektiv värdekedja. Värdekedjan omfattar forskning och utveckling, utbildning, skeppsdesign, ingenjörsarbete, konstruktion, drift, programhantering och livscykelstödtjänster.
  • Varven i Helsingfors, Raumo och Åbo upprätthåller med sina underentreprenader drygt 1 100 finländska företag inom marinindustrin. De tre största varven är starka på olika områden och utgör grunden för utvecklingen av hela Finlands maritima kluster. Branschen erbjuder arbetstillfällen till ungefär 30 000 personer. Sammantaget uppskattas branschens omsättning uppgå till cirka nio miljarder euro på årsnivå.
  • Den finländska marinindustrin fungerar enligt en modell med ett omfattande, genomtänkt partnerskaps- och underleverantörsnätverk. I bästa fall öppnar ICE-samarbetet marknader för teknik-, system- och komponentleverantörer när det gäller fartyg som byggs i Förenta staterna och Kanada och modernisering av varven. I samarbetet betonas sannolikt också designkunnande och olika tekniska lösningar.
  • Samarbetet mellan de tre staterna ska gälla förutom de finländska varven också ett stort antal andra företag inom Finlands marinindustriella kluster. Två tredjedelar av de marinindustriella företagen i Finland handlar direkt med varven. Samtidigt är de erfarna aktörer på den internationella marknaden.