Hoppa till innehåll

Systemet med arbetskraftsservice ändras den 1 januari 2025 - Kommunerna ansvarar för arbetskraftsservicen, staten får en styrande roll

arbets- och näringsministeriet
Utgivningsdatum 18.12.2024 14.31 | Publicerad på svenska 18.12.2024 kl. 15.39
Pressmeddelande

Strukturerna och ansvaren för att ordna arbetskraftsservice ändras vid årsskiftet. I och med reformen överförs ansvaret för att ordna arbetskraftsservice och integrationsfrämjande tjänster till kommunerna och de sysselsättningsområden som kommunerna bildar. Fokus i statens roll ligger på att säkerställa arbetskraftsservicesystemets styrning och utveckling och se till att systemet fungerar i hela landet.

Kommunerna tar över ansvaret för att ordna tjänster

Arbetskraftsservicen och de integrationsfrämjande tjänsterna ska i fortsättningen ordnas av kommunerna och kommunernas sysselsättningsområden, vilket möjliggör tillhandahållandet av tjänster som svarar mot de lokala behoven och stärkandet av den regionala livskraften. Kommunerna har bildat 45 sysselsättningsområden i landet, och deras verksamhet inleds den 1 januari 2025. Till kommunerna överförs samtidigt cirka 4 400 statligt anställda i huvudsak från arbets- och näringsbyråerna. 

”Att utveckla arbetskraftsservicen så att den främjar sysselsättningen av arbetssökande har en nyckelroll i regeringens insatser för att förbättra Finlands konkurrenskraft och höja sysselsättningsgraden. Kommunerna får nu möjlighet att på ett effektivt sätt svara på de utmaningar som matchningen på arbetsmarknaden medför och skapa sådana sysselsättningsfrämjande lösningar som fungerar bättre på det lokala planet. Regeringen i sin tur fortsätter att utveckla arbetskraftsservicen när det gäller serviceprocessen för arbetssökande, säger arbetsminister Arto Satonen.

Arbetskraftsservicen blir ett nytt statsandelsåliggande för kommunerna, och finansieringen av den överförs till statsandelssystemet för kommunal basservice. Kommunerna kan fördela finansieringen hur de vill inom ramen för den gällande lagstiftningen. Till följd av reformen ökas kommunernas statsandelar 2025 med det anslag som skulle ha budgeterats för ordnande av arbetskraftsservice i statsbudgeten, om staten fortfarande hade ansvarat för uppgiften 2025. I fortsättningen ska finansieringen inte längre specificeras, utan den utvecklas som en del av helheten av statsandelsfinansiering. Finansieringen fördelas kommunvis utifrån den arbetsföra befolkningen, arbetslösheten och inslaget av personer med främmande språk som modersmål.

Staten ansvarar för sysselsättningen och systemet med arbetskraftsservice

Staten har det slutliga ansvaret för sysselsättningen och för att systemet med arbetskraftsservice fungerar. Arbets- och näringsministeriet svarar för den allmänna styrningen, utvecklingen och övervakningen samt uppföljningen och utvärderingen av arbetskraftstjänsterna. 

Ministeriet bereder en regeringsperiod åt gången de strategiska målen för främjande av sysselsättningen, vilka fastställs av statsrådet. Ministeriet följer också årligen upp hur de nationella målen uppnås både på riksnivå och enligt sysselsättningsområde. Ministeriets arbete stöds av en nationell delegation för främjande av sysselsättningen som tillsätts för en regeringsperiod åt gången. Delegationen följer hur servicesystemet fungerar och behandlar utvecklingsbehov som gäller främjandet av sysselsättningen.

Utvecklings- och förvaltningscentret stöder verkställandet av styrningen av det riksomfattande servicesystemet och stärker dess funktion. I skötseln av sysselsättningsförvaltningen ska centret särskilt fokusera på informationssystemen för arbetskraftsservice, rådgivning i frågor om utkomstskydd för arbetslösa och uppgifter som anknyter till kunskapsbaserad ledning inom arbetskraftsservice och integrationsfrämjande tjänster. Centret producerar också information om arbetskraftsservicens resultat och hur servicen fungerar.

Närings-, trafik- och miljöcentralerna stöder arbetskraftsmyndigheterna genom att bland annat upprätthålla en helhetsbild av den regionala arbetsmarknaden och producera prognostiseringsinformation till stöd för arbetskraftsmyndigheterna. Närings-, trafik- och miljöcentralerna ordnar också årligen samarbets- och uppföljningsdiskussioner med arbetskraftsmyndigheterna inom respektive område.

Regionala tjänster och tjänster som tillgodoser kundernas behov

Arbetskraftsservicen genomförs i fortsättningen närmare kunden och med strävan att tillgodose de regionala behoven. Syftet med reformen är i första hand att åstadkomma sysselsättningstillväxt i och med att tjänsterna på lokal nivå svarar på både de enskilda kundernas och arbetsgivarkundernas behov. I syfte att stödja den lokala livskraften försöker man bygga upp ett intensivt samarbete mellan kommuner, företag och arbetsgivare samt andra aktörer.

Fastän ansvaret för att ordna arbetskraftsservice överförs till kommunerna kan den elektroniska servicekanalen Jobbmarknaden fortfarande användas. I kanalen finns även i fortsättningen tjänster för både enskilda kunder och arbetsgivarkunder och via kanalen kan man sköta ärenden som gäller jobbsökning. 

Mer information:

Tanja Ståhlberg, projektchef, ledande sakkunnig, arbets- och näringsministeriet, tfn 0295 047 025